Aktualności
18.07.2013

Spark-Renault SRT_01E Pierwsza iskra

Już w przyszłym roku wystartuje zupełnie nowa seria wyścigowa - Formuła E, czyli zawody bolidów o napędzie wyłącznie elektrycznym. Do startów zaproszeni są kierowcy, całe ekipy i konstruktorzy z całego świata. Mamy już pierwsze daty, pierwsze zespoły i pierwszy samochód, bolid o oznaczeniu SRT_01E.

Pierwszy bolid firmuje duet Spark Racing Technology i Renault Sport, który odpowiada za budowę i testy maszyny, ale w projekt zaangażowanych jest znacznie więcej specjalistów. Podwozie auta wykonane z aluminium oraz włókien węglowych i spełniające normy bezpieczeństwa identyczne z Formułą 1 zaprojektowała włoska Dallara, silniki elektryczne i elektronikę dostarczył McLaren Electronics Systems, baterie Williams Advanced Engineering, skrzynię biegów firma Hewland, a ogumienie Michelin.

Spark-Renault SRT_01E

Bolidy Formuły E mogą mierzyć do 5000 milimetrów długości, 1800 milimetrów szerokości, 1250 milimetrów wysokości i wraz z kierowcą muszą ważyć co najmniej 800 kilogramów. Dozwolone są maksymalnie dwa silniki elektryczne, napędzające tylko tylną oś, a baterie nie mogą ważyć więcej, niż 200 kilogramów. Skrzynia biegów ze względu na koszty może mieć maksymalnie pięć przełożeń. W inauguracyjnym sezonie wszyscy będą startować takimi samymi bolidami Spark-Renault.

Spark-Renault SRT_01E

Przepisy nowej formuły przewidują maksymalnie 200 kW mocy, czyli 272 KM, ale tylko na czas sesji treningowych i kwalifikacyjnych. W czasie wyścigu moc ze względu na oszczędzanie energii ma być obniżona do 133 kW, czyli 181 KM z chwilowym trybem Push-to-Pass, dostarczającym dodatkowych 67 kW (91 KM). Ułożony według tych przepisów SRT_01E ma rozpędzać się do 100 km/h w niecałe trzy sekundy i rozwijać elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 225 km/h.

Spark-Renault SRT_01E

We wstępnym kalendarzu Formuły E na pierwszy sezon znajduje się dziesięć miast: Berlin, Bangkok, Pekin, Buenos Aires, Londyn, Los Angeles, Miami, Putrajaya, Rio De Janeiro oraz Rzym, które będą gościć serię między wrześniem 2014, a czerwcem 2015 roku. Swój udział zadeklarowały jak na razie trzy zespoły, po których pozostaje jeszcze siedem miejsc: China Racing, Drayson Racing oraz Andretti Autosport, znane z sukcesów w amerykańskiej serii IndyCar.

Skomentuj na forum
Ostatnie wiadomości Prezentacje