Aktualności
17.09.2014

Muzeum Porsche Project Top Secret

Od dzisiaj do połowy stycznia w fabrycznym Muzuem Porsche będzie można oglądać wyjątkową wystawę pod tytułem "Project Top Secret". Znajdziemy na niej kilkanaście unikatowych samochodów, z których kilka pokazane zostało po raz pierwszy publicznie: koncepty, zamaskowane prototypy, modele zbudowane do bicia rekordów i maszyny eksperymentalne.

Większość samochodów wyciągnięto z zakamarków magazynów Porsche, do których trafiają prototypy po spełnieniu swojej roli... o ile nie zostaną zgodnie z polityką firmy zniszczone. Taki los omija najbardziej unikatowe auta. Z tych najnowszych na wystawie umieszczono zamaskowany prototyp Panamery oraz ogołocone, prototypowe podwozie 887-konnego, hybrydowego modelu 918 Spyder. W ich towarzystwie stanął zapomniany koncept FLA z 1973 roku, który był odpowiedzią na kurczące się zasoby naturalne oraz poszukiwania nowych materiałów i metod produkcji.

Porsche 918 Spyder Rolling Chassis

Największymi sekretami, związanymi w większości z badaniami prowadzonymi w placówce w Weissach, które ujawnia wystawa są: rekordowe coupe 924, eksperymentalny samochód pasażerski typu 995, prototyp 450-konnego modelu 959, który służył w pracach nad karoserią w tunelu aerodynamicznym, opływowe 911 z 1984 roku, kabriolet na bazie modelu 928, mały roadster typu 984, coupe serii 965 z silnikiem V8, doświadczalne podwozie typu 986 A4 prowadzące do powstania pierwszego Boxstera, które przykryto nadwoziem od 911 Targa oraz prototyp 4-drzwiowej limuzyny 989 z końca lat osiemdziesiątych, czyli przodek dzisiejszej Panamery.

Porsche 924 World Record Car

Rekordowy egzemplarz coupe 924 to maszyna powstała specjalnie w celach promocyjnych. W rozumieniu Porsche oznaczało to uzyskanie średniej prędkości powyżej 250 km/h na dystansie 10 tysięcy kilometrów i mil. W związku tym pojazd z 1977 roku odchudzono do 980 kilogramów i zabudowano nową, opływową karoserią. Do napędu posłużył 4-cylindrowy silnik o pojemności dwóch litrów z turbodoładowaniem, który rozwijał 250 KM, dwa razy więcej, niż standardowe 924. Samochód mógł rozpędzić się do 280 km/h, ale nigdy nie pobił żadnego rekordu. Próba prędkości na torze Nardo nie doszła do skutku z powodu zmiany priorytetów firmy... i budowy znacznie szybszego Mercedes-Benza.

Porsche Type 995

Model 995 powstał pod koniec lat siedemdziesiątych na zamówienie Ministerstwa Gospodarki i Technologii Niemiec. Samochód zbudowano na bazie seryjnego coupe 928, a cały projekt miał na celu opracowanie auta ekonomicznego, bezpiecznego i cichego. Pojazd przykryto aluminiowym szkieletem zamaist pełnej karoserii, a na wyposażeniu znalazł się ABS i dwusprzęgłowa skrzynia biegów. Przewidziano dwie jednostki napędowe: 2,2-litrowe, 16-zaworowe R4 oraz 3-litrowe V8. Przy mocy 130 KM i masie 1290 kilogramów 995 miał rozwijać 200 km/h i spalać niecałe 9 litrów paliwa na 100 kilometrów.

Porsche Type 984 Junior

Jeszcze ciekawszym okazem jest mały roadster 984, który powstał w okolicach 1984 roku. Pojazd wyrósł oryginalnie ze współpracy Porsche z... Seatem, w którym większościowe udziały w 1986 roku przejął Volkswagen. Niemcy mieli na początku lat osiemdziesiątych uczestniczyć w przygotowaniu silników dla nowych modeli hiszpańskiej marki, na czym się nie skończyło. Oryginalne autko mierzyło tylko około 375 centymetrów długości i ważyło niecałe 880 kilogramów. W pozycji centralnej umieszczono tu 2,5-litrowy silnik R4 o mocy 163 KM, który miał pozwalać na rozwinięcie 100 km/h w czasie około 7,5 sekund i rozpędzenie się do 220 km/h. Do produkcji auto nie weszło z powodu niekorzystnej sytuacji gospodarczej. Na wystawie Project Top Secret zostało pokazane pierwszy raz publicznie.

Porsche Type 965

Drugi model, który Porsche pokazuje po raz pierwszy to czarny prototyp coupe typu 965 z umieszczoną z tyłu, chłodzoną wodą jednostką V8 ze stajni Audi. Maszyna miała być pozycjonowana między 959 a 911 Turbo i według nieoficjalnych informacji miała pojawić się na rynku na początku lat dziewięćdziesiątych jako 969. Zamaskowany prototyp wyjechał na testy na publiczne drogi, ale do produkcji nigdy nie trafił. Porsche miało w tym czasie inne plany i nie wszystkim podobał się pomysł na umieszczenie w 911 czegoś innego niż płaskiej "szóstki", zwłaszcza nie pochodzącego z własnej linii fabrycznej.

Porsche Type 989

Na koniec listy wyróżnionych: prototyp typu 989. Projekt ten wystartował w roku 1988 gdy Porsche wychodziło z dołka ekonomicznego jako zupełnie nowa linia modelowa. Sportowa limuzyna z dwiema parami drzwi była napędzana umieszczonym z przodu silnikiem V8 o pojemności 4,2 litrów i mocy około 350 KM. Maszyna o masie 1572 kilogramów i napędem na tył miała rozpędzać się do prawie 280 km/h. W sprzedaży model miał pojawić się w 1995 roku w cenie poniżej 100 tysięcy marek. Niestety koszty całego przedsięwzięcia drastycznie rosły i dość szybko stało się jasne, że samochód będzie musiał kosztować około 150 tysięcy marek. To było nie do przyjęcia i decyzją zarządu model 989 uśmiercono w styczniu 1991 roku. Ale nie wszystko poszło na marne: linie auta i niektóre wynalazki przemycono później do 911 serii 996.

Porsche FLA, Porsche 924 World Record Car, Porsche 969 Aerodynamic Prototype, Porsche 989, Porsche Panamera Prototype

Wystawa pod tytułem "Project: Top Secret!" będzie rozstawiona do 17 stycznia przyszłego roku. Muzeum Porsche otwarte jest od wtorku do niedzieli w godzinach og 9:00 do 18:00, zwykły bilet dla dorosłych kosztuje 8 euro. A ile jeszcze sekretów skrywają jego magazyny, zamknięte przed zwykłymi śmiertelnikami? Z pewnością dużo. W ostatnim czasie poza wspomnianymi już modelami ujawniono także rajdowe ewolucje 911 (San Remo Rally, East African Safari Rally), coupe 906 na wyścig górski Ollon-Villars oraz coupe 908 zmodyfikowane specjalnie pod kątem zawodów Targa Florio na Sycylii. Cała kolekcja muzeum liczy ponad 500 samochodów i sięga aż do pierwszego automobilu zaprojektowanego przez Ferdinanda Porsche w 1898 roku.

Skomentuj na forum
Ostatnie wiadomości Prezentacje