Aktualności
07.10.2019

6 Hours Of Fuji Przejechane bezbłędnie

Długodystansowe, wyścigowe mistrzostwa świata, które wystartowały we wrześniu z ósmym sezonem, mają na swoim koncie już dokładnie sześćdziesiąt wyścigów na całym świecie. Wyścigiem z numerem sześćdziesiąt był wczorajszy, sześciogodzinny wyścig na ponad 4,5-kilometrowej pętli Fuji Speedway w Japonii, która od prawie dwudziestu lat należy do Toyoty.

Do drugiej z ośmiu rund ósmego sezonu World Endurance Championship zgłosiło się trzydzieści załóg, w tym dwa fabryczne zespoły Toyoty z hybrydowymi, tysiąckonnymi prototypami TS050 w roli odwiecznych faworytów. Ich bezpośrednimi rywalami były tylko trzy prywatne maszyny o tradycyjnym napędzie: jedna maszyna Rebellion Racing z wolnossącym V8 oraz dwie Ginetty w barwach Team LNT z turbodoładowanymi V6. Ciekawostka: pod względem prędkości maksymalnej samochody Toyoty były... najwolniejszymi prototypami na torze, wliczając wszystkie LMP2 (maksymalnie 302,5 km/h wobec ponad 325 km/h w przypadku Ginetty). To wynik nowych regulacji, których celem jest spowolnienie aut dominujących nad pozostałymi. Całą przewagę - najszybsze okrążenie o co najmniej sekundę krótsze od najszybszego z prywatnych LMP1 o napędzie spalinowym - budowały na zakrętach, w których kluczowe znaczenie miał napęd hybrydowy wprawiający w ruch przednie koła.

6 Hours Of Fuji

W kwalifikacjach do niedzielnego wyścigu najszybsza była załoga Toyoty w składzie Buemi, Nakajima oraz Hartley przed drugą Toyotą oraz Rebellionem. Wśród ośmiu prototypów klasy LMP2 najlepszym wynikiem w kwalifikacjach popisała się ekipa Racing Team Nederland przed zespołami Jackie Chan DC Racing i United Autosports. Pole position w liczącej tylko sześć aut trzech marek grupie GTE Pro wywalczyli kierowcy Aston Martin Racing, za którymi ustawiła się maszyna Porsche GT Team oraz kolejny pojazd Aston Martina. W grupie GTE Am znalazło się aż jedenaście zespołów. Po pole position sięgnęli kierowcy TF Sport, korzystający z Aston Martina, który okazał się szybszy od Ferrari w barwach AF Corse oraz Porsche zespołu Team Project 1.

6 Hours Of Fuji

Sześciogodzinny wyścig rozpoczął się od niespodziewanego ataku prywatnych LMP1 na fabryczne Toyoty, które zaczęły się wkrótce oddalać, zabierając walkę o zwycięstwo razem ze sobą. Gdzieś w połowie wyścig urozmaiciły niewielkie opady deszczu, które nie wpłynęły specjalnie na kolejność na torze, pomijając kilku pechowców, którzy sięgnęli po złe ogumienie. Przez wszystkie 232 okrążenia prowadził jeden samochód: Toyota TS050 Hybrid z numerem #8, która na początku miesiąca dojechała na Silverstone na miejscu drugim. W wyścigu na Fuji Speedway zwyciężyła załoga w składzie Sebastien Buemi, Brendon Hartley i Kazuki Nakajima. Druga Toyota zameldowała się na mecie na miejscu drugim ze stratą prawie 34 sekund. Podium zamknął zespół Rebellion Racing w składzie Senna, Menezez i Nato, który stracił do zwycięzcy dwa okrążenia. Po dwóch wyścigach kierowcy Toyoty zrównali się w klasyfikacji generalnej.

