Aktualności
21.04.2015

Peugeot 308 R HYbrid Ryk lwa

Model 308 ze stajni Peugeota od chwili debiutu zdobył 24 nagrody, w tym tytuł samochodu roku 2014, i sprzedał się w ilości przeszło 280 tysięcy egzemplarzy. Auto stało się również bazą dla kilku konceptów, których ciągle przybywa. Najnowszy z nich to 308 R HYbrid, popis technologicznych możliwości oddziału Peugoet Sport, któremu wyraźnie tęskni się za Le Mans...

Nowa maszyna z francuskiego koncernu została przeprojektowana pod kątem aerodynamicznym, wyposażona w cztery osobne fotele, wyłożona tkaną cyfrowo tkaniną i pomalowana błękitnym lakierem z dodatkiem fluorescencyjnych pigmentów i cząstek szkła. Tył pojazdu wzorem kilku poprzednich konceptów marki odcięto wizualnie poprzez pokrycie czarnym, matowym lakierem. Już z zewnątrz widać, że w 308 R HYbrid dzieje się wiele. I tak jest w rzeczywistości: kompakt wyposażono w skomplikowany, hybrydowy układ napędowy, którego konstrukcja wywodzi się z wyścigowego Peugeota 908.

Peugeot 308 R HYbrid

Z przodu auta pracuje benzynowa jednostka o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem, która dostarcza 270 KM oraz 330 Nm. Motor współpracuje ze sterowaną łopatkami, 6-stopniową skrzynią biegów oraz silnikiem elektrycznym. Drugi silnik elektryczny znajduje się przy tylnej osi, oba produkują po 115 koni mechanicznych i 200 niutonometrów i zasilane ją z paczki litowo-jonowych baterii o pojemności trzech kilowatogodzin. Brzmi ciężko, ale auto zbytnio nie przytyło. W stanie gotowym do jazdy, z wszystkimi płynami waży 1550 kilogramów.

Peugeot 308 R HYbrid

Maksymalna moc auta dochodzi do 500 koni mechanicznych, a moment obrotowy do 730 niutonometrów - całość dostępna jest tylko w trybie jazdy Hot Lap. Napędzany na obie osie samochód rozpędza się do 100 km/h w czasie czterech sekund, połyka 1000 metrów w czasie 22 sekund, przyspiesza z 80 do 120 km/h na ostatnim biegu w trzy sekundy, a jego prędkość maksymalna ograniczona jest do 250 km/h. Do wybory mamy jeszcze trzy inne tryby jazdy. W trybie Track moc ograniczono do 400 KM, a moment do 530 Nm, silnik elektryczny służy tu przede wszystkim jako "dopalacz". Do jazdy codziennej służy tryb Road, w którym dostajemy do 300 KM i 400 Nm, a w trybie ZEV korzystamy praktycznie tylko z silnika elektrycznego, który wprawia w ruch tylne koła.

Peugeot 308 R HYbrid

Wentylowane tarcze hamulcowe z przodu auta mają aż 380 milimetrów średnicy, ale często nie będą miały wiele do robienia: twórcy auta w całym zakresie prędkości przewidzieli także hamowanie silnikami elektrycznymi. Baterie można ładować na trzy sposoby: podłączając auto pod gniazdko, odzyskując energię z hamowania lub przełączając silnik z przodu w tryb zasilanej silnikiem spalinowym prądnicy. Zbiornik paliwa mieści 50 litrów benzyny, a apetyt 308 R HYbrid według wyliczeń twórców w oparciu o obowiązujące normy pomiarowe sięga tylko trzech litrów na sto kilometrów. Ile kosztuje? Niestety to tylko koncept...

Skomentuj na forumUdostępnij