Supersamochody 2008

Finisz roku 2008 stał pod znakiem wiekopomnych skutków globalnego kryzysu gospodarczego. Na szczęście we wcześniejszych miesiącach zdążyło pojawić się tyle fascynujących aut, ze zamknięcie ich w jednym zestawieniu było nie lada wyzwaniem. Ciężki bój zakończył się pełnym sukcesem - oto nasze zestawienie supersamochodów roku 2008:

KONCEPT/PROTOTYP ROKU Alfa Romeo BAT 11 3. Alfa Romeo BAT 11 BMW GINA Light 3. BMW GINA Light BMW M1 Hommage 3. BMW M1 Hommage

Wizjonerzy BMW byli w tym roku bardzo zajęci - najpierw pokazano imponujące M1 Hommage składające pokłony legendarnemu przodkowi, a potem zaprezentowano koncept GINA Light, w którym blachę porzucono na rzecz... rozciągającego się i zmieniającego kształt materiału. Z kłopotów finansowych wygrzebało się z kolei studio Bertone, które zaprezentowało plastyczne coupe BAT 11 nawiązujące do słynnej serii z lat pięćdziesiątych XX wieku.

Lamborghini Estoque 2. Lamborghini Estoque

To bez wątpienia jeden z najważniejszych samochodów roku. Gdy Lamborghini opublikowało jego pierwszą, właściwie nic nie mówiącą (poza "To nie tylko nowe Lamborghini - to nowy świat") zapowiedź zawrzało. Temperatura sięgnęła zenitu gry pojazd ujawnił się w całej okazałości - dostaliśmy od Włochów ogromne, 4-drzwiowe gran turismo! Nastroje nieco opadły gdy okazało się, że auto będzie mogło trafić do produkcji najszybciej za cztery lata, z w wariantach napędowych miałby znaleźć się... silnik wysokoprężny oraz hybryda.

GTbyCitroen 1. GTbyCitroen

Druga, obok Estoque, największa gwiazda salonu w Paryżu. Kosmiczny projekt powstał tylko po to, aby żyć w wirtualnym świecie gry Gran Turismo, w który jego wyimaginowany, elektryczny układ napędowy generował przeszło 750 KM. W rzeczywistości pojazd miał być tylko pustą skorupą. Potem jednak okazało się, że... GT jednak jeździ, a z jego trzewi przeraźliwie ryczy bliżej niezidentyfikowane, 550-konne V8. Jakby tego było mało niektórzy w PSA... widzieliby auto w produkcji!

NAJBRZYDSZE AUTO ROKU Mansory Renovatio 3. Mansory Renovatio

Mansory działało w tym roku bardzo prężnie, a efekty wysiłków jego specjalistów zawsze spotykały się z wielkimi kontrowersjami. Największe wzbudził chyba Mercedes SLR - o ile nadwozie można jeszcze przełknąć, o tyle, co co stało się we wnętrzu auta woła o pomstę do nieba.

Jetstream SC250 2. Jetstream SC250

Brytyjczycy w minionym roku jeszcze silniej podkreślili potrzebę rynku na małe pędzidełka, których środowiskiem naturalnym byłyby tylko i wyłącznie tory wyścigowe. Obok maszynek spod znaku Ariela czy Caterhama stanął powyższy wynalazek. Jak twierdzą jego konstruktorzy auto miało przede wszystkim spełniać swoje funkcje, a nie wyglądać, bo potraktowano dosłownie.

Galpin Scythe 1. Galpin Scythe

Oto co może się zdarzyć, gdy w ręce grupy ogarniętej szaleństwem mechaników wpadnie niewinny Ford Mustang. Le mostre! Na pocieszenie pozostaje moc silnika - ponad 1000 koni mechanicznych!

NAJPIĘKNIEJSZE AUTO ROKU Bentley Continental GTZ 3. Bentley Continental GTZ

Brytyjczycy podarowali światu w 2008 roku piękne, potężne coupe - zaprojektowanego przez studio Zagaro Continentala GTZ, którego produkcję ograniczono do zaledwie kilkunastu egzemplarzy.