6 Hours Of Fuji

W grupie LMP2 o wygraną walczyło kilka różnych zespołów... i dwóch producentów ogumienia. Ostatecznie z przewagą jednego okrążenia wygrała załoga Racing Team Nederland w składzie Van Eerd, Van Der Garde i De Vries w prototypie Oreca z ogumieniem Michelin (222 okrążenia, miejsce czwarte w klasyfikacji generalnej). Niecałe pół minuty za nimi linię mety minęła maszyna angielskiego zespołu Jota, który po badaniu technicznym został zdyskwalifikowany z powodu niedziałającego przełącznika bezpieczeństwa, który miał odłączać skrzynię biegów. Drugie miejsce w takich okolicznościach przypadło ekipie Jackie Chan DC Racing (Tung, Aubry, Stevens), a trzecie zespołowi United Autosports (Hanson, Albuquerque, Jarvis). W zespołowej generalce LMP2 prowadzi obecnie Racing Team Nederland, a tabeli kierowców przewodzą Van Eerd oraz Van Der Garde.

6 Hours Of Fuji

W grupie GTE Pro najsilniejszy okazał się słynny "Duński Pociąg", duet Nicki Thiim i Marco Sorensen, którego Aston Martin wyszedł na prowadzenie przed drugą godziną wyścigu. Fabryczna ekipa Aston Martin Racing pokonała w sumie 211 okrążeń i uplasowała się na miejscu trzynastym w generalce. Miejsce drugie ze stratą jednego okrążenia zajęli Christensen i Estre z Porsche GT Team w zupełnie nowym 911 RSR, za którymi ze stratą niespełna 25 sekund uplasował się drugi fabryczny Aston Martin (Lynn i Martin). W klasyfikacji generalnej mistrzostw świata tabelę producentów GT otwiera w dalszym ciągu Porsche przed Aston Martinem i Ferrari. Wśród kierowców GT prowadzą Estre i Christensen.

6 Hours Of Fuji

Aston Martin wyszedł zwycięsko również w grupie GTE Am, w której triumfował czerwony Vantage GTE zespołu TF Sport. Maszyna w ciągu sześciu godzin przejechała 208 okrążeń i uplasowała się na pozycji dziewiętnastej w generalce; prowadzili ją Yoluc, Eastwood oraz Adam. Drugie miejsce w grupie zajęło Ferrari zespołu AF Corse (Perrodo, Collard, Nielsen), a trzecie Porsche ekipy Team Project 1 (Keating, Fraga, Bleekemolen). W tabeli klasyfikacji generalnej zespołów GTE Am po dwóch wyścigach prowadzi AF Corse przed TF Sport i MR Racing, które również korzysta z Ferrari. Długą tabelę mistrzostw świata z klasyfikacją generalną kierowców GTE Am otwierają Collard, Perrodo i Nielsen.

6 Hours Of Fuji

Hisatake Murata, szef zespołu Toyota Gazoo Racing: "Jesteśmy zachwyceni tym wynikiem. Dla Toyoty to drugi najważniejszy wyścig w sezonie po Le Mans. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego sukcesu, a kibicom, że tak licznie obserwowali ostatni start TS050 Hybrid w Japonii." Buemi: "Przejechaliśmy bezbłędny wyścig, co było niezwykle ważne w tak trudnych warunkach. To zwycięstwo ma szczególne znaczenie, bo naszą rywalizację obserwowało wielu japońskich kibiców." W tym roku w kalendarzu World Endurance Championship zaplanowano jeszcze dwa wyścigi. Najbliższym, trzecią rundą mistrzostw świata z ośmiu, będzie wyścig w Szanghaju, który zaplanowano na 10 listopada. Impreza w nowym formacie została skrócona do czterech godzin (do tej pory miała sześć godzin). Osiągi samochodów Toyoty zostaną tam ponownie ograniczone (założenie dodatkowego balastu, zmniejszenie mocy silnika).

Skomentuj na forum
Ostatnie wiadomości Prezentacje