LMH kontra LMDh

Le Mans Hypercar (LMH) oraz Le Mans Daytona h (LMDh) to dwie zupełnie nowe kategorie wyścigowe długodystansowych prototypów, które wyznaczono na następców odpowiednio klasy Le Mans Prototype 1 (LMP1) oraz Daytona Prototype international (DPi). Grupa LMH została przygotowana z myślą o długodystansowych mistrzostwach świata FIA World Endurance Championship. Grupa LMDh została dedykowana serii WEC, w której ma walczyć na równych prawach z LMH, a także północnoamerykańskiemu pucharowi WeatherTech SportsCar Championship (WeatherTech od sezonu 2016 pozostaje w roli sponsora tytularnego). Głównymi założeniami obu kategorii miało być zmniejszenie kosztów produkcji i obsługi, większa rozpoznawalność samochodów w stosunku do pojazdów produkowanych seryjnie, uproszenie technologii i dalszy rozwój hybrydowych układów napędowych. Na debiut LMH wyznaczono sezon 2021, na debiut samochodów LMDh wyznaczono wstępnie sezon 2022, ale nie wykluczone, że ostatecznie będzie to sezon 2023. Przepisy opracowały połączone siły FIA (Federation Internationale de l'Automobile), ACO (Automobile Club de l'Ouest) oraz IMSA (International Motor Sports Association) we współpracy z zainteresowanymi markami. W serii WEC maszyny obu nowych kategorii oraz LMP1 będą ścigać się w klasie nazwanej po prostu Hypercar. Czym dokładnie są i czym różnią się poszczególne prototypy? Szczegóły poniżej (część danych może ulec zmianie - w niektórych kwestiach przepisy nie są jeszcze sfinalizowane).

Le Mans Prototype 1

Prototypy grupy LMP1, czyli najlżejsze, najmocniejsze, najszybsze i najbardziej zaawansowane technologicznie samochody serii WEC, będą dopuszczone do startów w sezonie 2021 i poddane regulacjom Balance of Performance pozwalającym na rywalizację z zupełnie nowymi LMH. Prototypy LMP razem z samochodami GT1 wyznaczyły koniec słynnej grupy C, a ich początki sięgają sezonu 1993, w którym wystartowały pierwsze maszyny klasy LMP. Grupa LMP1 osiągnęła szczyt swojego rozwoju w latach 2014-2017, w których o najważniejsze wygrane walczyły blisko 1000-konne, hybrydowe prototypy marek Audi, Porsche oraz Toyota z napędem wszystkich czterech kół w otoczeniu prywatnych LMP1 o napędzie wyłącznie spalinowym. Na sezon 2021 dopuszczono niehybrydowe prototypy LMP1 o minimalnej masie 830 kilogramów (plus jak zwykle 3 kilogramy balastu na kamery i sprzęt pomiarowy).

Le Mans Hypercar

Le Mans Hypercar

Samochody klasy LMH opanują World Endurance Championship, wliczając 24-godzinny wyścig Le Mans, w miejsce maszyn podupadłej klasy Le Mans Prototype 1, w której w sezonie 2019/2020 we wszystkich ośmiu wyścigach wzięły udział tylko dwie fabryczne Toyoty (w siedmiu walczyły z nimi prywatne Rebelliony, w czterech prywatne Ginetty). Sezon 2021 ma być sezonem przejściowym dla obu klas, na czym skorzystać ma między innymi Alpine, które chce awansować z grupy LMP2 do LMP1. Przepisy pozwalają na wejście do LMH samochodom o napędzie hybrydowym oraz prototypom napędzanym wyłącznie silnikom spalinowym. Najwięksi producenci mogą pokusić się o produkcję wersji przeznaczonych do zwykłego ruchu drogowego. Okres panowania LMH ma trwać przez co najmniej pięć sezonów, do roku 2025 włącznie.

