Aktualności
09.05.2015

Dodge Viper ACR Punkty reputacji

Viper piątej generacji dojrzał do momentu, w którym gotowy jest na rzucenie rękawicy najszybszym, torowym modelom, które dopuszczone są również do zwykłego ruchu drogowego. Z powodzeniem robił to już w przeszłości, co potwierdzają czasy na pętli Nürburgring Nordschleife. Liczymy, że nie inaczej będzie tym razem. Oto zupełnie nowy American Club Racer.

W premierowym Viperze ACR skupiono się na trzech wątkach: aerodynamice, zawieszeniu oraz układzie hamulcowym. Zainstalowany tu body kit ot efekt wyciągnięcia wniosków z trzech sezonów startów wyścigowym Viperem GTS-R w pucharach American Le Mans Series oraz United SportsCar Championship. Do wyboru jest kilka wariantów, nad którymi króluje pakiet Extreme Aero z szerokim na 1876 milimetrów, regulowanym, dwupoziomowym skrzydłem z tyłu, szorującą po asfalcie, regulowaną "szuflą" z przodu, dodatkowymi lotkami przed przednimi kołami, dyfuzorem i nowymi kanałami wentylacyjnymi. Część z elementów zaprojektowano tak, aby można było je łatwo zdemontować, na przykład z myślą o dłuższym pobycie na zwykłych drogach.

Dodge Viper ACR

W każdym roku Vipera ACR osadzono nowe, 19-calowe felgi z ogumieniem Kumho Ecsta V720, adaptacyjne amortyzatory Bilstein, sztywniejsze sprężyny oraz węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe Carbon Ceramic Matrix o średnicy 390 milimetrów z przodu i 370 milimetrów z tyłu, w które na przedniej osi wgryzają się 6-tłoczkowe zaciski Brembo. W coupe wymieniono także końcówki wydechu. Pod nowe ustawienia zestrojono system ABS i kontrolę trakcji, która może pracować w jednym z pięciu trybów (Full-on, Sport, Track, Rain lub Full-off). Kabinę auta, w której natrafimy m.in. na nową kierownicę i logotypy ACR, wyścielono Alcantarą.

Dodge Viper ACR

Auto napędza 8,4-litrowy, aluminiowy silnik wolnossący w układzie V10, który dostarcza 654 koni mechanicznych i aż 813 niutonometrów. Całą moc na tylną oś przenosi sześciostopniowa, ręczna przekładnia Tremec TS6060. Twórcy maszyny chwalą się, że docisk aerodynamiczny może być nawet trzykrotnie większy od limitowanego Vipera Track Attack 2.0 i przy prędkości 285 km/h dochodzi do prawie jednej tony. W zakrętach ACR ma bez problemów utrzymywać przeciążenia rzędu 1,5 g. Jego produkcja ruszy w zakładach Conner Avenue Assembly Plant w Detroit w trzecim kwartale tego roku, a każdą sztukę będzie można poddać fabrycznemu programowi indywidualizacji "1 of 1".

Dodge Viper ACR

Pierwszy Viper pod szyldem ACR pojawił się w ubiegłym stuleciu. Pojazd na bazie coupe trzeciej generacji trafił na rynek w 1999 roku, dysponował mocą podniesioną do 466 KM i był o jakieś 23 kilogramy lżejszy, niż auto bazowe. Viper ACR na bazie czwartej generacji przyszedł na świat w 2008 roku i miał już 608 koni. Na pętli Nordschleife wykręcił rekordowe 7 minut i 22,1 sekund. W roku 2010 model przeszedł modernizację, wpływającą przede wszystkim na aerodynamikę, która pozwoliła na wspięcie się jeszcze wyżej: 7 minut i 12,13 sekund na Nordschleife! Do dzisiaj lepsze czasy wśród modeli drogowych uzyskano tylko w Gumpercie Apollo Sport, Nissanie GT-R Nismo, Porsche 918 Spyder oraz maszynkach Radicala.

Skomentuj na forumUdostępnij