Aktualności
07.08.2013

Lamborghini Miura P400 Element dekoracyjny

Pięć lat temu w kolekcji jednego z dealerów Lamborghini na Cyprze odnaleziono pierwsze, prototypowe podwozie Miury, od którego zaczęła się cała rewolucja wśród samochodów sportowych. Szkielet powędrował tuż po odnalezieniu do Stanów Zjednoczonych, a już w przyszłym tygodniu trafi na aukcję w Pebble Beach.

Sensacyjną konstrukcję, którą zaprojektował i złożył w całość sam Gianpaolo Dallara ze współpracownikami, pokazano po raz pierwszy na salonie samochodowym w Turynie pod koniec 1965 roku. Dopiero później w studiu Bertone zaprojektowano karoserię auta i wymyślono nazwę Miura na cześć pewnego hodowcy byków. Pierwsza, seryjna Miura P400 trafiła w ręce klienta w roku 1967. P jak "posteriore", czyli "z tyłu" i 400 od zaokrąglonej pojemności silnika.

Lamborghini Miura P400

W prototypowym podwoziu znalazło się miejsce dla widlastej dwunastki o numerze seryjnym 0293 (tylko dla efektu wystawowego - maszyna nie jest sprawna). Silnik o pojemności 3,9 litrów z czterema gaźnikami Webera został połączony z 5-stopniową, ręczną skrzynią biegów, umieszczoną z tyłu. Podwozie zalegało w fabryce Lamborghini do kwietnia 1978 roku, kiedy to wpadło w ręce Mariosa Kritikosa, oficjalnego importera Lamborghini na Cyprze. Słuch o nim zaginął na ponad 30 lat.

Lamborghini Miura P400

Pod koniec 2008 roku emerytowany Kritikos zdecydował, że czas oddać skrywane przez lata podwozie w nowe ręce. Miurę przetransportowano do Stanów Zjednoczonych, gdzie poddano ją procesowi odnowienia w zakładzie Bobileff Motorcar Company, który ukończono na początku 2010 roku. Podwoziu przywrócono nie tylko dawny blask i kolory, ale także wyposażono w zbudowany od zera fotel, wierny oryginałowi, który niestety zaginął, a nie miał nic wspólnego z siedzeniami seryjnej Miury.

Lamborghini Miura P400

Od tamtego czasu dzieło Lamborghini spoczywało w prywatnej kolekcji swojego trzeciego właściciela obok wyjątkowego egzemplarza Islero z 1968 roku, który swego czasu posiadał sam Ferruccio Lamborghini. Od czasu odnowienia podwozie nie było wystawiane publicznie, a w przyszłym tygodniu w Pebble Beach trafi po raz pierwszy na aukcję (wraz z dokumentacją, w tym fakturą zakupu z 1978 roku). Gooding & Company szacuje, że może być warte od 450 do 600 tysięcy dolarów (1,4-1,9 miliona złotych).

Lamborghini Miura P400

Lamborghini produkowało Miurę w trzech kolejnych generacjach do stycznia 1973 roku, a ostatni egzemplarz złożono na specjalne zamówienie z części zapasowych w roku 1975. Pierwsza Miura P400 dysponowała 3,9-litrowym silnikiem V12 o mocy 350 KM, Miura S mocą 370 KM, a ostatnia Miura SV oferowała 385 KM. Produkcja Miury zakończyła się na licznie około 765 sztuk, co przeszło wszelkie oczekiwania twórców, którzy początkowo zakładali budowę zaledwie 25 egzemplarzy rocznie.

Skomentuj na forumUdostępnij