Aktualności
16.06.2013

Alfa Romeo 90 lat Quadrifoglio Verde

W tym roku mija dokładnie dziewięćdziesiąt lat od kiedy na samochodzie Alfy Romeo pojawił się po raz pierwszy symbol czterolistnej koniczyny, po włosku "quadrifoglio verde". Na początku miało to przynosić szczęście samochodom wyścigowym, dziś towarzyszy najszybszym wersjom aut drogowych marki.

Czterolistna koniczyna pojawiła się na Alfie Romeo w 1923 roku. Ugo Sivocci, zniecierpliwiony brakiem wygranych, przyozdobił nią swoją fabryczną maszynę serii RL przed startem w Targa Florio, co miało przynieść mu szczęście i upragnione zwycięstwo. I tak też się stało - czerwone auto dojechało do mety jako pierwsze, wyprzedzając o prawie trzy minuty inną Alfę Romeo, prowadzoną przez Ascari'ego. Sivocci zginął kilka miesięcy później, podczas testów przed GP Włoch w bolidzie P1, na którym zabrakło "quadrifoglio verde".

Alfa Romeo RL

Od sukcesu w prestiżowym Targa FLorio przyozdabianie wyścigowych modeli Alfy Romeo 4-listną, zieloną koniczyną stało się tradycją, a z czasem symbol ten zagościł również na sportowych modelach produkowanych seryjnie, najpierw na białej, kwadratowej tarczy, później na trójkątnej. Oryginalnie symbol ten pojawił się jeszcze wcześniej - na samolotach "10th Caproni Bomber Squadron", walczących w pierwszej wojnie światowej.

Alfa Romeo Giulia TZ

W ślady Sivocci'ego poszli wkrótce Ascari, Giulio Ramponi oraz Enzo Ferrari, który od końca lat dwudziestych odpowiadał za działania Alfy Romeo na torze. Na początku lat pięćdziesiątych symbol QV pojawił się w bolidach Formuły 1, prowadzonych przez Giuseppe Farinę i Juana Manueala Fangio. Później "zaraził" wyścigowe samochody z rodziny Giulia, w których widniał obok błękitnego trójkąta Autodelty, a w latach siedemdziesiątych przyozdobił kilka prototypów serii 33, które wygrywały w mistrzostwach samochodów sportowych.

Alfa Romeo 1750 GT AM

Trzy dekady od początku lat osiemdziesiątych do współczesności to kolejne starty w Formule 1, zawody samochodów turystycznych w GTV 6, wygrane w serii DTM w modelach 155 V6 Ti oraz 156 Superturismo (ten drugi startował do roku 2004). Pierwsze, drogowe modele z 4-listną koniczyną pojawiły się w latach sześćdziesiątych. Były to Giulia TI Super, Giulia Sprint GT Veloce, 1750 GT Veloce (tu koniczyna była wyjątkowo nie zielona, ale złota) oraz Alfasud Sprint.

Alfa Romeo 33/2-litri Daytona

W latach osiemdziesiątych "Quadrifoglio Verde" stało się oficjalnie częścią nazwy w sportowych autach drogowych. Takimi były modele Alfasud ti QV, Sprint QV, kilka odmian 33 QV, mieszanki 75 QV, Spider QV, 164 QV oraz 145 QV. Dziś symbol ten i nazwę noszą 235-konna wersja Giulietty oraz 170-konna odmiana MiTo, która dostępna jest teraz także w specjalnie wykończonej i wyposażonej wersji Limited Edition, ograniczonej do zaledwie 200 egzemplarzy.

Skomentuj na forumUdostępnij