Zdjęcie Alfa Romeo 8C Spider

Alfa Romeo 8C Spider

  • 450 KM
  • 480 Nm
  • 4.4 s
  • 290 km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 30 sekund.

Alfy Romeo równie pięknej i emocjonującej co 8C Competizione nie było już dawno. Jednocześnie jest to najszybszy i najmocniejszy seryjnie produkowany samochód włoskiej marki w jej dotychczasowej historii. Coupe w formie koncepcyjnej pokazano jeszcze w 2003 roku, ale dopiero trzy lata później auto było gotowe do produkcji (bardzo limitowanej - powstanie tylko 500 egzemplarzy). W tym czasie na konkursach piękności (od Pabble Beach w 2005 roku począwszy) całą konkurencję wykaszał już koncept otwartej wersji 8C. Gotowy do wyjechania na ulice Spider zadebiutował w marcu 2008 roku na salonie samochodowym w Genewie.

Spider dziedziczy po coupe całe piękno leżące w urzekających proporcjach i krągłościach, wśród których nie brakuje znaków rozpoznawczych Alfy. Na ich czele znajdziemy oczywiście trójkątny grill uwieńczający potężny garb przedniej maski, który w porównaniu do konceptu znacznie urósł. Przeprojektowano także cały przedni pas z wlotami powietrza i spoilerem. Zamaszysty, ścięty tył pozostał bez większych zmian, zmodyfikowano właściwie tylko pas z czterema końcówkami wydechu i dyfuzor. Zachowano bajeczne, 20-calowe felgi, które pojawiły się oryginalnie w prototypowej 8C Spider zanim jeszcze produkcyjne coupe ujrzało światło dzienne. Nowe auto zaprojektowane w Centro Stile Alfa Romeo może w kategoriach urody śmiało stawać obok takich modeli jak Giulietta Spider z lat pięćdziesiątych czy Duetto, który to zasłynął w 1967 roku rolą w filmie "Absolwent" ("The Graduate") tuż obok Dustina Hoffmana.

Do auta dołączany jest składany i rozkładany elektrycznie dach dostępny w różnych kolorach, którego zewnętrzna warstwa ma być odporna na wszelkiego rodzaju opady, a zewnętrzna zapewniać przede wszystkim odpowiednią dźwiękoszczelność. W środku będziemy mieć okazję zasiadać w karbonowych, sportowych fotelach dopasowanych do naszych wymiarów (zakładając, że będziemy właścicielem) w otoczeniu skóry i akcentów z włókien węglowych. W ramach programu personalizacji Alfa Unica kolorystykę wnętrza, krój i rodzaj materiałów oraz szycia można dobrać według własnych upodobań. Podobnie z felgami czy zaciskami hamulców, których ceramiczno-karbonowe tarcze mają 380 mm średnicy na przedzie i 360 z tyłu (coupe ma odpowiednio 20 i 30 mm mniej).

Otwarte nadwozie oparte na stalowej ramie wykonano z połączenia włókien węglowych i stopów stali, które przy niskiej masie zapewniają jeszcze lepszą niż poprzednio sztywność i wytrzymałość.

8C hołduje tradycyjnemu schematowi, w którym silnik umieszczony z przodu napędza tylne koła. Po drodze znajdziemy sekwencyjną skrzynię biegów sterowaną łopatkami oraz samoblokujący mechanizm różnicowy (oba układy dla lepszego rozkładu masy ulokowano przy napędzanej osi). Czas, jaki minął od wprowadzenia na rynek 8C Competizione spożytkowano na kosmetyczne zmiany zawieszenia, jeszcze lepsze skalibrowanie systemu kontroli trakcji VDC oraz poprawienie nawet najmniejszych elementów nadwozia pod względem aerodynamicznym.

Pod maską znajdziemy identyczne V8, co w coupe, którego 450 mechanicznych rumaków może pochwalić się rodowodem z korzeniami sięgającymi Maranello. Jednostka ta radzi sobie w odkrytym 8C niemal równie dobrze, co z coupe: setkę osiągamy w czasie tylko o 0,2 sekundy gorszym a prędkość maksymalna sięga tylko 2 km/h mniej - chyba tylko maszyna będzie w stanie na żywo wyłapać tak nieznaczne różnice.

Produkcja Spidera, tak samo jak Competizione, ograniczona jest do tylko 500 egzemplarzy. Lista zamówień została zapewne zapełniona na długo przed zjechaniem pierwszego egzemplarza z taśmy...

Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 22.04.2008

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 7)
  • Alfa Romeo 8C Spider - Zdjęcie 1
  • Alfa Romeo 8C Spider - Zdjęcie 2
  • Alfa Romeo 8C Spider - Zdjęcie 3
  • Alfa Romeo 8C Spider - Zdjęcie 4
  • Alfa Romeo 8C Spider - Zdjęcie 5
  • Alfa Romeo 8C Spider - Zdjęcie 6
  • Alfa Romeo 8C Spider - Zdjęcie 7
Zdjęcia: Alfa Romeo Dane techniczne i osiągi
Rocznik2008
Typroadster
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8
  Położenieprzód, wzdłużnie
  Pojemność4691 cm³
  Moc450 KM
  Moment obrotowy480 Nm
Skrzynia biegówauto, 6st.
Napędtył
WYMIARY
Masabrak danych
Długość4381 mm
Szerokość1894 mm
Wysokość1341 mm
Rozstaw osi2645 mm
Opony przód245/35 R 20
Opony tył285/35 R 20
Zbiornik paliwa88 l
OSIĄGI
0-100 km/h4.4 s
Prędkość maks.290 km/h
Inne prezentacje