Zdjęcie Koenigsegg CCXR Edition

Koenigsegg CCXR Edition

  • 1032 KM
  • 1060 Nm
  • 2.9 s
  • 417 km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 20 sekund.

W 2007 roku na salonie w Genewie szwedzki Koenigsegg zaprezentował pod wieloma względami wiekopomną odmianę modelu CCX przystosowaną do spalania biopaliwa oznaczoną CCXR (z możliwością transformacji zwykłego CCX'a w nią właśnie). Model rozwijający moc ponad 1000 koni mechanicznych otrzymał także pieszczotliwy przydomek Flower Power - "Moc Kwiatów". Na salon genewski w marcu 2008 roku przygotowano specjalną, limitowaną wersję CCXR'a, której szczegóły ujawniono już w listopadzie'07.

CCXR Edition (a obok niego CCX Edition) powstał, jak utrzymuje producent, na wyraźnie życzenie klientów, którzy mieliby domagać się czegoś więcej niż tylko podstawowych modeli. Samochód z zewnątrz będzie się wyróżniać przede wszystkim nagim, karbonowym nadwoziem, ważącym tylko 56 kilogramów. Kolejne zmiany to zamontowanie dużego, tylnego spoilera z możliwością regulacji (aby osiągnąć deklarowaną przez producenta prędkość maksymalną należy go jednak zdemontować), zamontowanie skrzydełek po bokach przedniego zderzaka zapewniające dodatkowy docisk, powiększony wlot powietrza w masce oraz nowe felgi o jedenastu ramionach zamiast dziewięciu, mocowane na pojedynczej śrubie. Zawieszenie otrzymało teraz nastawy z myślą o torze: sztywniejsze sprężyny i zmieniony skok amortyzatorów.

Wersja Edition to także zmiany we wnętrzu, które poza ozdobieniem tabliczkami informującymi o wyjątkowości modelu obłożono dywanami w kolorze tapicerki, wyposażono w chronograf oraz przemodelowano panele w konsoli środkowej. W wyposażeniu seryjnym znalazły się elementy, które w zwykłym CCXR dostępne są tylko na zamówienie: karbonowe felgi (normalnie są one wykonane ze stopów aluminium), specjalne kroje i kolory tapicerki, kamera wsteczna, nawigacja satelitarna lub system Bluetooth, wzmacniacze audio oraz lżejszy układ wydechowy marki Inconell. Ponadto znajdziemy tu także między innymi wspomaganie kierownicy i hamowania, poduszki powietrzne, częściowo przeszklony dach połączony z tylną szybką, elektryczne sterowanie szyb i lusterek oraz wytłumioną kabinę pasażerską.

Standardowy silnik V8 rozwiercono z 4,7 do pięciu litrów. Moc pozostała jednak bez zmian - 1032 konie mechaniczne (1018 bhp)! Przyspieszenie do setki nie ma przekraczać trzech sekund a prędkość maksymalna ma dochodzić do co najmniej 417 km/h! Próba 0-200-0 km/h to strata 13,55 sekund, a hamowanie od 100 km/h tylko 32 metrów (ceramiczne tarcze hamulcowe mają aż 38 cm średnicy z przody i 36,2 cm z tyłu). Jeszcze bardziej oszałamia wynik testu 0-300-0 km/h: zaledwie 27,8 sekundy. Trudno sobie wyobrazić jak ciężkiej próbie musi być wtedy poddawany organizm ludzki, Koenigsegg zdradza jedynie uprzejmie, że przeciążenia boczne na poziomie 1,5 G to chleb powszedni.

Prześwit tego szwedzkiego ścigacza to tylko 10 centymetrów, ale specjalny, hydrauliczny system pozwala podnieść przód za przyciśnięciem jednego guzika w 3 sekundy o dodatkowe 5 cm. Zawieszenie automatycznie przysiada do domyślnej pozycji po przekroczeniu prędkości 50 km/h. CCXR jest znacznie bardziej łakomy na paliwo niż CCX - zarówno na autostradzie jak i w cyklu mieszanym zużywa o pięć litrów więcej na 100 km drogi (odpowiednio: 18 i 22 litry). W standardzie pojazd pożywia się ekologiczną mieszanką E85.

Produkcja modelu CCXR Edition limitowana będzie do jedynie sześciu egzemplarzy (w momencie ujawnienia pierwszych informacji na temat projektu złożono nań dwa zamówienia), każdy w niebagatelnej cenie półtora milionów euro. Łączna produkcja wraz z CCX Edition sięgnie tylko 20 sztuk. Premierę modeli połączono z przekazaniem ich pierwszym właścicielom.

Tekst: Przemysław Rosołowski.
Pierwsze opracowanie: 30.11.2007
Ostatnia aktualizacja: 01.09.2008

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 14)
  • Koenigsegg CCXR Edition - Zdjęcie 1
  • Koenigsegg CCXR Edition - Zdjęcie 2
  • Koenigsegg CCXR Edition - Zdjęcie 3
  • Koenigsegg CCXR Edition - Zdjęcie 4
  • Koenigsegg CCXR Edition - Zdjęcie 5
  • Koenigsegg CCXR Edition - Zdjęcie 6
  • Koenigsegg CCXR Edition - Zdjęcie 7
  • Koenigsegg CCXR Edition - Zdjęcie 8
  • Koenigsegg CCXR Edition - Zdjęcie 9
  • Koenigsegg CCXR Edition - Zdjęcie 10
  • Koenigsegg CCXR Edition - Zdjęcie 11
  • Koenigsegg CCXR Edition - Zdjęcie 12
  • Koenigsegg CCXR Edition - Zdjęcie 13
  • Koenigsegg CCXR Edition - Zdjęcie 14
Zdjęcia: Stuart Collins, Carstudio.it Dane techniczne i osiągi
Rocznik2008
Typsupercar
Cena1 500 000 €
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV8
  Położeniecentralne
  Pojemność5000 cm³
  Moc1032 KM
  Moment obrotowy1060 Nm
Skrzynia biegówmanual 6
Napędtył
WYMIARY
Masa1280 kg
Długość4293 mm
Szerokość1996 mm
Wysokość1120 mm
Opony przód255/35 ZR 19
Opony tył335/30 ZR 20
Zbiornik paliwa70 l
OSIĄGI
0-100 km/h2.9 s
0-200 km/h8.8 s
Prędkość maks.417 km/h
Średnie spalanie22 l/100km
Inne prezentacje