Aktualności
10.01.2015

Lister Tojeiro-JAP Niepozorny początek

Historia marki Lister zatoczyła pełne koło i zmierza ku nowemu. Na wystawie Autosport International w Birmingham debiutuje w tym tygodniu publicznie pierwszy z krótkiej serii spyderów Knobbly według planów oryginału z lat pięćdziesiątych, a kolekcjonerzy poprzez renomowane H&H Classics mają okazję do wejścia w posiadanie maszyny, od której wszystko się zaczęło.

Urodzony w 1926 roku Brian Horace Lister zaczynał karierę konstruktora tuż po drugiej wojnie światowej w rodzinnym, działającym od 1890 roku zakładzie inżynierii precyzyjnej George Lister & Sons. W roku 1952 wszedł na ścieżkę kariery kierowcy wyścigowego, w związku z czym zakupił niewielki pojazd, zbudowany przez Johna Tojeiro, związanego później ze słynnym zespołem Ecurie Ecosse oraz firmą AC. Pojazd na pierwszym podwoziu z oznaczeniem BHL wyposażono w 1,1-litrowy silnik V2 JAP oraz 4-stopniową skrzynię biegów z Jowetta Jupitera.

Lister Tojeiro-JAP

Lister dość szybko zdał sobie sprawę, że za kierownicą wiele nie osiągnie i na tej posadzie zatrudnił człowieka, który jako jeden z pierwszych go pokonał. Był nim Archie Scott-Brown, z którym zdominowali brytyjskie zawody aż do roku 1958 i śmierci kierowcy po wypadku na Spa-Francorchamps. Swój drugi pojazd Lister oparł na autorskim podwoziu, wykorzystując silnik MG, a w kolejnych modelach Bristola, Rovera i Maserati. Największym sukcesem były modele z jednostkami Jaguara, których miejsce w egzemplarzach przeznaczonych na rynek USA zajmowały motory Chevroleta. Ścigał się w nich między innymi Stirling Moss.

Lister Tojeiro-JAP

Zabytkowe auto, figurujące obecnie w katalogu H&H Classics to właśnie pierwszy Lister w historii, niewielki spyder Tojeiro-JAP z elementami konstrukcji stemplowanymi oznaczeniem "BHL 1", który za lat świetności zasłużył sobie na przydomek "Asteroida". Kilka lat temu auto poddano renowacji, zakończonej dobraniem numeru rejestracyjnego odpowiadającego numerowi z września 1959 roku. Od tamtej pory pojazd wygrał m.in. w swojej klasie w wyścigu górskim Bo'ness, a w ubiegłym roku w Shelsley Walsh. W ten weekend pojazd można oglądać na wystawie London Classic Car Show.

Lister Knobbly Recreation

Współczesny, odrodzony kilka lat temu Lister zaczyna od ponownego uruchomienia produkcji modelu Knobbly z silnikami Jaguara i Chevroleta, uprawniającego do udziału w wyścigach pojazdów historycznych. Wszystkie 10 sztuk już sprzedano, a w planach są jeszcze trzy. W październiku firma ogłosiła chęć zbudowania super samochodu z 7,8-litrowym V12 o mocy sięgającej 1000 KM, w związku z którym poszukuje obecnie partnerów i inwersotów. Całe przedswięwzięcie od początku wspierał sam Brian Lister, który doczekał się pierwszego Knobbly w tym stuleciu. Zmarł niecały miesiąc temu, 16 grudnia w wieku 88 lat.

Skomentuj na forumUdostępnij