Aktualności
02.08.2016

BAC Mono Użycie grafenu

Briggs Automotive Company chwali się pierwszym na świecie samochodem, w którym panele karoserii wykonano z grafenu. Materiał, który dwanaście lat temu odizolowali i opisali uczeni z Uniwersytetu Manchester został wykorzystany w jednoosobowym modelu Mono, który pokazano w ostatnich dniach lipca na festiwalu Science in the City w Manchesterze.

Innowacyjny materiał składa się wyłącznie węgla o strukturze plastra miodu i ma grubość zaledwie jednego atomu. Grafen charakteryzuje się dużym przewodnictwem ciepła i elektryczności, małym oporem elektrycznym, niewielką masą i dużą wytrzymałością. To sprawia, że wygrywa ze stosowanymi powszechnie w najdroższych, sportowych samochodach włóknami węglowymi. Grafen jest o około jedną piątą lżejszy od włókien węglowych i o około 200 razy wytrzymalszy od stali (włókna węglowe są o około 10 razy mocniejsze od stali)! Już w ubiegłym roku wykorzystanie grafenu zapowiedzieli Hiszpanie w supercoupe GTA Spano, a użytek z niego miałaby zrobić również polska Arrinera Hyssarya.

BAC Mono

W pokazowym egzemplarzu Mono z arkuszy grafenu zbudowano tylko tylne nadkola, których powstanie było wynikiem współpracy z Haydale Composite Solutions, jednymi z angielskich pionierów w dziedzinie materiałów kompozytowych. Elementy te wybrano ze względu na ich kształt i trudność wykonania, które pozwalają ocenić wstępnie stopień komplikacji ewentualnej produkcji seryjnej i jakość dopasowania do reszty samochodu. Planów na produkcję na razie nie ma, ale BAC i Haydale Composite Solutions wyrażają głęboką ochotę na dalszą współpracę.

BAC Mono

Briggs Automotive Company, dzieło braci Iana i Neilla Briggsów, działa oficjalnie od 2011 roku, a jej jednoosobowy Mono sprzedawany jest na całym świecie poprzez sieć dealerów w Wielkiej Brytanii, Ameryce Północnej i Japonii. Mono w najnowszej specyfikacji waży zaledwie 580 kilogramów i napędzany jest turbodoładowanym, czterocylindrowym silnikiem Forda o pojemności 2,5 litrów, który dostraja ostatecznie Mountune. Jednostka o mocy 309 koni mechanicznych pozwala na rozpędzenie się do setki w niecałe trzy sekundy.

Skomentuj na forumUdostępnij