Aktualności
04.07.2016

Norma M30 Czyste intencje

W tym roku wybrano sześciu konstruktorów, którzy mają pełne prawo do budowy i sprzedaży wyścigowych prototypów klasy LMP3. Dziś najbardziej aktywną z całej szóstki jest marka Ligier, której maszyny dominują między innymi w pucharze European Le Mans Series. W czerwcu wygląd swojego dzieła ujawniło francuskie Norma Auto Concept.

W marcu tego roku Automobile Club de l'Ouest w porozumieniu z FIA i innymi organizacjami rozszerzyło grupę LMP3 sześciu oficjalnych konstruktorów. Byli to: Ginetta, Ligier, Adess, Dome, Norma oraz Riley. Ginetta i Ligier jeżdżą już od dawna (specyfikację LMP3 ogłoszono prawie dokładnie dwa lata temu), Dome jest w trakcie przygotowania, Riley jest po testach i miałby zadebiutować lada miesiąc, podobnie Adess. Zaszczycona nominacją Norma pokazała swój samochód w ubiegłym miesiącu.

Norma M30

Zakład z Saint-Pe de Bigorre w południowo-zachodniej Francji działa już od trzydziestu lat i znany jest przede wszystkim z modeli, które startują w wyścigach górskich i zawodach długodystansowych. Pokazany w 2003 roku model M20, który wykorzystywany jest na całym świecie, rozszedł się już w ilości ponad 400 sztuk. Maszynę klasy LMP3 z okazji okrągłej rocznicy działalności oznaczono M30. Prace nad pojazdem rozpoczęto już latem ubiegłego roku od pierwszych obliczeń i symulacji, a w ostatnich miesiącach projekt dopracowano przy współpracy z włoskim Tatuus. Przy okazji premiery nowego ścigacza Norma zaprezentowała również swoje odświeżone logo.

Norma M30

Grupę LMP3 wymyślono jako pierwszy krok do wielkiego świata wyścigów długodystansowych, po którym można wspiąć się do grupy LMP2 i w końcu LMP1. Prototypy tej klasy mierzą do 465 centymetrów długości, ważą na sucho minimum 900 kilogramów i wykorzystują wolnossące silniki V8 od Nissana o mocy około 425 koni mechanicznych, które połączone są ze skrzyniami biegów X-Trac (układy napędowe dostarcza i serwisuje Oreca). Cena kompletnego samochodu nie może przekraczać 206 tysięcy euro (obecnie to około 910 tysięcy złotych). Pierwszą drużyną, która wykorzysta nową Normę M30 będzie TDS Racing. Jej samochód ma być gotowy pod koniec lata.

Skomentuj na forum
Ostatnie wiadomości Prezentacje