Lamborghini Gallardo LP560-4 2. Lamborghini Gallardo LP560-4

Nowe Gallardo brylowało na tegorocznym salonie w Genewie. Odświeżona mechanika oraz nadwozie auta stworzyły obiekt pożądania i westchnień najwyższej klasy.

Alfa Romeo 8C Spider 1. Alfa Romeo 8C Spider

Na tej samej wystawie debiutowała również odsłonięta Alfa 8C, która zrobiła nie mniejsze wrażenie niż piękne coupe z wcześniejszego sezonu. Bella!

NAJSZYBSZY SAMOCHÓD ROKU 9ff GT9 3. 9ff GT9

Niemieckie 9ff przeobraziło Porsche 911 nie do poznania, a moc prawie 990 KM pozwoliła na rozpędzenie się do 409 km/h. Pod koniec roku zadebiutowało jeszcze mocniejsze GT9R - teoretyczna prędkość maksymalna 415 km/h! Czekamy na potwierdzenie tego w rzeczywistości.

G-Power M5 Hurricane RS 2. G-Power M5 Hurricane RS

W tym roku nadszedł kred wieloletniej dominacji Brabusa w kategorii najszybszych limuzyn dopuszczonych do ruchu drogowego. Tunera pokonali koledzy po fachu z G-Power, którzy w listopadzie 750-konnym BMW M5 rozpędzili się do 367,4 km/h!

Dodge Viper SRT10 ACR 1. Dodge Viper SRT10 ACR

Bez wątpienia najgorętszym miejscem tego roku jeśli chodzi o udowadnianie, które auto sportowe jest najlepsze na torze, była północna pętla Nuerburgringu - Nordschleife. To tutaj pojawiały się prototypy najbardziej oczekiwanym modeli, tutaj wielką batalię toczyło Porsche z Nissanem GT-R, a przede wszystkim walczono o to, kto przejedzie całą trasę najszybciej. Niespodziewanie machiną, która wyciągnęła rekordowy wynik okazał się Viper ACR z czasem 7 minut i 22,1 sekund.

TOPLESS ROKU Alfa Romeo 8C Spider 3. Alfa Romeo 8C Spider

Wszelki komentarz jest chyba zbędny.

Ferrari California 2. Ferrari California Ferrari Scuderia Spider 16M 2. Ferrari Scuderia Spider 16M

Ferrari zmieniło politykę i będzie produkować auto "dla ludu" - kabrio/coupe California! Do najmniejszego autka w ofercie włoskiego koncernu w końcówce roku dołączyła również Scuderia Spider upamiętniający 16 tytuł mistrzowski Ferrari w Formule 1.

Bugatti Veyron Grand Sport 1. Bugatti Veyron Grand Sport

Oto najszybszy kabriolet świata. Bez dachu możemy rozpędzić się do 360 km/h, a twardy dach dostępny w zestawie pozwala na rozwinięcie skrzydeł i przekroczenie 400 km/h!

WYŚCIGOWE AUTO ROKU Audi R8 LMS 3. Audi R8 LMS

Audi zdecydowało się w końcu na wykorzystanie potencjału szosowego R8 na torach wyścigowych, ale... nie do końca. Sam koncern nie będzie się nim ścigał, auto przeznaczono jedynie dla prywatnych zespołów i kierowców.

Peugeot 908 HY 2. Peugeot 908 HY

Peugeot mimo wszelkich starań nie mógł dotychczas pokonać w 24-godzinnym maratonie Le Mans znakomicie spisujących się aut Audi. Być może uda się to w sezonie 2009, w którym tajną bronią będzie prawdopodobnie hybrydowy 908...

Mazda Furai 1. Mazda Furai

Oszałamiający projekt Japończyków wieńczących całą serię konceptów inspirowanych ruchami płynów w naturze. Wygląda zjawiskowo, wyje przeraźliwie. Niestety nie wiadomo jeszcze czy Mazda zdecyduje się nim ścigać.