Le Mans Daytona h

Samochody klasy Le Mans Daytona h o globalnym zasięgu to maszyny, które mają po raz pierwszy połączyć serie World Endurance Championship oraz SportsCar Championship na najwyższym szczeblu ścigania (wcześniej łączyły je tylko prototypy LMP2 oraz wywodzące się z seryjnych aut modele GTE), wliczając takie wyścigi, jak 24-godzinny Daytona i 12-godzinny Sebring. Prototypy LMDh mają położyć kres erze DPi czyli północnoamerykańskim prototypom, których osiągi były porównywalne z LMP2 (nie wiadomo jeszcze kiedy dokładnie DPi wyjdą z użytku). Maszyny LMDh będą hybrydami ze standardowymi dla każdego elementami układu napędowego (silnik elektryczny, baterie, skrzynia biegów) oraz podwoziami, które będą pochodzić od czterech producentów samochodów klasy LMP2. Koszt jednego samochodu LMDh, nie wliczając silnika spalinowego, określono na jeden milion euro.

GreenGT MissionH24

Samochody wodorowe

Oprócz dwóch powyższych klas długodystansowe mistrzostwa świata łącznie z 24-godzinnym wyścigiem Le Mans przygotowują się również do przyjęcia samochodów nowej generacji, które będą zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Pierwszym tego typu samochodem wyścigowym w WEC ma być elektryczna maszyna o oznaczeniu LMPH2G, przygotowywana w ramach uruchomionego w 2018 roku projektu MissionH24 przez ACO, GreenGT, Total, Plastic Omnium i innych partnerów. Samochód miałby wystartować w osobnej, wodorowej klasie w sezonie 2024.

SCG 007

Podwozia

Prototypy klasy LMH mają bazować na autorskich podwoziach z węglowymi kadłubami, które będą mogły wywodzić się z samochodów drogowych, wyprodukowanych w serii co najmniej 25 egzemplarzy w ciągu pierwszego roku startów. Prototypy klasy LMDh będą bazować na podwoziach z węglowymi kadłubami od dotychczasowych producentów samochód klasy LMP2, które mają być wykorzystywane również w LMP2 nowej generacji. Oznacza to, że w tym przypadku do wyboru będą konstrukcje firm Dallara z Włoch, Oreca i Ligier z Francji oraz Multimatic z Kanady.

Rozmiary i masy

Obie grupy prototypów będą obowiązywać podobne limity, jeśli chodzi o rozmiary nadwozia oraz masę samochodu. Maksymalna długość: 5000 milimetrów dla LMH i 5100 milimetrów dla LMDh. Maksymalna szerokość: 2000 milimetrów. Rozstaw osi: maksimum 3150 milimetrów. Samochody będą musiały ważyć co najmniej 1030 kilogramów (nie wliczając kierowcy oraz paliwa) i być przygotowane na przyjęcie do 50 kilogramów balastu w ramach regulacji Balance of Performance oraz Success Ballast. Hybrydy LMH będzie prawdopodobnie obowiązywać minimum 1040 kilogramów. Oznacza to, że nowa generacja będzie znacznie cięższa od prototypów klasy LMP1 (minimum 875 kilogramów, balast do 20 kilogramów), znacznie dłuższa i szersza (maksimum 4650 milimetrów długości, 1900 milimetrów szerokości). Względem LMP1 zwiększono również długość zwisów z przodu i z tyłu oraz wysokość całego samochodu. Początkowo dla LMH planowano minimum 1100 kilogramów, ale pojawienie się LMDh zmieniło te plany.

WymiarLMP1LMHLMDh
Długość max (mm)465050005100
Szerokość min (mm)1800brak?
Szerokość max (mm)190020002000
Wysokość max (mm)10501150?
Zwis przód max (mm)10001100?
Zwin tył max (mm)7501000?
Rozstaw osi max (mm)dowolny31503150
Masa min (kg)830(NH) / 875(H)1030(NH) / 1040(H)1030
(H) - napęd hybrydowy, (NH) - napęd spalinowy

