Zdjęcie BMW 315/1

BMW 315/1

  • 40 KM
  • ? Nm
  • ? s
  • 120 km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 40 sekund.

Niemiecka firma BMW (Bayerischen Motoren Werke) przygodę z produkcją samochodów osobowych rozpoczęła od licencji brytyjskiego Austna 7, ale dopiero w latach trzydziestych ubiegłego wieku rozpoczęła produkcję samochodów sportowych, z którymi kojarzona jest po dziś dzień, samochodów na drogę i tor wyścigowy, do opery i na street racing, samochodów które mają tyle samo miłośników, co przeciwników.

Przemiana z producenta samochodów dziś określanych jako popularne (Austin 7 to przecież taki brytyjski Ford T) na wytwórcę aut sportowych i o charakterze sportowym, związana była z wprowadzeniem w 1930 roku do produkcji sześciocylindrowego, rzędowego silnika, który w połączeniu z lekkim nadwoziem mógł zapewnić znakomite osiągi.

Kiedy w 1934 roku podczas salonu samochodowego Berlin Motor Show firma BMW zaprezentowała prototyp sportowego roadstera typu 315/1 z przepięknym, aerodynamicznym nadwoziem i zakrytymi tylnymi kołami, zainteresowanie z jakim spotkał się on wśród publiczności nie pozostawiło producentowi innego wyboru, jak tylko rozpoczęcia jego produkcji seryjnej. Auto różniło się od prototypu tylko nieznacznie, między innymi umiejscowieniem reflektorów i wylotów powietrza.

Samochód wyposażony był w 6-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności półtora litra, zaopatrzony w trzy gaźniki firmy Solex, co pozwalało na osiągnięcie 40 KM mocy przy ponad czterech tysiącach obrotów na minutę (2-gaźnikowy salon 315 rozwijał 34 KM). Co ciekawe cylindry rozstawiono w różnej odległości od siebie (większa przestrzeń dzieliła drugi i trzeci oraz czwarty i piąty), znajdując w ten sposób miejsce na łożyska wałka rozrządu i wału korbowego. Było to konieczne, ponieważ wał korbowy składany był od razu w całość z tłokami oraz korbowodami poza silnikiem. Tłoki musiały być wkładane od spodu i na ich drodze nie nie mogło być żadnej przeszkody, wchodzącej w obrys cylindrów.

Moc silnika przekazywana była za pośrednictwem czterostopniowej skrzyni biegów na tylne koła. Samochód osiągał blisko 120 kilometrów na godzinę, a w jego zatrzymaniu pomagały mechaniczne hamulce bębnowe. BMW 315/1 uzupełnił rodzinę 315 składającą się do tej pory z limuzyn oraz kabrioletów, bazujących od początku na serii 303, która korzystała z mniejszej jednostki napędowej o pojemności niespełna 1,2 litra. Koszty użytkowania auta mieściły się w klasie najmniejszych pojazdów na rynku: na każde 100 kilometrów drogi BMW spalało 10-12 litrów paliwa i potrzebowało od 0,1 do 0,2 kilograma oleju.

Z świetnymi osiągami 315/1 z góry skazany był na sukces sportowy i aż do wybuchu drugiej wojny światowej dominował w swojej klasie w wyścigach samochodów sportowych. Niewątpliwie do popularności modelu wśród kierowców prywatnych przyczynił się rozgłos związany ze zdobyciem w 1934 roku przez zespół fabryczny Pucharu Alp w kategorii 1,5 litra. Rozgrywany w latach 1928-1936 Międzynarodowy Puchar Alp w 1934 roku zorganizowany został na trasie z Nicei do Monachium na dystansie liczącym 2900 kilometrów. Na starcie stanęło 127 załóg, w tym ekipa BMW. Jednym z kierowców zwycięskiego zespołu był Ernst von Delius, późniejszy kierowca Grand Prix zespołu Auto Union w latach 1936-1937. Von Delius zmarł na skutek ran odniesionych w 1937 roku w wypadku jakiemu uległ podczas Grand Prix Niemiec, gdy przy prędkości blisko 250 km/h starał się wyprzedzić kierowcę Mercedesa, Richarda Seamana. Samochody obu zawodników zderzyły się, a Auto Union von Deliusa przeleciało przez ogrodzenie toru, wielokrotnie koziołkując.

Wiele egzemplarzy modelu trafiło bezpośrednio w ręce prywatnych kierowców. Jednym z nich był Ralph Roese, który przez wiele lat występował w roli kierowcy fabrycznego BMW. Roese gruntownie przebudował swój nowy nabytek, tworząc jedyne w swoim rodzaju 315/1 Special z zupełnie nową karoserią, ważącym tylko 380 kilogramów kadłubem i przeprojektowanym silnikiem, który rozwijał aż 136 KM.

Równocześnie z roadsterem 315/1 niemieckie BMW produkowało model 319/1. Był to samochód niemal identyczny w wyglądzie, a jedyną różnicę pod względem technicznym stanowił silnik: sześciocylindrowy o pojemności dwóch litrów i mocy 55 koni mechanicznych. Oba samochody produkowane były w latach 1934-1936, w którym to okresie powstało 230 egzemplarzy modelu 315/1 i 178 egzemplarzy modelu 319/1.

Następca 315/1 pojawił się w 1937 roku i był nim słynny model 328, który w 1940 roku zwyciężył w prestiżowym, drogowym wyścigu Mille Miglia. BMW 328 zostało zastąpione przez roadster o oznaczeniu 335 z silnikiem powiększonym do 3,5 litrów, który był ostatnim, przedwojennym samochodem marki. Współcześnie linię małych roadsterów BMW kontynuuje model Z4.

Tekst: Mariusz Relich
Ostatnia aktualizacja: 06.11.2012

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 12)
  • BMW 315/1 - Zdjęcie 1
  • BMW 315/1 - Zdjęcie 2
  • BMW 315/1 - Zdjęcie 3
  • BMW 315/1 - Zdjęcie 4
  • BMW 315/1 - Zdjęcie 5
  • BMW 315/1 - Zdjęcie 6
  • BMW 315/1 - Zdjęcie 7
  • BMW 315/1 - Zdjęcie 8
  • BMW 315/1 - Zdjęcie 9
  • BMW 315/1 - Zdjęcie 10
  • BMW 315/1 - Zdjęcie 11
  • BMW 315/1 - Zdjęcie 12
Zdjęcia: BMW, Mariusz Relich (9-12) Dane techniczne i osiągi
Rocznik1934
Typroadster
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyR6
  Położenieprzód
  Pojemność1490 cm³
  Moc40 KM
  Moment obrotowybrak danych
Skrzynia biegówmanual 4
Napędtył
WYMIARY
Masa750 kg
Długość3800 mm
Szerokość1440 mm
Wysokość1350 mm
Rozstaw osi2400 mm
Rozstaw kół przód/tył1153/1220 mm
Opony przód5.25 x 16
Opony tył5.25 x 16
Zbiornik paliwa50 l
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.120 km/h
Średnie spalanie11 l/100km
Inne prezentacje