Aktualności
19.11.2016

LaFerrari vs P1 vs 918 Spyder Święta trójca część druga

W piątek po miesiącach oczekiwania na internetowej platformie Amazon Prime swoją premierę miał pierwszy odcinek "The Grand Tour", nowego programu Clarksona, Hammonda i May'a, który powstał po opuszczeniu przez nich "Top Gear". W trwającym ponad 70 minut materiale zobaczyliśmy między innymi starcie topowego Ferrari, McLarena i Porsche, na które czekaliśmy rok.

Dokładnie rok temu - "LaFerrari vs P1 vs 918 Spyder - Święta trójca" - hybrydowe super samochody z Włoch, Niemiec i Wielkiej Brytanii, określane mianem "świętej trójcy", starły się aż trzykrotnie dzięki Chrisowi Harrisowi, Alejandro Salomonowi i klubowi Supercar Driver. Każdy z nich poddano różnej serii testów, które wyłoniły różnych wygranych. Mimo całkowicie różnych charakterów wszystkich trzech samochodów i bardzo różnych technologii wszystkie wyniki były bardzo zbliżone do siebie - czy to czas okrążenia czy drag race. Harris testował wozy na 4,7-kilometrowej pętli Autodromo Internacional do Algarve w Portimao w Portugalii. W tym samym miejscu i czasie zasiedli w nich Clarkson, Hammond i May. Efekty możemy oglądać od wczoraj w pierwszym odcinku "The Grand Tour".

Ferrari LaFerrari

Po raz kolejny przypomnijmy sobie z czym dokładnie trójka Anglików miała czynienia. Każdy z trzech modeli to szczytowe osiągnięcie ich producentów. W LaFerrari pracuje wolnossące V12 o pojemności 6,3 litrów i mocy 800 koni mechanicznych oraz silnik elektryczny z dodatkowymi 163 KM i 270 Nm. Cała moc ląduje na tylnych kołach. Na pokładzie 918 Spydera ze zdejmowanym dachem znajdziemy wolnossący silnik V8 o pojemności 4,6 litrów i mocy 608 KM oraz silniki elektryczne z przodu i z tyłu, pierwszy dostarcza 129 KM i 210 Nm, drugi 156 KM i 375 Nm. Do P1 włożono podwójnie turbodoładowane V8 o pojemności 3,8 litrów i mocy 737 KM oraz elektryczny silnik o mocy 179 KM i momencie 260 Nm.

Porsche 918 Spyder

W każdym przypadku silniki spalinowe połączono z dwusprzęgłowymi, automatycznymi skrzyniami biegów o siedmiu przełożeniach i przygotowano kilka trybów jazdy oraz kontrolę szybkiego startu. Pod tym względem najdalej poszedł McLaren, w którym mamy wyłącznie torowy tryb jazdy Race, system DRS zmniejszający na zawołanie opór aerodynamiczny oraz system IPAS, wyzwalający za wciśnięciem przycisku dodatkowe pokłady mocy z baterii i silnika elektrycznego. Najcięższy z całej trójki jest naturalnie samochód Porsche (około 1600 kilogramów z pakietem Weissach). Najlżejsze teoretycznie jest Ferrari (nieoficjalnie 1255 kilogramów). McLaren P1 został wyprodukowany w 375 egzemplarzach, Ferrari LaFerrari powstało w 500 egzemplarzach, a Porsche 918 Spyder wypuszczono w liczbie 918 egzemplarzy, każdy w cenie kilku milionów złotych.

McLaren P1

W premierowym odcinku "The Grand Tour" brytyjską maszynę wybrał Clarkson, niemiecką Hammond, a włoską May. Na prostej startowej Algarve przeprowadzono kilka drag race'ów, pierwszy elektryczny, w którym bez takiego trybu jazdy - poza ukrytą opcją do cichych wyjazdów z garażu - nie mogło uczestniczyć Ferrari. Kolejne wyścigi na prostej miały jednoznacznie wyłonić zwycięzcę. Tak się jednak nie stało. Każda z kilku prób po błędach kierowców i losowych utratach przyczepności dała inne wyniki. Ostatnią próbą było okrążenie cąłego toru, podczas którego każde z aut na identycznym ogumieniu poprowadził Jerome d'Ambrosio, były kierowca Formuły 1 i obecny kierowca Formuły E. Wyniki... były nieco inne, niż u Harrisa. Pełną tabelę z wynikami z "The Grand Tour" oraz wszystkimi poprzednimi starciami "świętej trójcy" możecie zobaczyć poniżej.

