Bugatti Chiron Super Sport

Bugatti Chiron Super Sport

  • 1600 KM
  • 1600 Nm
  • 2.4 s
  • 440 km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 40 sekund.

Drugiego września 2019 na torze testowym Ehra-Lessien w Niemczech pojawiło się specjalne, prototypowe Bugatti, którego celem było ustanowienie nowego rekordu prędkości maksymalnej wśród luźno rozumianych produkcyjnych samochodów drogowych. Prototyp Chirona o wymownej nazwie Super Sport 300+ dopiął w rękach Andy'ego Wallace'a, firmowego kierowcy testowego z takimi sukcesami, jak wygrana w 24-godzinnym Le Mans na koncie, swego z nawiązką: w jednym przejeździe rozpędził się do 490,484 kilometrów na godzinę, ponad 300 mil na godzinę!

Francuska marka od razu zapowiedziała, że rekordowy prototyp w ciągu kilkunastu miesięcy przeobrazi się w model seryjny. Na taki trzeba było czekać do pierwszych dni czerwca 2021, w których zadebiutował Chiron Super Sport. Nazwę auta zaczerpnięto z bogatej historii Bugatti: od 160-konnego Type 55 Super Sport z 1931 roku, który przekraczał 180 km/h, od 610-konnego EB 110 Super Sport z 1993 roku, który przekraczał 350 km/h i w końcu od 1200-konnego Veyrona Super Sport z 2010 roku, który przekraczał 430 km/h.

W momencie debiutu wersji Super Sport oferta Chirona stała się kompletna: od modelu bazowego, poprzez Sport i różne edycje limitowane po reprezentującą drugi koniec skali specyfikację Pur Sport, która skupia się na przyczepności, przyspieszeniu i jak najszybszym pokonywaniu zakrętów. Priorytetem dla Super Sport jest coś zupełnie innego: prędkość maksymalna w luksusowych warunkach bez poświęcenia komfortu podróżowania. To grand tourer, który nie ma sobie równych. Model seryjny ograniczono elektronicznie do skromnych 440 kilometrów na godzinę. Od zera do 200 km/h rozpędzimy się w 5,8 sekundy, od zera do 300 km/h w 12,1 sekundy i od zera do 400 km/h w jakieś 30,3 sekundy! Jak udało się to osiągnąć?

Chiron Super Sport bazuje na platformie z węglowym kadłubem, aluminiowymi ramami pomocniczymi, napędem przenoszonym na obie osie i umieszczonym centralnie silnikiem benzynowym w układzie W16 z czterema turbosprężarkami. Szesnastocylindrowa fabryka mocy legitymuje się pojemnością ośmiu litrów i rozwijana jest przez Bugatti od blisko dwudziestu lat, począwszy od 1001-konnego Veyrona. W porównaniu do zwykłego Chirona zmodyfikowano lub zmieniono na zupełnie nowe: turbosprężarki, pompę oleju, głowice cylindrów, rozrząd, a także sprzęgło i skrzynię biegów. Maksymalne obroty silnika podniesiono z 6,8 tysięcy do 7,1 tysięcy na minutę. Benzynowa jednostka rozwija teraz maksymalnie 1600 koni mechanicznych, o 100 więcej, niż poprzednio. Maksymalny moment obrotowy: 1600 niutonometrów, które dostępne są w szerokim zakresie od dwóch tysięcy do siedmiu tysięcy obrotów na minutę. Siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów wyróżnia się między innymi wydłużonym ostatnim przełożeniem oraz zmienionym oprogramowaniem, które w trakcie zmiany biegów utrzymuje wyższe ciśnienie doładowania.

Pod względem aerodynamicznym maszyna idzie dokładnie po śladach prototypu. Z przodu znajdziemy powiększone zloty powietrza, głębiej osadzone reflektory, wentylowane nadkola i dziewięć okrągłych otworów nad każdym z kół, które nawiązują bezpośrednio do EB 110 Super Sport z lat dziewięćdziesiątych. Tył samochodu w celu zmniejszania oporów i zawirowań powietrza wydłużono o blisko 25 centymetrów, podniesiono wyżej końcową krawędź dyfuzora i przeprojektowano wydech, który kończy się teraz dwiema parami pionowo ustawionych rur. Z tyłu ukryto aktywne skrzydło, które w trybie prędkości maksymalnej pozostaje całkowicie schowane. Nowe są felgi: w standardzie aluminiowe, w opcji wykonane z jeszcze lżejszego magnezu. Przy okazji wszystkich zmian udało się odchudzić Chirona o jakieś 23 kilogramy. Stosunek mocy do masy poskoczył z 752 do 811 koni mechanicznych na tonę.

Inżynierowie Bugatti przeprojektowali również układ kierowniczy, układ hamulcowy i zawieszenie, które ma być sztywniejsze między innymi dzięki twardszym sprężynom. Przeprogramowano również elektronikę sterującą adaptacyjnymi amortyzatorami, która pozwala korzystać z jednego z czterech trybów jazdy: EB, Handling, Autobahn lub Top Speed. Standardem jest wzmocnione ogumienie Michelin Pilot Sport Cup 2. O jego gotowości na prędkości dochodzące do 500 km/h zapewniają m.in. testy na maszynerii zaprojektowanej oryginalnie z myślą o próbach promów kosmicznych oraz prześwietlenia rentgenowskie każdego egzemplarza na etapie produkcji.

Chiron Super Sport został wyceniony na co najmniej 3,2 miliona euro netto za sztukę. Pierwsze egzemplarze mają zostać oddane w ręce właścicieli na początku 2022 roku, a Bugatti nie wspomina nic o limitowaniu produkcji. Do trzydziestu egzemplarzy ma być za to limitowany seryjny Super Sport 300+ noszący wykończenie wzorowane na rekordowym prototypie, którego cenę ustalono na 3,5 miliona euro. Wszystkie samochody wejdą do puli 500 sztuk, do której limitowane są liczone razem Chirony wszystkich typów (egzemplarz numer 300 opuścił fabrykę Bugatti w Molsheim w marcu 2021 roku).

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 08.06.2021

Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 58) Zdjęcia: Bugatti Dane techniczne i osiągi
Rocznik2021
Typseryjne
Cena3,2 mln euro
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyW16 quad turbo
  Położeniecentralne
  Pojemność7993 cm³
  Moc1600 KM
  Moment obrotowy1600 Nm
Skrzynia biegówDSG 7
Napęd4 koła
WYMIARY
Masa1972 kg
Długośćbrak danych
Szerokośćbrak danych
Wysokośćbrak danych
Rozstaw osi2711 mm
Opony przód285/30 ZR 20
Opony tył355/25 ZR 21
Zbiornik paliwa100 l
OSIĄGI
0-100 km/h2.4 s
0-200 km/h5.8 s
0-300 km/h12.1 s
0-400 km/h30.3 s
Prędkość maks.440 km/h
Inne prezentacje