Zdjęcie Alfa Romeo 8C Competizione

Alfa Romeo 8C Competizione

  • 400 KM
  • 440 Nm
  • 4.5 s
  • 300 km/h
Przybliżony czas czytania: 2 minuty.

Jedną z największych gwiazd i niespodzianek salonu samochodowego we Frankfurcie w 2003 roku (jeśli nie tą największą) była koncepcyjna Alfa Romeo o elektryzującej nazwie 8C Competizione nawiązującej do historycznych modeli marki ("competizione" to po włosku "współzawodnictwo"). Nie mniej emocjonująca była także stylistyka pojazdu - niezwykle nowoczesna a jednocześnie kłaniająca się modelom sprzed lat, do których odwołania nie trudno znaleźć w jej liniach.

Pękate nadwozie czerwonej 8C zaprojektowano w firmowym studiu Alfy a autorem projektu był Wolfgang Egger. Stylistycznie pojazd odwołuje się do modeli 33 Stradale oraz Giulia TZ z lat sześćdziesiątych, co uwidacznia się szczególnie w przedniej części karoserii. Eleganckie coupe nazwą bezpośrednio nawiązuje do modelu 6C 2500 Competizione, który w roku 1949 i 1950 zajął trzecie miejsca w rajdzie Mille Miglia oraz przedwojennej serii szosowych i wyścigowym pojazdów 8C napędzanych zupełnie nowym, ośmiocylindrowym silnikiem, pozwalającym na odnoszczenie wielkich sukcesów w wyścigach na całym świecie.

Pod maską umieszczono pochodzące od Maserati turbodoładowane V8 o pojemności 4,2 litrów i mocy okrągłych 400 koni mechanicznych współpracujące z sześciostopniową, ręczną skrzynią biegów ulokowaną przy tylnej osi. Prototyp ważący półtorej tony miałby rozpędzać się do setki w 4,5 sekundy a jego prędkość maksymalna miałaby przekraczać 300 km/h. Dotychczas najszybsza Alfa Romeo produkowana seryjnie rozwijała 255 km/h. Był to model GTV z 2003 roku także wyposażony w trzylitrowy silnik V6 o mocy 240 KM.

Do pełni szczęścia zabrakło tylko jednego - potwierdzenia, że już wkrótce koncept ten wejdzie do produkcji seryjnej. Na słowa te trzeba było czekać dość długo, bo prawie trzy lata. W międzyczasie w 2005 roku na konkursie elegancji w Pebble Beach pokazano jeszcze prototypowy roadster 8C Spider. Oficjalnie wejście samochodu do produkcji potwierdzono podczas salonu samochodwego w Paryżu, prezentując auto praktycznie nie zmienione stylistycznie, ale z mocniejszym i większym silnikiem.

Tekst: Przemysław Rosołowski.
Ostatnia aktualizacja: 02.12.2007

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 5)
  • Alfa Romeo 8C Competizione - Zdjęcie 1
  • Alfa Romeo 8C Competizione - Zdjęcie 2
  • Alfa Romeo 8C Competizione - Zdjęcie 3
  • Alfa Romeo 8C Competizione - Zdjęcie 4
  • Alfa Romeo 8C Competizione - Zdjęcie 5
Zdjęcia: Alfa Romeo Dane techniczne i osiągi
Rocznik2003
Typprototyp
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8 turbo
  Położenieprzód
  Pojemność4244 cm³
  Moc400 KM
  Moment obrotowy440 Nm
Skrzynia biegówmanual, 6 st.
Napędtył
WYMIARY
Masa1500 kg
Długość4278 mm
Szerokość1900 mm
Wysokość1250 mm
Rozstaw osi2595 mm
Rozstaw kół przód/tył1610/1580 mm
Opony przód245/40 R 20
Opony tył275/35 R 20
OSIĄGI
0-100 km/h4.5 s
Prędkość maks.300 km/h
Inne prezentacje