Aerodynamika

Kształty karoserii nowych prototypów pozostają dowolne, ze szczególnym naciskiem na nawiązanie do samochodów produkowanych seryjnie danej marki, o ile ktoś takowe posiada i chce je w ten sposób promować. Dozwolone będą wentylowane nadkola, ale przepisy nie określają ich kształtów ani rozmiarów. Rozluźniono przepisy odnoszące się do konstrukcji podłogi, pozwalając m.in. na dowolną konstrukcję dyfuzora (z wyjątkiem wykorzystania gazów wydechowych, tak zwanego "dmuchanego dyfuzora"). Stosunek docisku aerodynamicznego do oporów powietrza dla każdego producenta wynosi 4:1, a dodatkowo obowiązywać będą określone parametry balansu aerodynamicznego i limity odkształceń poszczególnych elementów, jak tylne skrzydło.

Peugeot LMH Hybrid4

Układy napędowe

W przypadku prototypów LMH postawiono na niemal całkowitą dowolność. W grupie tej dopuszczone są hybrydy z napędem obu osi oraz jednostki spalinowe z turbodoładowaniem lub bez, ograniczone do 4-suwowych silników benzynowych. Oznacza to, że niedozwolone są silniki wysokoprężne (domena prototypów LMP1 od Audi, które startowały do roku 2016 włącznie), ale droga stoi otworem przed silnikami Wankla z tłokami obrotowymi. Hybrydy mogą korzystać z układu MGU-K z systemem odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania z silnikiem elektrycznym na przedniej osi, którego moc nie przekracza 200 kW (272 koni mechanicznych). Silniki spalinowe muszą ważyć co najmniej 165 kilogramów. Maksymalna moc układu napędowego jako suma mocy przenoszonej na wszystkie cztery koła, mierzona specjalnymi czujnikami na wałach napędowych, nie może w określonych sytuacjach przekroczyć 520 kW (707 koni mechanicznych), a przez większość użytkowania 500 kW (680 KM). Maksymalna moc hybryd ma być możliwa do osiągnięcia przede wszystkich na końcu długich prostych. Prototypy napędzane wyłącznie silnikami spalinowymi będą również ograniczone do 520 kW. Początkowo dla LMH planowano ograniczenie do 577 kW (785 koni mechanicznych) oraz 1000 niutonometrów, ale pojawienie się LMDh zmieniło te plany.

Hybrydy będą mogły wykorzystywać dodatkowy napęd przedniej osi wyłącznie podczas poruszania się w alei serwisowej z ograniczoną prędkością oraz na torze przy prędkościach powyżej 120 km/h, zakładając poruszanie się na suchej nawierzchni na ogumieniu slick (ogumienie przejściowe i deszczowe miałoby podnieść granicę do 140 km/h). Silniki spalinowe mają być zasilane paliwami z zawartością co najmniej 15% biopaliwa. Muszą one odpowiadać silnikowi produkowanemu seryjnie: wymagane będzie co najmniej 25 samochodów z takimi silnikami wyprodukowanych do końca pierwszego roku startów i co najmniej 100 do końca drugiego roku startów.

LMDh Williams Battery Pack

Hybrydowe układy napędowe w prototypach LMDh będą pozostawiać pole do popisu wyłącznie w przypadku silnika spalinowego. Każdego w tej grupie będą obowiązywały identyczne baterie od Williams Advanced Engineering, silnik elektryczny i przetwornica Boscha oraz sekwencyjna skrzynia biegów XTrac o siedmiu przełożeniach, zintegrowana z elektrycznym silnikiem-generatorem. Moc układu hybrydowego ograniczono do 50 kW (68 koni mechanicznych), a silników spalinowych do 470 kW (639 koni mechanicznych). Łączna moc układu napędowego nie będzie mogła w żadnej chwili przekroczyć 500 kW. LMDh będą napędzane wyłącznie na tylną oś, a każdy startujący w tej kategorii producent będzie mógł homologować przekładnię Xtrac z przełożeniami dopasowanymi do własnych potrzeb.

