Aktualności
28.10.2015

Mazda RX-Vision Powrót Wankla

Mazda jako jedyna marka na świecie odniosła sukces z silnikami Wankla. Jednostki napędowe z wirującym tłokiem rozeszły się w milionach egzemplarzy, sprzedawano je nieprzerwanie od 1967 do 2012 roku i z jedną z nich wygrano w prestiżowym, 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Dziś motor Wankla wraca pod maską zjawiskowego konceptu RX-Vision.

Japończycy rozpoczęli sprzedaż swojego pierwszego samochodu z silnikiem Wankla już w 1967 roku, po kilku latach walki z problemami technicznymi, które na stałe zniechęciły prawie wszystkie inne, zainteresowane tym wynalazkiem firmy. Było nim coupe Cosmo Sport z 2-wirnikową jednostką o pojemności 982 centymetrów sześciennych i mocy 110 koni mechanicznych. W roku 1990 pojawił się najdroższy w historii marki model: pierwszy i jedyny, seryjnie produkowany samochód z silnikiem 3-wirnikowym i turbosprężarką, 300-konne, luksusowe coupe Eunos Cosmo.

Mazda RX-Vision

Największy sukces odniósł sportowy model RX-7, sprzedawany w kolejnych generacjach od 1978 do 2002 roku: Mazda sprzedała ponad 800 tysięcy sztuk. Maszynę zastąpiło coupe RX-8 z interesującym rozwiązaniem w postaci drugiej pary połowicznych drzwi, które produkowano dekadę. Ostatni, seryjny Wankel miał dwa tłoki, pojemność 1,3 litra i moc 235 koni mechanicznych. Jego karierę zakończyła limitowana do 1000 egzemplarzy seria RX-8 Spirit R. Od tamtego czasu wątek kolejnego Wankla przewijał się głównie w nieoficjalnych plotkach i spekulacjach. Aż do dziś...

Mazda RX-Vision

Na czterdziestym czwartym, międzynarodowym salonie samochodowym w Tokio pokazano koncept RX-Vision z zupełnie nowym silnikiem Wankla przy przedniej osi, który nazwano SkyActiv-R. To śmiała wizja przyszłości japońskiej marki, która zmierza tam, gdzie nie dotarł nikt inny. Firma zapewnia, że prace nad silnikiem z obrotowym tłokiem, mimo braku takowego w ofercie, nigdy nie zostały przerwane. Niestety w szczegóły nikt się jeszcze nie wdaje.

Skomentuj na forumUdostępnij