Aktualności
15.02.2017

Pagani Huayra Roadster La bellezza

Po sześciu latach prac, które w połowie przerwano i rozpoczęto od nowa, debiutuje Huayra Roadster od Pagani Automobili. To najbardziej skomplikowany projekt w historii włoskiej marki. Wbrew wszelkim prawidłom obowiązującym w zmotoryzowanym wszechświecie, roadster jest... znacznie lżejszy od coupe, które narodziło się w 2011 roku.

Pod względem technologicznym Huayra Roadster jest zupełnie nowym samochodem z własnym charakterem i nowościami, które miały swój początek w ekstremalnym, limitowanym do 20 egzemplarzy modelu Huayra BC. 800-konne coupe BC z nowym kadłubem, skrzynią biegów i rozbudowaną aerodynamiką pokazano rok temu, a egzemplarze rozwojowe służyły jako pierwsze prototypy dla Roadstera. Roadstera, który na sucho waży tylko 1280 kilogramów, aż o blisko 80 kilogramów mniej od 730-konnego coupe, które z niewielkimi modernizacjami weszło już w siódmy rok produkcji.

Pagani Huayra Roadster

Obiżenie masy samochodu uzyskano przede wszystkim poprzez zbudowanie go na nowym, węglowo-tytanowym kadłubie z elementami z nowego typu kompozytu. Kolejne kilogramy zniknęły po zastosowaniu specjalnego stopu aluminium na elementy zawieszenia i układu hamulcowego Brembo z węglowo-ceramicznymi tarczami i lekkimi zaciskami. Nowa jest cała karoseria z wentylowaną pokrywą silnika, unoszącymi się do góry krawędziami tylnego pasa i ostrzej nakreślonym przodem. Nowe są także felgi ze specjalnie opracowanymi dla tego modelu oponami Pirelli, które po raz pierwszy noszą oznaczenie HP, skrót od Horacio Pagani.

Pagani Huayra Roadster

Zmodyfikowany, podwójnie turbodoładowany silnik V12 o pojemności sześciu litrów, który produkuje Mercedes-AMG, został zachęcony do zwrócenia maksymalnie 764 koni mechanicznych oraz 1000 niutonometrów. Stosunek mocy do masy w porównaniu do coupe Huayra poprawił się z 1,85 na 1,68 kilograma na koń mechaniczny. Motor połączono z nową skrzynią biegów XTrac, która debiutowała w BC. Zautomatyzowana, siedmiostopniowa przekładnia AMT (Automated Manual Transmission), która działa w parze z aktywnym mechanizmem różnicowym z elektroniczną blokadą, opracowanym wspólnie z firmą Bosch.

Pagani Huayra Roadster

Długą listę nowości uzupełnia działający w jednym z czterech trybów pracy system ESP (Wet, Comfort, Sport, Race lub ESC Off), przeprogramowany system sterujący pracą regulujących aerodynamikę klapek z przodu i z tyłu karoserii oraz adaptacyjnego zawieszenia z przodu i oczywiście dach. Do wyboru są dwie wersje: przeszklona, twarda oraz miękka, którą można schować w samochodzie. Pagani Automobili wyprodukuje tylko 100 egzemplarzy modelu Huayra Roadster, każdy w cenie od 2,28 milionów euro plus VAT i lokalne opłaty w górę (obecnie to prawie 10 milionów złotych). Wszystkie sztuki już dawno sprzedano.

Skomentuj na forumUdostępnij