Porsche LMDh

Osiągi

Organizatorzy WEC kalkulują, że nowe prototypy LMH mają pokonywać jedno kwalifikacyjne okrążenie 13,6-kilometrowej pętli Circuit de la Sarthe w czasie około trzech minut i 22 sekund (3:27 w przypadku okrążenia wyścigowego). Oznacza to, że mogą być aż o siedem sekund wolniejsze od najszybszych, hybrydowych LMP1... i że przy okazji oberwie się prototypom LMP2, które zostaną osłabione i spowolnione. Ogumienie dla każdego samochodu przygotuje firma Michelin. Osiągi między poszczególnymi samochodami mają być wyrównywane m.in. poprzez regulacje dotyczące zużycia energii, zużycia paliwa oraz poprzez tak zwany balast sukcesu (balast dodawany do samochodów najlepszych załóg w zależności od wyników poszczególnych wyścigów i całego sezonu).

Toyota GR Super Sport

Uczestnicy

W sezonie 2021 do grupy LMH w pucharze World Endurance Championship wejdą dwie marki. Z prototypem o napędzie hybrydowym i fabrycznymi zespołami wejdzie Toyota, która przygotowuje również wersję drogową. Z maszyną spalinową pojawi się zespół Scuderia Cameron Glickenhaus, który przygotowuje również wersję drogową i samochód dla zespołu prywatnego. Toyota, SCG oraz Apline klasy LMP1 w sezonie 2021 będą tworzyć grupę Hypercar. SCG prowadzi jednocześnie rozmowy z północnoamerykańskim IMSA, które mają doprowadzić w przyszłości do startu ich LMH w serii SportsCar Championship. Prace nad samochodem LMH zapowiedział także zespół ByKolles (o ile finanse pozwolą debiut jeszcze w 2021 roku), który miałby oferować również wersję drogową, a wejście do LMH w sezonie 2022 potwierdził Peugeot, który pracuje nad samochodem o napędzie hybrydowym (bez wersji drogowej). Wejście do grupy LMDh w sezonie 2023 zapowiedziały dwie niemieckie marki, które wcześniej święciły wielkie sukcesy w grupie LMP1. To Audi oraz Porsche, które celują w długodystansowe Le Mans, Daytonę i oba mistrzostwa, WEC oraz SCC! W sezonie 2023 do LMDh dołączy również Acura, ale jej plany ograniczają się tylko do pucharu SCC.

Z grupy LMH wycofał się Aston Martin, który zapowiadał samochód oparty na drogowym Valkyrie. Brytyjska marka poświęciła program długodystansowy, łącznie z wycofaniem fabrycznego zespołu po dziewięciu latach sukcesów z grupy GTE, na rzecz powrotu w roli producenta do Formuły 1 w sezonie 2021. Mniej lub bardziej oficjalnie nowymi kategoriami LMH oraz LMDh mają być zainteresowane takie marki, jak Alpine, Brabham, Chevrolet, Ferrari (aktualizacja: w lutym 2021 roku marka potwierdziła, że wkroczy do grupy LMH w sezonie 2023), Ford, Honda, Hyundai, Koenigsegg, Mazda (aktualizacja: marka z końcem sezonu 2021 wycofuje się z DPi i nie planuje LMDh), McLaren oraz Lamborghini. Czy którąś z nich zobaczymy w grupie LMH lub LMDh? Czas pokaże.

Le Mans Hypercar
MarkaUkład napędowy
Toyota 2021+ samochód drogowyHybryda 3.5l V6 Twin Turbo
SCG 2021+ samochód drogowySpalinowy 3.0l V6 Twin Turbo
Peugeot 2022Hybryda 2.6l V6 Twin Turbo
ByKolles 2022+ samochód drogowySpalinowy V8 N/A
Ferrari 2023?
Le Mans Daytona h
MarkaPodwozie i układ napędowy
Porsche 2023Multimatic
Audi 2023Multimatic
Acura 2023?
Le Mans Prototype 1
MarkaPodwozie i układ napędowy
Alpine 2021Oreca, Gibson V8

Tekst: Przemysław Rosołowski
Zamieszczone: 24.12.2020
Ostatnia aktualizacja: 24.02.2021

Prezentacje