Aktualności
08.08.2019

Extreme E Odyssey 21 Walka z żywiołami

Od kilku lat możemy śledzić mistrzostwa świata elektrycznej Formuły E i obserwować przymiarki do kolejnych serii z samochodami elektrycznymi w rolach głównych, jak markowy puchar Jaguara czy mistrzostwa dla samochodów szeroko rozumianej klasy GT i turystyków. Teraz na pole walki nadciągają również elektryczne terenówki. Oto Extreme E Odyssey 21.

Extreme E to przedsięwzięcie, które przygotowywane jest wspólnie z organizatorami Formuły E. Główną rolę będą odgrywać tu elektryczne terenówki Odyssey 21, których wyścigi będą ograniczone na terenach, które ucierpiały wskutek zmian klimatu lub działalności człowieka: od obszarów pokrytych śniegiem i lodem po pustynie. Wyścigi będą ogranizowane w dwóch grupach po sześć samochodów, z których czterech kierowców awansuje wyżej i będzie walczyć o awans do finału w parach. Za opracowanie samochodu odpowiada francuskie Spark Racing Technology, które stoi również za bolidami Formuły E. Pierwszy egzemplarz pokazano w lipcu na tegorocznym Festiwalu Prędkości w Goodwood. Fabryczne testy prototypów mają ruszyć we wrześniu, w przyszłym roku maszyny testować i przygotowywać będą zgłoszone zespołu, a pierwszy sezon serii Extreme E ma wystartować w roku 2021.

Extreme E Odyssey 21

Odyssey 21 zbudowane jest wokół przestrzennej ramy ze stopu stali wzmacnianego związkami niobu. Maszyna ma ważyć 1650 kilogramów i poruszać się na kołach o średnicy aż 940 milimetrów z ogumieniem Continentala, osadzonych na osiach odległych od siebie o trzy metry ze skokiem zawieszenia 385 milimetrów. Układ napędowy, którego dokładna specyfikacja pozostaje na razie otwarta, miałby dostarczać do 550 koni mechanicznych oraz 920 niutonometrów. Takie parametry miałyby pozwalać na rozpędzenie się do zera do stu kilometrów na godzinę w czasie 4,5 sekundy i rozwinięcie prędkości maksymalnej 200 kilometrów na godzinę. Energia elektryczna będzie przechowywana w bateriach wyprodukowanych przez Williams Advanced Engineering.

Extreme E Odyssey 21

Swój udział w zawodach Extreme E potwierdziło już kilka znanych zespołów oraz kierowców, którzy kojarzeni są między innymi z Formułą E oraz rajdowymi mistrzostwami świata. Wśród zespołów już teraz figuruje Venturi Automobiles, Abt Sportsline oraz HWA, a w rolę ambasadora całej serii wcieli Sebastien Ogier, 6-krotny, rajdowy mistrz świata w latach 2013-2018, który walczy obecnie o kolejny tytuł i który w Extreme E będzie odpowiedzialny m.in. za dopracowanie kwestii technicznych, regulaminów i wyznaczanie tras przejazdów. Pierwsze w dwunastu elektrycznych SUV'ów mają trafić do zespołów w marcu przyszłego roku. Każda drużyna będzie mogła opracować własne elementy układu napędowego oraz wybrane panele karoserii. Wyścigi mają być organizowane w okolicach Himalajów, Arktyki, lasów Amazonii, pustyni Sahara i wysp Oceanu Indyjskiego, a za garaże, centrum techniczne, miejsce zamieszkania i transport posłużyć ma... brytyjski statek towarowy RMS St Helena.

Skomentuj na forum
Ostatnie wiadomości Prezentacje