Aktualności
10.10.2018

Lanzante 911 TAG Turbo Obok Formuły 1

W latach osiemdziesiątych turbodoładowane bolidy McLarena z silnikami Porsche wygrały w ciągu czterech sezonów w 26 z 68 rund mistrzostw świata Formuły 1 i sięgnęły po dwa tytuły mistrzowskie wśród konstruktorów. Teraz, dzięki staraniom Lanzante, biorące w tym udział silniki trafią do... Porsche 911 Turbo generacji 930!

Słynna era turbo w Formule 1 rozpoczęła się w sezonie 1984, w którym zespół Marlboro McLaren International jako jedyny wykorzystywał silniki Porsche firmowane przez grupę TAG (Techniques d'Avant Garde). Niemieckie jednostki napędowe pracowały w bolidach serii MP4/2 oraz MP4/3, a współpraca Porsche i McLarena trwała do końca 1987 roku, po którym Brytyjczycy przesiedli się na silniki Hondy. W tym czasie zespół McLarena - z silników Porsche nie korzystał nikt z rywali - zdobył mistrzostwo świata dwa razy (1984 i 1985), a jego kierowcy zostali mistrzami świata trzy razy (Niki Lauda w roku 1984 oraz Alain Prost w roku 1985 i 1986).

Lanzante 911 TAG Turbo

Porsche pojawiło się w 1984 roku w Formule 1 po ponad dwóch dekadach przerwy. Nowa jednostka, nad którą pracowano od kilku lat, charakteryzowała się pojemnością półtora litra, dwiema turbosprężarkami KKK i została zaprojektowana w układzie V6 z kątem rozwarcia 80°. Aluminiowy motor dostarczał ponad 800 koni mechanicznych przy masie bolidu 540 kilogramów (w ustawieniach na kwalifikacje nawet ponad 1000 KM!). W trakcie prac nad silnikiem upchnięto go między innymi do mułu testowego pod postacią Porsche 911 Turbo generacji 930. To właśnie ta historia natchnęła Lanzante, znane ostatnio z McLarena P1 LM oraz P1 GT, do napisania ciągu dalszego.

Lanzante 911 TAG Turbo

Brytyjski zakład zamierza zbudować jedenaście egzemplarzy 930 z silnikami z Formuły 1, które służyły McLarenowi. Firma przypieczętowała już współpracę z McLaren Racing i pokazała pierwszą sztukę niezwykłego 930, które z zewnątrz nie budzi prawie żadnych podejrzeń. Zasiadając za kierownicą w oczy rzuci się za to wskaźnik temperatury wody, którego w oryginalnym, chłodzonym powietrzem 930 nie miało prawa być. W samochodzie umieszczono jednostkę TAG Turbo numer 034, z którą Lauda zwyciężył w 1984 roku w Grand Prix Wielkiej Brytanii. Każdy silnik wykorzystany w projekcie będzie silnikiem z prawdziwą, udokumentowaną historią w Formule 1. Pełna specyfikacja i cena 911 TAG Turbo pozostają na razie tajemnicą.

Lanzante 911 TAG Turbo

911 Turbo generacji 930 przyszło na świat w 1975 roku jako pierwsze, seryjne Porsche z silnikiem z turbosprężarką i jeden z pierwszych tego typu samochodów, które trafiły między ludzi w ogóle. Coupe napędzane było sześciocylindrowym boxerem o pojemności prawie trzech litrów, który dzięki turbodoładowaniu rozwijał 260 koni mechanicznych... oraz potężną turbo-dziurę. Samochód jako jeden z najszybszych na świecie rozpędzał się do setki w jakieś 5,5 sekundy i przekraczał 250 km/h. Już w roku 1978 silnik powiększono do 3,3 litra, z których wyciśnięto okrągłe 300 koni mechanicznych, a model serii 930 produkowany był aż do roku 1989. W sumie powstało około 19 tysięcy egzemplarzy słynnego "Owdawiacza".

Skomentuj na forumUdostępnij