TUNING ROKU Edo Gallardo SLE 3. Edo Gallardo SLE Edo Murcielago LP710/2 3. Edo Murcielago LP710/2 Edo Enzo 3. Edo Enzo Edo FXX 3. Edo FXX

Edo Competition przygotowało w tym roku kilka znakomitych pozycji, między innymi: tylnonapędowe, odchudzone Murcielago LP710-2, kompletny pakiet dla Ferrari Enzo, Gallardo SLE depczące po piętach fabrycznemu LP560 oraz... dopuszczone do ruchu drogowego Ferrari FXX!

9ff Carrera GTT 900 2. 9ff Carrera GTT 900 9ff Draxster 2. 9ff Draxster 9ff GT9R 2. 9ff GT9R

9ff gustujące w pojazdach Porsche nie przebierało w środkach, dostaliśmy między innymi: 1120-konne GT9R, 1300-konnego Draxstera na bazie 911 oraz 900-konną Carrerę GT, a 987-konne GT9 rozpędziło się do 409 km/h. Aż strach pomyśleć co będzie dalej!

Mansory Vincero 1. Mansory Vincero

To się musiało w końcu stać - ktoś zaaplikował kompletny pakiet modyfikacji Veyronowi! Tym kimś okazał sie zakład Mansory konspirujący z szejkami z Abu Dhabi. Poza zmianami wyglądu i wnętrza sporo zmieniło się także za plecami kierowcy: pracujące tam W16 rozwija teraz ponad 1120 KM mocy!

ONE-OFF ROKU Ferrari SP1 Ferrari SP1

Pierwszy efekt fabrycznego programu indywidualnych nadwozi Ferrari - tajemnicze SP1 na bazie F430 zaprojektowane przez studio Fioravanti.

Rolls-Royce Hyperion Rolls-Royce Hyperion

Pierwsze dzieło Pininfariny pokazane publicznie po tragicznej śmierci Andrego Pininfariny. Za bazę posłużył Phantom Drophead.

LUKSUSOWE AUTO ROKU Maybach Landaulet 3. Maybach Landaulet

Maybach modelem Landaulet powrócił do korzeni - stworzył limuzynę najwyższej klasy z... odkrytym przedziałem pasażerskim. Do pełni szczęścia barkuje jedynie luftu na wędkę, ZAZ 968 ją miał.

Bentley Brooklands 2. Bentley Brooklands

Do swych korzeni sięgnął również Betnely. Jego wielkie coupe nawiązuje nazwą do toru wyścigowego Brooklands, na którym z sukcesami w latach dwudziestych XX wieku startowały modele koncernu.

Rolls-Royce Phantom Coupe 1. Rolls-Royce Phantom Coupe

Rolls-Royce celuje w nową klientelę - najbogatszych tego świata, którzy nie chcą już być tylko wożeni, ale chcą prowadzić.

SPORTOWE AUTO ROKU Renault Laguna Coupe 3. Renault Laguna Coupe

Już koncepcyjna Laguna Coupe wywołała wielkie ożywienie, a forma seryjne nie okazała się rozczarowująca.

Abarth 500 EsseEsse 2. Abarth 500 EsseEsse

Nowy Fiat 500 podbił Europę, więc jakże by mogło być inaczej w przypadku jego usportowionej wersji ze skorpionem na masce? Dla najbardziej wymagających przygotowano 160-konną wersję EsseEsse.

Volkswagen Scirocco 1. Volkswagen Scirocco

Coupe dla ludu powróciło. I to jeszcze jak!

SUPERSPORTOWE AUTO ROKU Lamborghini Gallardo LP560-4 3. Lamborghini Gallardo LP560-4

Nowe Gallardo, nowy wygląd, nowa moc. I dyskretna zapowiedź Gallardo z napędem tylko na tył!

Chevrolet Corvette ZR1 2. Chevrolet Corvette ZR1

Nikt już nie jest bezpieczny - Amerykanie wiedzą już jak rodzić samochody sportowe z prawdziwego zdarzenia!

Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series 1. Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series

Oto, co dzieje się, gdy fabrycznemu tunerowi powierza się zadanie podrasowania tego, co zostało już podrasowane - oto najszybszy i najmocniejszy Mercedes, jaki był dotąd produkowany seryjnie.

ROZCZAROWANIE ROKU Kryzys ekonomiczny Kryzys ekonomiczny

Światowy kryzys dał się poważnie we znaki motoryzacji: drastycznie spadła sprzedaż nowych samochodów, wstrzymano produkcję w dziesiątkach fabryk, Honda wycofała się z Formuły 1 i ukatrupiła nową NSX, Subaru sensacyjnie wstrzymało swe starty w rajdach WRC, a BMW postawiło pod wielkim znakiem zapytania limuzynę na bazie konceptu CS. A w zamieszaniu tym Porsche ujawniło Panamerę... Hmmmm...

POZOSTAŁE

Oczywiście w roku 2008 działo się znacznie więcej: Lotus pokazał Evorę, najbardziej komfortowe auto w swojej historii, Nissan GT-R siał jeszcze większy popłoch niż w roku 2007, po kilku latach powrócił Veritas RS III, a do żywych wróciło studio nadwoziowe Touring. Najważniejsze auta, które nie zmieściły się w powyższych kategoriach, a wymagają wzmianki to (alfabetycznie):

Audi RS6 Limousine Audi RS6 Limousine Bentley Azure T Bentley Azure T Caterham RS Levante Caterham RS Levante Keating TKR Keating TKR (prototyp) Lightning GT Lightning GT (prototyp) Lotus Evora Lotus Evora Maserati A8 GCS Berlinetta Touring Maserati A8 GCS Berlinetta Touring (prototyp) Maserati GranTurismo MC Corse Maserati GranTurismo MC Corse Maserati GranTurismo S Maserati GranTurismo S Nissan GT-R Nissan GT-R Pagani Zonda Cinque Pagani Zonda Cinque RMC Scorpion RMC Scorpion (prototyp) Veritas RS III Veritas RS III (prototyp) Weber Faster One Weber Faster One (wersja produkcyjna)

OCZEKIWANE W 2009

Miniony sezon przyniósł także kilka elektryzujących zapowiedzi na rok 2009. Oto one (alfabetycznie):

Arash AF10 Arash AF10 (wersja produkcyjna) Aston Martin One-77 Aston Martin One-77 Aston Martin Rapide Aston Martin Rapide (wersja produkcyjna) Audi R8 V10 Audi R8 V10 Bizzarrini P538 Bizzarrini P538 Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro (produkcyja) Chevrolet Corvette C3R Chevrolet Corvette C3R Chevrolet Corvette Centennial Chevrolet Corvette Centennial DH Falen DH Falen E-Go Revolt E-Go Revolt Fisker Karma Fisker Karma (wersja produkcyjna) Fortune Rt.S i Rt.R Fortune Rt.S i Rt.R Hybrid Technologies AXP Hybrid Technologies AXP Joss Supercar Joss Supercar (wersja produkcyjna) Lamborghini Gallardo LP560-2 Lamborghini Gallardo LP560-2 Lamborghini Murcielago LP640-2 Lamborghini Murcielago LP640-2 Lotec Sirius Lotec Sirius (nowa wersja) Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss Noble M600 Noble M600 Nissan GT-R LM Nissan GT-R LM Nissan GT-R V-Spec Nissan GT-R V-Spec Pagani Zonda R Pagani Zonda R SSC Ultimate Aero SSC Ultimate Aero (nowa wersja) SSC Ultimate Aero EV SSC Ultimate Aero EV Vandenbrink GTO Vandenbrink GTO (produkcja) Veno Supercar Veno Supercar Zandonella LJ36 Zandonella LJ36 Zenvo ST1 Zenvo ST1

Przemysław Rosołowski, 04.01.2009