Aktualności
02.07.2014

Aston Martin Atom Łącznik pokoleń

Losy i przetrwanie Aston Martina po drugiej wojnie światowej przypieczętował jeden samochód. Prototyp Atom. Sir David Brown był pod takim wrażeniem, że wkrótce po przejażdżce autem zakupił całą firmę, a rozwiązania z prototypu wykorzystano w pierwszych, drogowych modelach serii DB. W miniony weekend wyjątkowe auto trafiło na aukcję.

Aston Martin Atom powstał w 1939 roku w zespole pod wodzą Claude'a Hilla, jako pole do eksperymentów nad przyszłymi modelami marki. Bardzo nowoczesny jak na swoje czasy samochód wyróżniał się między innymi niezależnym zawieszeniem przednich kół, lekką, przestrzenną ramą rurową oraz awangardowym nadwoziem z aluminium, mocowanym tak, aby była możliwa jego szybka wymiana. Auto oryginalnie wyposażono w 1,95-litrowy silnik, który pozwalał na rozwinięcie prędkości około 160 km/h.

Aston Martin Atom

W czasie drugiej wojny światowej samochodem na publicznych drogach poruszał się ówczesny właściciel Aston Martina wraz z rodziną, Arthur Sutherland. W 1944 roku Atom został wyposażony w nowy silnik o pojemności prawie dwóch litrów z dwoma gaźnikami SU, który umieszczono później w seryjnym DB1, powstałym po przejęciu firmy przez Davida Browna. Dzisiaj unikatowy Aston Martin świeci nowością po pieczołowitej renowacji, nie dając po sobie poznać, że pokonał już ponad 400 tysięcy kilometrów.

Aston Martin Atom

W ciągu ostatni pięćdziesięciu lat Atom zmienił właściciela tylko raz, w 1986 roku. W miniony weekend auto trafiło na licytację prowadzoną przez dom aukcyjny Bonhams w Goodwood przy okazji Festiwalu Prędkości, na której sprzedano Ferrari 375-Plus z 1954 roku za rekordowe 10,7 milionów funtów (prawie 56 milionów złotych). Jedyny w swoim rodzaju Aston Martin nie miał tyle samo szczęścia. Samochód nie znalazł ostatecznie nowego właściciela.

Skomentuj na forum
Ostatnie wiadomości Prezentacje