Aktualności
06.04.2019

Porsche 917 Pięćdziesiąte urodziny

W tym roku swoje pięćdziesiąte urodziny obchodzi 917, jeden z najsłynniejszych, wyścigowych modeli Porsche, a właściwie maszyna, która zapoczątkowała całą rodzinę ścigaczy różnego typu. Z tej okazji odnowiono egzemplarz numer jeden i zaplanowano szereg imprez oraz specjalną wystawę w fabrycznym muzeum. Zobaczymy na niej m.in. koncept współczesnego 917.

Model 917 zadebiutował przed publicznością w marcu 1969 roku na wystawie w Genewie i był zupełnie nową konstrukcją Porsche, nastawioną na długodystansowe mistrzostwa świata oraz jego pochodne. W tym samym miesiącu maszyna pojawiła się na oficjalnych testach przed 24-godzinnym wyścigiem Le Mans i jeszcze tego samego roku odniosła swoje pierwsze zwycięstwo w 1000-kilometrowym wyścigu w Zeltweg w Austrii. Lekki, opływowy prototyp napędzany był umieszczonym centralnie płaskim silnikiem V12 o pojemności 4,5 litra i mocy co najmniej 550 koni mechanicznych. Homologacja auta do mistrzostw świata pod skrzydłami FIA wiązała się ze zbudowaniem co najmniej 25 egzemplarzy.

Porsche 917-001

Oryginalny 917, w którym zastosowano między innymi elementy aktywne aerodynamicznie, nie odniósł sukcesu i borykał się z różnymi problemami, ze stabilnością przy dużych prędkościach na czele. Odpowiedzą na dolegliwości auta była ewolucja 917K z nową, skróconą karoserią, która przyniosła Porsche pierwsze zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Na liście zdobyczy 917K wylądował również 24-godzinny wyścig Daytona, 12-godzinne Sebring, 1000 kilometrów Monza oraz 1000 kilometrów Spa-Francorchamps. Po 917K nadeszły eksperymentalne ewolucje: wydłużony 917LH czy poszerzony i jeszcze bardziej spłaszczony 917/20. Gdzieś później po drodze znaleźli się klienci Porsche, którzy... z powodzeniem chcieli przystosować 917 do zwykłego ruchu drogowego.

Porsche 917K

917 musiało pożegnać się z mistrzostwami świata po zmianie przepisów, które wykluczyły jego dalsze starty, ale nie oznaczało to końca jego kariery. Porsche zwróciło swoją uwagę na północnoamerykański puchar Can-Am, z myślą o którym przygotowano najbardziej imponujące ewolucje 917. Początkowo dla Can-Am przygotowano spydera 917PA i eksperymentowano z 917/16, na pokładzie którego znalazł się 16-cylindrowy silnik o mocy co najmniej 750 KM (samochód nigdy nie wystartował w wyścigu). Potem pojawił się spyder 917/10, najpierw z wolnossącym, a potem z turbodoładowanym silnikiem, a w końcu na scenę wkroczył potworny 917/30 z podwójnie turbodoładowanym V12 o pojemności 5,4 litra, które w odpowiednich warunkach przekraczało 1500 koni mechanicznych!

Porsche 917 Goodwood Members Meeting

W tym roku 917 na podwoziu numer 001 przywrócono do dawnej świetności i stanu oryginalnego. Samochód pojawi się w fabrycznym muzeum w ramach wystawy "Colours of Speed - 50 Years of the 917", która będzie czynna od 14 maja do 15 września, a obecny weekend spędza w Wielkiej Brytanii na Goodwood Members Meeting razem z innymi modelami 917 (w tym 917/30 na podwoziu numer 001, z którym spotyka się oko w oko po raz pierwszy w swojej karierze). Na wystawie w Muzeum Porsche stanie łącznie czternaście maszyn, w tym dziesięć samochodów z rodziny 917. W jej ramach Porsche pokaże po raz pierwszy publicznie... koncept 917 dwudziestego pierwszego wieku!

Porsche 917 Concept

Tajemnicze 917 wbrew pozorom nie jest projektem zupełnie nowym. Cały projekt ukrywany był przez kilka lat, a prace nad nim rozpoczęto w okolicach 2012 roku, w którym grupa stylistów i inżynierów została oddelegowana z poleceniem opracowania współczesnego 917. Nad samochodem pracowano z przerwami przez blisko dwa lata, które przyniosły decyzję o powrocie Porsche do Le Mans i mistrzostw świata, z myślą o których opracowano hybrydowe 919. Projekt 919 oznaczał, że prace nad 917 zostały przerwane i samochodu nigdy nie ukończono... ani nie zbudowano. To, czym Porsche będzie mogło się pochwalić, to jedynie statyczny model nadwozia, pozbawiony mechanizmów i wnętrza. Koncept pokryto kolorami nawiązującymi do zwycięskiego egzemplarza 917K z Le Mans z 1970 roku.

Skomentuj na forumUdostępnij