McLaren Artura

McLaren Artura

  • 680 KM
  • 720 Nm
  • 3 s
  • 330 km/h
Przybliżony czas czytania: 7 minut i 30 sekund.

Wszystkie drogowe modele z zakładów McLaren Automotive oraz ich torowe odpowiedniki, jakie powstały między końcówką pierwszej dekady XXI wielu, a rokiem 2020 polegały na podwójnie turbodoładowanym, benzynowym silniku V8. W zależności od ewolucji motor mierzył od 3,8 do czterech litrów pojemności i generował od 540 aż do 836 koni mechanicznych. W trzech przypadkach wystąpił w hybrydowym duecie z silnikiem elektrycznym i bateriami: w super coupe P1, torowym P1 GTR oraz w spektakularnym grand tourerze Speedtail, który przekraczał tysiąc koni mechanicznych i rozpędzał się do przeszło 400 kilometrów na godzinę. Kolejną dekadę w historii marki otworzyła kolejna hybryda: zupełnie nowe coupe Artura z silnikiem... w układzie V6.

Coupe Artura zaburzyło dotychczasowy porządek w ofercie McLarena w lutym 2021 roku: zerwało z widlastą ósemką, sięgnęło po zupełnie nowe V6, zostało oparte o zupełnie nowe podwozie, zerwało z cyfrowym nazewnictwem odnoszącym się do mocy silnika i utworzyło zupełnie nową rodzinę określaną mianem High-Performance Hybrid, którą w hierarchii McLarena wciśnięto na wysokości rodziny Super Series obok takich modeli, jak 720S oraz 765LT.

Artura jest pierwszym McLarenem, który został oparty o nowy kadłub McLaren Carbon Lightweight Architecture prosto z działającego od 2018 roku oddziału McLaren Composites Technology Centre. Nowa konstrukcja ma być równie rewolucyjna, co kadłub MonoCell przygotowany kilkanaście lat wcześniej dla modelu 12C, zarówno jeśli chodzi o technologie produkcji, materiały, nacisk na uzyskanie jak najniższej masy przy jak największej wytrzymałości, jak i normy bezpieczeństwa. MCLA będzie punktem wyjścia dla całej serii hybrydowych McLarenów i nie wykluczone, że w niedalekiej przyszłości stanie się bazą dla modelu o napędzie elektrycznym.

Zupełnie nowe, aluminiowe V6 typu M630 legitymuje się pojemnością prawie trzech litrów i dużym kątem rozwarcia: 120 stopni. Silnik może pochwalić się suchą miską olejową, dwiema elektronicznie sterowanymi turbosprężarkami i obrotami dochodzącymi do 8,5 tysięcy na minutę. Umieszczona centralnie jednostka spalinowa generuje 585 koni mechanicznych - prawie 200 KM z jednego litra - oraz 585 niutonometrów i współpracuje z nową, dwusprzęgłową przekładnią Seamless Shift Gearbox z ośmioma biegami do przodu, której zmiana przełożenia zajmuje jakieś 200 milisekund. Biegu wstecznego w SSG nie ma tym razem w ogóle.

Między silnikiem spalinowym, a skrzynią biegów wciśnięto silnik elektryczny o strumieniu osiowym (stojan umieszczony w środku między dwoma wirnikami), który w porównaniu do typowych silników o strumieniu promieniowym - magnesy położone w stojanie wokół wirnika - ma być lżejszy, mniejszy i wydajniejszy. To pierwsze zastosowanie motoru o strumieniu osiowym w samochodzie produkowanym seryjnie. Jednostka generuje do 95 koni mechanicznych oraz 225 niutonometrów i pracuje m.in. nad poprawą przyspieszenia, a także zapewnia bieg wsteczny. Maksymalna moc układu napędowego dochodzi do 680 koni mechanicznych, a maksymalny moment obrotowy do 720 niutonometrów.

Energia elektryczna przechowywana jest w paczce litowo-jonowych baterii o użytkowej pojemności 7,4 kWh, które ulokowano za plecami kierowcy i pasażera. Artura to hybryda typu plug-in: baterie można ładować z gniazdka z prądem, a w trakcie jazdy część zużytej energii można uzupełnić dzięki silnikowi spalinowemu. Ładowanie baterii od zera do 80% z wykorzystaniem kabla EVSE zajmować ma jakieś 2,5 godziny. Systemu odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania nie ma - ładowanie silnikiem spalinowym ma być wystarczające w każdej sytuacji.

Cała moc ląduje tylko na tylnej osi, a Artura jest pierwszym modelem brytyjskiej marki, w którym zastosowano sterowany elektronicznie mechanizm różnicowy. Zupełnie nowa jest architektura tylnego zawieszenia. Standardem są adaptacyjne amortyzatory w działającym automatycznie systemie Proactive Damping Control, który z wyprzedzeniem dobiera ustawienia w zależności od informacji zebranych przez czujniki, ogumienie Pirelli z dodatkowymi czujnikami w technologii Cyber Tyre oraz systemem wygłuszania (w opcji torowe opony Pirelli P Zero Corsa), hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe o średnicy 390 milimetrów z przodu i 380 z tyłu z aluminiowymi zaciskami oraz przedni bagażnik o pojemności 160 litrów.

