Aktualności
23.01.2014

Lister Knobbly Kosztowne hobby

Po ćwierć wieku przerwy na rynek wracają samochody marki Lister. Jedna z najbardziej znanych, angielskich firm wytwarzających samochody wyścigowe i sportowe zaczyna nowy rozdział swojej historii od kalki słynnego roadstera Knobbly. Oryginał z końca lat pięćdziesiątych zasilany był silnikami Jaguara.

Współczesne Lister Motor Company z Cambridge powstało poprzez połączenie firm George Lister Engineering of Cambridge, Brian Lister Light Engineering oraz Lister Storm. Co jeszcze ciekawsze: zatrudnienie przy nowym przedsięwzięciu znalazły osoby, które pracowały nad oryginalnymi Listerami, określanymi z racji swoich kształtów wspólnym mianem Knobbly (z angielskiego "guzowaty"). W tym roku zakład świętuje 60 rocznicę zbudowania przez Briana Listera pierwszego samochodu w George Lister Engineering.

Lister Knobbly

Knobbly dwudziestego pierwszego wieku powstaje w oparciu o oryginalne plany z 1958 roku i przy wykorzystaniu metod pracy z tamtego okresu, o ile tylko nie jest wskazanie skłonienie się ku najnowszym technologiom. Każdy egzemplarz składany jest ręcznie i dostosowany do indywidualnych potrzeb klienta. Auto powstaje wokół rurowej, przestrzennej ramy, którą przykrywa karoseria wykonana z aluminium. Do wyboru jest jedna z dwóch jednostek napędowych.

Lister Knobbly

Oferta domyślna to 3,8-litrowy, 6-cylindrowy silnik Jaguara w specyfikacji modelu D-Type z suchą miską olejową oraz szerokokątną głowicą cylindrów, współpracujący z 4-stopniową skrzynią biegów. Motor produkuje 335 koni mechanicznych oraz 400 niutonometrów. Roadster o długości 4,12 metrów, którego przeznaczeniem są wyścigi, waży na sucho w takiej konfiguracji tylko 787 kilogramów. Prędkość 60 mph rozwija po 4,3 sekundach, 100 mph po 10,1 sekundach i rozpędza się do 291 km/h.

Lister Knobbly

Opcja numer dwa to wolnossąca, widlasta ósemka o pojemności 4,64 litrów z korzeniami sięgającymi Corvette, połączona z odpowiadającą jej, 4-stopniową skrzynią biegów Chevroleta. Amerykańskie serce, które pierwotnie na potrzeby wyścigów w USA przygotował Costin, wydziela 319 koni mechanicznych oraz 393 niutonometry. Motor V8 wprawia w ruch masę 870 kilogramów. Knobbly w takim wydaniu przekracza prędkość 60 mph w czasie 4,9 sekund, po 12,1 sekundach rozwija okrągłe 100 mph, a jego prędkość maksymalna wynosi 270 km/h.

Lister Knobbly

Lister Knobbly, zgodny regulacjami FIA, upoważniającymi do startów w wyścigach samochodów historycznych, kosztuje 249 tysięcy funtów, nie wliczając podatków. Wersja przystosowana do zwykłego ruchu drogowego jest o 10 tysięcy funtów droższa, co oznacza wydatek co najmniej 1,3 miliona złotych (oryginały osiągają obecnie sześciokrotność tej sumy). Mimo kosztów Lister sprzedał już połowę samochodów, których budowę zaplanowano na ten rok (zakładamy, że to więcej, niż 2 egzemplarze). Pierwsze sztuki trafią do właścicieli w kwietniu. W roku 2015 marka będzie obchodziła swoją 125 rocznicę działalności, w związku z czym ma zostać zorganizowana cała seria okolicznościowych wyścigów.

Skomentuj na forumUdostępnij