Riley RMC 2,5-Litre Roadster

Założona w 1896 przez Williama Riley'a firma Riley Cycle Co. Ltd. w krótkim przedziale czasu rozpoczęła produkcję samochodów, które w okresie międzywojennym odnosiły liczne sukcesy na torach wyścigowych czy trasach rajdowych całej Europy.

Firma Riley przetrwała ponad czterdzieści lat jako niezależny wytwórca samochodów sportowych. Niestety trudna sytuacja na rynku w okresie powojennym oraz wcześniej śmierć jej założyciela w 1944 roku doprowadziły ostatecznie do przejęcia zakładów przez Nuffield Organisation.

Riley RMC 2,5-Litre Roadster

Tuż po wojnie firma Riley przedstawiła wywodzący się z modelu RMB roadster RMC. Pojazd zaprezentowany w marcu 1948 roku podczas salonu samochodowego w Genewie powstał przede wszystkim z myślą o odbiorcy amerykańskim, podobnie bowiem jak inne firmy produkujące samochody sportowe, Riley również wiedział, że tylko niedotknięte wojną społeczeństwo amerykańskie może być zainteresowane nabyciem tego typu aut.

Model wyposażony był w 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik, pochodzący jeszcze z czasów przedwojennych, ale jednostka ta po modernizacji rozwijała już 90 KM przy 4000 obrotów na minutę. Do czasu wejścia Roadstera do produkcji seryjnej moc podniesiono do 100 KM przy 4500 obr/min. Silnik wyposażony został w dwa gaźniki firmy SU, a odpowiednia moc pozwalała na rozpędzenie się prędkości ponad 160 kilometrów na godzinę. Setkę auto osiągało w czasie około 16 sekund, a w zatrzymaniu pomagały hydrauliczno-mechaniczne hamulce bębnowe firmy Girling.

Riley RMC 2,5-Litre Roadster

Komfort jazdy zapewniało niezależne zawieszenie przednich kół z podwójnymi wahaczami, drążki skrętne i amortyzatory hydrauliczne teleskopowe. Napęd przekazywany był za pośrednictwem skrzyni biegów o czterech przełożeniach, na koła tylne - jak przystało na samochód sportowy.

Produkcję brytyjskiego roadstera rozpoczęto w zakładach w Coventry, a następnie została ona przeniesiona do zakładów MG w Abington. Roadster nie podbił jednak serc Amerykanów, gdzie musiał zmierzyć się choćby z konkurencją w postaci Jaguar XK 120, którego właścicielem był między innymi sam Clark Gable. Do zakończenia produkcji w 1951 roku powstało zaledwie 507 egzemplarzy Roadstera RMC.

Riley RMC 2,5-Litre Roadster

Jak już wspomniano, Riley miał długą i wspaniałą tradycję w sportach motorowych. Po zakończeniu drugiej wojny światowej sedany marki pojawiały się w rajdach samochodowych rozgrywanych w całej Europie. Roadster RMC wystąpił na arenie sportowej tylko w jednej, poważanej imprezie, a mianowicie w 1950 roku w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Startująca nim załoga Beetson/Lawrie ukończyła zawody na siedemnastym miejscu na sześćdziesięciu zgłoszonych uczestników, z czego na koniec wyścigu sklasyfikowano 29 załóg, i na czwartym miejscu w klasie pojemności od dwóch do trzech litrów.

Tekst i zdjęcia: Mariusz Relich