Chris Harris On Cars
FerrariMcLarenPorsche
Portimao1:54,251:53,571:53,98
The Supercar Driver
FerrariMcLarenPorsche
Silverstone58,5858,2458,47
Santa Pod
⅛ mili
7,72 s7,39 s7,15 s
174,26 km/h180,52 km/h175,97 km/h
Santa Pod
¼ mili
11,21 s10,90 s10,65 s
229,28 km/h233,61 km/h229,27 km/h
BruntingthorpeFerrariMcLarenPorsche
0-48,3 km/h1,70 s1,37 s1,36 s
0-96,6 km/h3,68 s3,22 s2,85 s
0-160,9 km/h6,48 s5,93 s5,52 s
0-241,4 km/h12,12 s11,21 s11,25 s
0-299,3 km/h22,95 s20,11 s21,99 s
48,3-209,2 km/h7,69 s7,01 s7,09 s
⅛ mili7,50 s7,12 s6,84 s
179,63 km/h178,06 km/h166,37 km/h
¼ mili11,03 s10,64 s10,32 s
228,12 km/h235,04 km/h230,91 km/h
½ mili16,71 s16,20 s15,97 s
276,44 km/h281,36 km/h275,71 km/h
Salomondrin
FerrariMcLarenPorsche
South Palm1:18,461:18,821:18,44
¼ mili3 miejsce2 miejsce1 miejsce
The Grand Tour
FerrariMcLarenPorsche
Elektryczny drag raceDNS2 miejsce1 miejsce
Drag race I1 miejsce3 miejsce2 miejsce
Drag race II3 miejsce2 miejsce1 miejsce
Drag race III3 miejsce1 miejsce2 miejsce
Drag race IV1 miejsce2 miejsce3 miejsce
Drag race V2 miejsce3 miejsce1 miejsce
Drag race VI3 miejsce1 miejsce2 miejsce
Portimao1:54,41:55,51:54,2

Po raz kolejny okazało się, że samochody mimo wielu różnic technologicznych i charakteru, pod względem osiągów są do siebie tak bardzo zbliżone, że różnice w wynikach końcowych mogą równie dobrze brać się z pojedynczych błędów kierowcy, temperatury powietrza, układu toru czy, w obliczu braku innych wymówek, doboru obuwia osoby zasiadającej za kierownicą. Wnioski można wyciągnąć samemu, podobnie jak własnego zwycięzcę. Każdy z trzech modeli wszedł na rynek w 2013 roku, a koncepty i prototypy pokazano jeszcze wcześniej, co przy obecnym tempie postępu technologicznego oznacza dość-dawno-temu. Co dalej?

Ferrari LaFerrari vs McLaren P1 vs Porsche 918 Spyder

W tym roku Ferrari pokazało limitowane do 200 egzemplarzy, pozbawione dachu LaFerrari Aperta, a na horyzoncie jest już zupełnie nowa "święta trójca". McLaren pracuje nad 3-osobowym, hybrydowym hyper-GT o kryptonimie BP23, które będzie limitowane do 106 sztuk i które ma być gotowe w 2019 roku. Mercedes-AMG pracuje nad blisko 1000-konnym supercoupe o kryptonimie R50, które ma być limitowane do 200-300 sztuk i jako pierwszy, seryjny samochodów w historii ma wykorzystywać silnik prosto z Formuły 1. Premiera rynkowa: rok 2018. Trzeci kosmiczny pojazd z przyszłości roku 2018 to ekstremalne coupe AM-RB 001, dzieło Aston Martina i Red Bulla, które ma być sprzedawane w wersji drogowej i torowej przy ograniczeniu produkcji do około 150 sztuk. Nie można również zapominać o 1500-konnej, rewolucyjnej hybrydzie Regera ze stajni Koenigsegga, który wchodzi do produkcji w tym roku. Cytując Keanu Reeves'a: "Whoa!".

Skomentuj na forumUdostępnij