Zdjęcie Cadillac Evoq

Cadillac Evoq

  • 405 KM
  • 522 Nm
  • ? s
  • ? km/h
Przybliżony czas czytania: poniżej 2 minut.

Auta marki Cadillac, uosabniające największy amerykański luksus i prestiż w trakcie lat '90 stały się jeszcze bardziej nudne i przewidywalne, zatracając swój wyrazisty styl, który w ciągu ponad 100 lat istnienia firmy niejednokrotnie dawał o sobie znać, wyznaczając nowe standardy. Pojazdy Cadillaca traktowano jako środek lokomocji dla babć czy dziadków. W roku 1999 wszystko zdawało się jednak w końcu łapać właściwy tor - w styczniu w Detroit pokazano prototyp roadstera o nazwie Evoq. Muskularne auto zwiastowało zupełnie nowy kierunek, w którym pójdą kolejne modele Cadillaca.

Z zewnątrz Evoq to ostre linie nadwozia, pionowy układ świateł, długa maska, chowany do bagażnika dach oraz całkowity brak klamek - drzwi otwierane są zdalnie. Lusterka boczne zastąpiono wysuwanymi kamerami. Czujniki w tylnym zderzaku pilnują bezpiecznej odległości w trakcie cofania. Przy gorszej nawierzchni i pogodzie kierowcę wspomaga system zachowania stateczności a widoczność w trudnych warunkach zapewnie system Night Vision, pokazujący w podczerwieni to, co znajduje się poza zasięgiem światła reflektorów i ludzkiego oka. Technicznych fajerwerków dopełnia zestaw elektronicznych urządzeń pokładowych (komputer, radio, nawigacja), sterowanych głosem, do których można podpiąć z zewnątrz na przykład laptopa.

Pod maskę studyjnego roadstera wpakowano silnik znany z seryjnych modeli Cadillaca. Uzbrojono go jednak w turbosprężarkę, dzięki której osiąga moc ponad 400 koni mechanicznych. Po raz pierwszy silnik ten napędza tylną oś. Współpracująca z nim elektroniczne sterowana skrzynia biegów dostosowuje się do stylu jazdy kierowny a przebite ogumienie nie stanowi dla Evoq większego problemu.

Prototyp powstał z myślą o odmłodzeniu linii produkcyjnych Cadillac'ów. Nowy styl pojawił się seryjnie po raz pierwszy w małym modelu CTS pokazanym we Frankfurcie w 2001 roku a sam Evoq posłużył jako punkt wyjścia dla luksusowego roadstera XLR, który wszedł do sprzedaży w 2003 roku.

Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 12.04.2007

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 6)
  • Cadillac Evoq - Zdjęcie 1
  • Cadillac Evoq - Zdjęcie 2
  • Cadillac Evoq - Zdjęcie 3
  • Cadillac Evoq - Zdjęcie 4
  • Cadillac Evoq - Zdjęcie 5
  • Cadillac Evoq - Zdjęcie 6
Zdjęcia: Cadillac Dane techniczne i osiągi
Rocznik1999
TypRoadster, prototyp
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8 turbodoładowany
  Położenieprzód, wzdłużnie
  Pojemność4228 cm³
  Moc405 KM
  Moment obrotowy522 Nm
Skrzynia biegówauto, 4st.
Napędtył
WYMIARY
Masa1769 kg
Długość4282 mm
Szerokość1834 mm
Wysokość1247 mm
Rozstaw osi2756 mm
Rozstaw kół przód/tył1575/1577 mm
OSIĄGI
0-100 km/hbrak danych
Prędkość maks.brak danych
Inne prezentacje