Aktualności
16.09.2015

Mercedes-Benz IAA Piękny i gładki

Pod względem aerodynamiki samochody Mercedes-Benza zajmują obecnie czołowe miejsca w swoich klasach. Przewodzi im limuzyna serii CLS, która dwa lata temu ze współczynnikiem oporu powietrza na poziomie tylko 0,22 ustanowiła nowy rekord wśród modeli produkowanych seryjnie. Dziś eksperymenty w tej samej dziedzinie kontynuuje koncept Intelligent Aerodynamic Automobile.

IAA to maszyna o dwóch osobowościach, dla których granicą przejścia jest prędkość 80 km/h. Poniżej tej prędkości koncept pracuje w trybie "jestem piękny", który ma cieszyć oko i smucić inżynierów od dynamiki płynów. Powyżej prędkości 80 km/h auto przechodzi w tryb "jestem gładki", w którym najważniejsze jest uzyskanie jak najmniejszych oporów powietrza. W tym celu z przodu i z tyłu pojazdu wysuwają się panele karoserii, całe auto wydłuża się z 504 do 543 centymetrów, pozycję zmienia przedni splitter i wybrzuszają się felgi. Współczynnik oporu powietrza spada wówczas z 0,25 do zaledwie 0,19, co przekłada się bezpośrednio m.in. na zużycie paliwa.

Mercedes-Benz IAA

Sama idea zabawy z aerodynamiką sięga u Mercedes-Benza lat trzydziestych ubiegłego stulecia, w których pojawiły się bijące rekordy prędkości samochody oparte na wyścigowych bolidach klasy gran prix. Do przodków IAA należy także coupe 540 K Streamliner z 1938 roku, wyścigowy W 196 R z 1954 roku i prototyp C 111-III z 1978 roku. Linie auta stanowią idące daleko rozwinięcie współczesnej klasy S i wskazują na możliwy kierunek przyszłych modeli marki, w których miałyby się pojawić między innymi światła nowego typu. Także kabina IAA nawiązuje do najdroższych, produkowanych seryjnie Mercedes-Benzów, o których przypominają potężne ekrany dotykowe w tunelu środkowym i na desce rozdzielczej.

Mercedes-Benz IAA

Zmieniający kształty IAA jest benzynowo-elektryczną hybrydą typu plug-in, której moc sięga 279 koni mechanicznych, a prędkość maksymalna ograniczona jest do 250 km/h. W trybie elektrycznym i opływowym kształcie karoserii samochód może pokonać dystans do 66 kilometrów. W przypadku zwiększonych oporów powietrza zasięg bez uruchamiania silnika spalinowego spada do 62 kilometrów. Od jutra do 27 września dzieło Mercedes-Benza będzie można oglądać na salonie samochodowym we Frankfurcie.

Skomentuj na forum
Ostatnie wiadomości Prezentacje