Aktualności
03.10.2008

Citroen C4 WRC HYmotion4 Hybrydowa rajdówka

Na salonie samochodowym w Paryżu koncern PSA prezentuje całą gamę koncepcyjnych hybryd pod wspólną nazwą HYmotion4. Mamy tu mniejsze i większe SUV'y, jest też 4-drzwiowe gran turismo. Ale Francuzi posunęli się jeszcze dalej: pokazali również hybrydową... rajdówkę!

Na odważne połączenie pojęcia "WRC" z zupełnie obcym mu pojęciem "hybryda" pod postacią dobrze znanego modelu C4 zdecydował się Citroen. Dla uspokojenia beznynogłowych (z angielska "pertolheads") dodano jeszcze "koncept". Na krótszą metę to zadziała, ale na dłuższą... czyżby szykowała się rozruba?

Citroen C4 WRC HYmotion4

Zasada działania wszystkich HYmotion jest podobna: jednostkę spalinową wspomaga elektryczny motor, którego baterie ładowane są między innymi podczas hamowania. Silnik w kluczowych momentach dostarcza zastrzyki momentu i mocy, obniżając jednocześnie spalanie i pozwalając nawet na całkowicie wyłączenie silnika spalinowego.

Citroen C4 WRC HYmotion4

Elektryczny motorek w C4 podłączony do tylnego mechanizmu różnicowego rozwija moc aż 125 kW (170 KM) i moment obrotowy sięgający 300 Nm, pozwala na przejechanie dodatkowych 40 kilometrów i zmniejsza apetyt całego auta na paliwo aż o 30%. Zasilające go litowo-jonowe baterie umieszczone są tuż nad zbiornikiem z benzyną. Mając przed oczami największe, rajdowe "hopy" brzmi to niepokojąco.

Citroen C4 WRC HYmotion4

Kiedy C4 WRC HYmotion4 mógłby pojawić się na rajdowych szlakach nie wiadomo. Wiadomo jedynie, że FIA poważnie pracuje nad nowymi regulaminami sportów motorowych, na mocy których hybrydowe systemy odzyskiwania energii kinetycznej (KERS) mogłyby na stałe zagościć nie tylko w rajdach, ale i w Formule 1, gdzie od kilku miesięcy przechodzą już intensywne testy.

Skomentuj na forum
Ostatnie wiadomości Prezentacje