Do wyboru jest kilka trybów pracy układu napędowego: elektryczny E-mode z zasięgiem około 30 kilometrów i ograniczeniem prędkości do 130 km/h, Comfort, w którym poniżej 40 km/h automatycznie wyłączone zostaje spalinowe V6, sportowy Sport oraz torowy Track. Osobno możemy regulować zawieszenie, interwencje kontroli trakcji, system kontrolowanych poślizgów czy elektroniczny mechanizm różnicowy. W tych przypadkach do wyboru mamy trzy tryby pracy: Comfort, Sport oraz Track. Kontrola stabilności ma trzy tryby: On, Dynamic oraz Off.

Mimo dodatkowych elementów układu napędowego Artura na sucho w najlżejszej konfiguracji waży tylko 1395 kilogramów. Masa własna według norm DIN, z płynami oraz zbiornikiem paliwa pełnym w 90%: 1498 kilogramów. Sam układ hybrydowy waży około 130 kilogramów, z których 88 kilogramów to baterie, a 15,4 kilograma to silnik elektryczny. Spalinowe V6 waży 160 kilogramów i jest aż o około 50 kilogramów lżejsze, o 19 centymetrów krótsze i o 22 centymetry węższe od czterolitrowego V8 z innych McLarenów. Węglowy kadłub MCLA, wliczając przedział na baterie, powierzchnie aerodynamiczne, słupki B oraz zawiasy drzwi, waży tylko 82 kilogramy. Przy okazji wprowadzenia nowego kadłuba wprowadzono centralną sieć łączności pomiędzy poszczególnymi systemami elektronicznymi, dzięki czemu udało się o jedną czwartą zredukować długość całego okablowania i o jedną dziesiątą zmniejszyć jego masę.

Z zewnątrz Artura nie zdradza swojej rewolucyjnej natury i przybiera dość powściągliwe kształty, ubierając się w panele karoserii wykonane z włókien węglowych i aluminium. Unoszone do góry drzwi, głęboko wycięte oczodoły na reflektory w technologii LED, od których uchodzą pionowe wcięcia wlotów powietrza, boczne wloty powietrza przed tylnymi nadkolami czy nitki tylnych świateł to rozwinięcie elementów znanych z poprzednich McLarenów. Wentylowana pokrywa komory silnika skrywa małą niespodziankę: niewielki "komin", który ma odprowadzać gorące powietrze bezpośrednio znad umieszczonych między rzędami cylindrów turbosprężarek. W środku dzieje się więcej: nowa kierownica, nowe przełączniki na desce rozdzielczej w zasięgu ręki położonej na kierownicy, nowa konsola środkowa, systemy Android Auto i Apple CarPlay, sterowanie głosowe, lekkie fotele Clubsport z opatentowanym mechanizmem regulacji (w opcji fotele Comfort), oprogramowanie telemetryczne, systemy wspomagania kierowcy, kluczyk łączący się przez Bluetooth, systemy klimatyzacji i wentylacji mogące pracować bez silnika spalinowego i wiele innych. Nowością jest również możliwość zdalnej aktualizacji oprogramowania za pośrednictwem Internetu.

Osiągi: trzy sekundy w sprincie od zera do 100 km/h, 8,3 w sprincie do 200 km/h, prędkość 300 km/h w 21,5 sekundy, ćwierć mili w 10,7 sekundy, hamowanie ze 100 km/h na 31 metrach, hamowanie z 200 km/h na 126 metrach i prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 330 kilometrów na godzinę.

Artura dostępna będzie w piętnastu różnych kolorach nadwozia oraz dodatkowych szesnastu kolorach z oddziału McLaren Special Operations, który będzie otwarty na dalsze propozycje indywidualizacji. W standardzie do wyboru będą trzy stopnie wykończenia: Performance, TechLux oraz Vision, różniące się m.in. tapicerką (Alcantara, skóra Nappa), szyciem oraz wykończeniem metalowych detali. Liczne opcje obejmą również węglowe pakiety dla karoserii i kabiny, 6-punktowe pasy bezpieczeństwa, nagłośnienie Bowers & Wilkins, podnośnik przedniej osi, kamerę cofania i inne udogodnienia.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 17.02.2021

Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 54) Zdjęcia: McLaren Dane techniczne i osiągi
Rocznik2021
Typseryjne
Cena185500 £
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV6 120° twin turbo
  Położeniecentralne
  Pojemność2993 cm³
  Moc585 KM
  Moment obrotowy585 Nm
Skrzynia biegówSSG 8, E-Motor
Napęd elektryczny1 silnik
  Położeniecentralne
  Moc95 KM
  Moment obrotowy225 Nm
Całkowita moc680 KM
Całkowity moment720 Nm
Napędtył
Baterie7.4 kWh
WYMIARY
Masa1395 kg
Długość4539 mm
Szerokość1913 mm
Wysokość1193 mm
Rozstaw osi2640 mm
Rozstaw kół przód/tył1650/1613 mm
Opony przód235/35 Z/R 19
Opony tył295/35 R 20
OSIĄGI
0-100 km/h3 s
0-200 km/h8.3 s
0-300 km/h21.5 s
Prędkość maks.330 km/h
Zasięg elektryczny30 km
Inne prezentacje