Aktualności
24.02.2016

Rimac Concept_One Uruchomienie systemu

Po pięciu latach od ukończenia pierwszego prototypu elektryczne coupe o mocy ponad tysiąca koni mechanicznych od chorwackiego Rimac Automobili jest gotowe do produkcji seryjnej! W tym czasie firma, o której jeszcze niedawno nikt nie słyszał, urosła do pozycji jednego z największych specjalistów i innowatorów w temacie baterii i aut elektrycznych.

Firmę powołał do życia kilka lat temu Mate Rimac, który zaczynał we własnym garażu od przerobienia na napęd elektryczny jednego ze starych modeli BMW. W roku 2011 pokazał pierwszy, autorski projekt, super coupe Concept_One. Od tamtego czasu maszyna dołączyła do floty obsługującej mistrzostwa elektrycznej Formuły E, kilka prototypów wylądowało w prywatnych rękach, firma uczestniczyła w projekcie sportowego modelu Volar-E, zbudowała elektryczną maszynę na wyścig Pikes Peak International Hill Climb i podjęła współpracę z Koenigseggiem, przygotowując baterie dla rewolucyjnej Regery. Dziś, po latach prac i milionach euro od inwestorów, Concept_One może wyjechać na zwykłe drogi.

Rimac Concept_One

Na układ napędowy chorwackiego coupe składają się cztery silniki elektryczne dla każdego z kół, położone po środku osi z osobnymi, dwusprzęgłowymi przekładniami o dwóch biegach każdy. Wszystkie razem dostarczają do 1088 koni mechanicznych oraz 1600 niutonometrów, które rozdzielane są automatycznie pomiędzy wszystkie koła przez system Rimac All Wheel Torque Vectoring (R-AWTV). System R-AWTV z połączeniu z układem hamulcowym z węglowo-ceramicznymi tarczami przejmuje funkcje tradycyjnej kontroli trakcji, kontroli stabilności oraz układu ABS. Twórcy przewidzieli kilka trybów jazdy, w tym torowy oraz... driftowy do kontrolowanych utrat przyczepności i jazdy ciągłym poślizgiem.

Rimac Concept_One

Energia elektryczna przechowywana jest w zaprojektowanej przez Rimac Automobili paczce baterii, która zajmuje miejsce w ściance za plecami kierowcy i pasażera oraz w tunelu środkowym. Baterie pracują pod napięciem 650V, charakteryzują się pojemnością 82 kWh i zaprojektowane są z myślą o oddawaniu nawet 1 megawata mocy podczas ostrego przyspieszania. Baterie będą ładowane w trakcie jazdy poprzez układ odzyskiwania energii kinetycznej z hamowania oraz na postoju za pośrednictwem zamontowanej na pokładzie ładowarki lub stacji szybkiego ładowania DC-Combo. Niestety firma na razie nie zdradza na ile miałoby wystarczyć jedno ładowanie.

Rimac Concept_One

Coupe Concept_One o długości niespełna 4,2 metrów i masie 1850 kilogramów ma rozwijać prędkość 100 km/h w czasie 2,6 sekund, 200 km/h w zaledwie 6,2 sekundy i 300 km/h w 14,2 sekundy. Prędkość maksymalna, która jak dotąd nie była domeną samochodów elektrycznych, to aż 355 km/h. Ręcznie budowane auto ma zostać sprzedane w ilości zaledwie ośmiu egzemplarzy jako pokaz możliwości firmy. Rimac Automobili liczy na zainteresowanie swoimi wynalazkami większej ilości firm, które mogą liczyć na ścisłą współpracę. Już teraz korzysta z niej Koenigsegg, a w Greyp Bikes dzięki technologiom Rimaca powstają elektryczne motorowery Greyp G12S. Concept_One, G12S oraz ich elementy składowe zostaną pokazane w przyszłym tygodniu na wystawie w Genewie.

Skomentuj na forumUdostępnij