Aktualności
31.03.2017

Jaguar E-Type Zupełnie jak nowy

Prawie sześćdziesiąt lat temu był sensację na skalę światową, która na zawsze zmieniła wizerunek swojego producenta... i jego kondycję finansową, pozostając w produkcji przez blisko ćwierć wieku. Najlepiej zachowane sztuki są warte dzisiaj miliony. A najlepsze nich oferuje od tego roku sam Jaguar. Mowa oczywiście o słynnym E-Type.

Pierwszy E-Type zadebiutował jako roadster na wystawie samochodowej w Genewie w 1961 roku. Maszyna z prędkością maksymalną ponad 240 km/h wyznaczyła nowe standardy w swoim segmencie, zarówno jeśli chodzi o osiągi jak i styl. Model produkowany był w kolejnych seriach z otwartą i zamkniętą karoserią aż do 1975 roku. Na jego zakup skusiły się takie osobistości, jak Steve McQueen, George Best, Jackie Stewart, Brigitte Bardot oraz Frank Sinatra, a w wersjach wyścigowych startowali między innymi Graham Hill, Jackie Stewart, Roy Salvadori oraz Briggs Cunningham.

Jaguar E-Type Reborn

Najlepiej zachowane i odrestaurowane E-Type z regularnej serii osiągają dzisiaj na aukcjach wartości ponad miliona złotych, a modele limitowane i wyścigowe przekraczają tę sumę kilkukrotnie. W podobnych rejonach grasować będzie najnowsza oferta oddziału Jaguar Land Rover Classic Works z Coventry. To fabrycznie odrestaurowane, przywrócone do nowości i oryginalnej specyfikacji według zachowanej dokumentacji egzemplarze E-Type, które będą wyglądać i jeździć lepiej, niż wtedy gdy wyjechały z fabryki! Pierwszy egzemplarz przygotowany w ramach projektu E-Type Reborn zobaczymy już w przyszłym tygodniu na wystawie Techno Classica w Essen.

Jaguar E-Type Reborn

Premierową maszyną będzie coupe pierwszej serii z 1965 roku w kolorze Opalescent Gunmetal Grey, które zostało pierwotnie wyeksportowane do Kalifornii. Do 1983 roku, w którym auto zostało zamknięte w magazynie, jego właściciel pokonał ponad 125 tysięcy kilometrów. Pod maską pracuje rzędowa szóstka o pojemności 3,8 litrów i mocy blisko 270 KM, która współpracuje z ręczną skrzynią o czterech biegach i pozwala na rozpędzenie się do setki w czasie około siedmiu sekund. Wśród niewielu poprawek wprowadzonych w Jaguar Classic znajduje się układ chłodzenia oraz zaciski hamulcowe z przodu. Każdy E-Type Reborn, w zależności od specyfikacji, został wyceniony na co najmniej 285 tysięcy funtów (około 1,4 miliona złotych). Jaguar Classic przygotuje na początek dla swoich kolekcjonerów 10 samochodów pierwszej serii.

Skomentuj na forumUdostępnij