Aktualności
30.01.2018

Spark SRT05e Zmiana wszystkiego

Pod koniec tego roku rozpocznie się już piąty sezon mistrzostw świata elektrycznej Formuły E. Będzie to sezon wielkich zmian, na które kibice i zawodnicy czekają od dawna: do walki staną nowe marki, a na tory wyjadą zupełnie nowe bolidy ze znacznie większymi możliwościami. Dziś ujawniono, jak maszyny te będą wyglądać.

Mistrzostwa świata Formuły E organizowane są od końca 2014 roku. Od tego czasu w użytku jest tylko nieznacznie modernizowany bolid, w którego przygotowaniu udział wzięli Spark Racing Technology, Renault, Dallara, McLaren Electronic Systems oraz Williams Advanced Engineering. Maszyna o zamkniętej architekturze nie dawała zespołom wielu możliwości modyfikacji, a regulamin w ostatnim czasie przewidywał indywidualne zmiany tylko niektórych elementów układu napędowego. Jedną z bolączek bolidu było to, że jego baterie... nie wytrzymywały jednego wyścigu. W trakcie zjazdu do alei serwisowej konieczna była przesiadka do drugiego samochodu.

Spark SRT05e Formula E Gen2

W nowym bolidzie takiego problemu już nie będzie: baterie mają wystarczyć na cały wyścig. Kontrakt na przygotowanie auta kilkanaście miesięcy temu wygrało Spark Racing Technology, przed którym stanęło zadanie opracowana zupełnie nowego, węglowego kadłuba oraz karoserii, w którą wpleciono między innymi osłonę kierowcy, podobną do tej, która w tym roku będzie obowiązkowa w Formule 1. Układ napędowy auta, które przytyje o około 10%, będzie legitymował się mocą prawie dwa razy większą, niż obecne 272 konie mechaniczne i bateriami o dwukrotnie większej pojemności. Za baterie odpowiada McLaren Applied Technologies (obecnie wykorzystywane są technologie Williamsa).

Spark SRT05e Formula E Gen2

Bolid o oznaczeniu SRT05e będzie wykorzystywany przez kolejne trzy sezony Formuły E, zaczynając od piątego. W piątym sezonie, przypadającym na lata 2018/2019, do walki włączy się oficjalnie BMW oraz Nissan (japońska marka wskoczy w miejsce Renaulta), a na sezon szósty swój debiut zapowiedziały marki Porsche i Mercedes-Benz, które przeskoczą tu odpowiednio z najwyższej klasy w World Endurance Championship oraz pucharu Deutsche Tourenwagen Masters. Nowy pojazd będzie można zobaczyć na żywo już na początku marca podczas salonu samochodowego w Genewie.

Skomentuj na forumUdostępnij