Aktualności
15.04.2013

Grand Prix Chin Nieprzewidywalne

Chiny i 5,45-kilometrowa pętla Shànghǎi Guójì Sàichēchǎng goszczą Formułę 1 od dokładnie dziesięciu lat. Ferrari wygrało tu za pierwszym razem, Ferrari w rękach Schumachera ustanowiło tu w roku 2004 rekord okrążenia, ale dwa razy wygrał tylko Hamilton w McLarenie, który od tego roku jeździ dla Mercedesa.

Faworytem do pole position był oczywiście Vettel, ale Red Bull zamiast walki o pierwsze pole startowe postanowił oszczędzać ogumienie i ściągnął 3-krotnego mistrza świata do boxów już po niecałym okrążeniu. Niemiec stanął na starcie na 9 pozycji. Webber z powodu problemów z paliwem odpadł już w Q2 (14 miejsce startowe). Okazało się, że paliwa zabrakło - Webber został zepchnięty na ostatnie pole startowe w alei serwisowej. O opony martwił się także McLaren i Button, który w spacerowym tempie pokonał okrążenie z czasem 2 minut i prawie 6 sekund, spoczywając wygodnie na miejscu ósmym.

Grand Prix Chin

Walka o pole position toczyła się między kierowcami Mercedesa, Lotusa i Ferrari. Z czasem 1 minuty i 34,5 sekund wygrał ją Hamilton, za którym znalazł się Raikkonen i Alonso. Było to pierwsze pole position dla brytyjskiego kierowcy w Mercedesie od czasów Stirling Mossa. Na miejscu czwartym wylądował Rosberg, potem Massa i Grosjean. Siódmy niespodziewanie znalazł się Ricciardo w bolidzie Toro Rosso. Perez w McLarenie dopiero dwunasty. Na samym końcu tradycyjnie zawodnicy zespołów Caterham i Marussia.

Grand Prix Chin

Vettel i Webber wystartowali na oponach z twardej mieszanki, podczas gdy wszyscy kierowcy w pierwszej siódemce zaczynali od miękkiego ogumienia, dla którego zostało w większości przypadków tylko kilka okrążeń życia. Raikkonen stracił pozycję już na starcie na rzecz obu Ferrari. Vettel pozostał za Buttonem, a już po pierwszym okrążeniu na wymianę opon zjechał Webber w drugim Red Bullu.

Grand Prix Chin

Początek piątego okrążenia: na prostej startowej Hamiltona wyprzedza Alonso, a tuż przed zakrętem przed Mercedesem mieści się też Massa w drugim Ferrari. Vettel jest już przed Buttonem, wyprzedza Rosberga i jest siódmy. Hamilton i Rosberg w Mercedesach zjeżdżają jeden za drugim do mechaników. Raikkonen trzeci, za nim Grosjean i Hulkenberg. W boxach trwa walka z uszkodzonym tyłem bolidu Force India, którego jedno z kół zajmuje się ogniem (Sutil został uderzony przez samochód Saubera z Gutierrezem). Na 7 z 56 okrążeń opony zmieniają Alonso i Raikkonen. Massa wytrzymuje kółko dłużej i spada na 12 pozycję za Webberem.

Grand Prix Chin

Koniec 14 okrążenia: opony wymienia Vettel, który opuszcza drugie miejsce. Razem z nim zjeżdża Hulkenberg, dotychczasowy lider. Mechanicy Saubera nie mają jednak szans z ekipą Red Bulla, która w poprzednim wyścigu obsłużyła Webbera w rekordowym czasie zaledwie... 2,05 sekund! Wyścigu w Chinach Webber nie będzie miło wspominał. Na 15 kółku zderzył się z samochodem Toro Rosso i uszkodził przód swojego bolidu. Na kolejnym okrążeniu Raikkonen przekonstruował nos swojego samochodu na tyle bolidu Pereza. Webberowi wymieniono uszkodzoną część samochodu, ale niedługo później okazało się, że oberwał także tył. Zanim dojechał do boxów, pod koniec 17 okrążenia w jego bolidzie odpadło prawe, tylne koło. Na prowadzeniu Button, który tak samo, jak Perez nie zmieniał jeszcze opon.

Grand Prix Chin

Na 20 okrążeniu opony zmienia Massa i Rosberg, który z bliżej nieokreślonego powodu powtarza manewr niedługo później. Vettel wyprzedza w tym czasie Pereza i jest piąty, za Raikkonenem i Hamiltonem. Na 21 okrążeniu Alonso wyprzedza Buttona i obejmuje prowadzenie. Na 22 okrążeniu z toru zjeżdża Hamilton i Raikkonen z lekko uszkodzonym przodem, którego nie ma najwyraźniej potrzeby wymieniać. Na 23 okrążeniu Rosberg parkuje u mechaników i nie wraca już do wyścigów. Okrążenie później ogumienie wymienia Alonso i Button. Na tor wracają na miejscu trzecim i czwartym. Vettel na czele, drugi Hulkenberg.

Grand Prix Chin

Na 27 okrążeniu Alonso jest już na miejscu drugim i w polu rażenia ma już tylko Vettela. Dwa okrążenia później Alonso jest już na prowadzeniu. Buttona wyprzedza z kolei Hamilton i jest trzeci. Po 31 okrążeniu Vettel ustawia się na wymianę opon, a Button zostaje za Raikkonenem. Vettel wraca na tor za Massą, ale Ferrari nie stawia większego oporu i Red Bull awansuje na siódme miejsce. Na okrążeniu 34 Vettel jest szósty, przed Hulkenbergiem i ma przed sobą pusty tor. Raikkonen, który był trzeci, wymienia opony po 34 okrążeniu.

Grand Prix Chin

Okrążenie 36: Vettel wyprzedza Buttona. Okrążenie 37: opony wymieniają Massa i Hulkenberg. Okrążenie 38: opony wymienia Hamilton z pozycji drugiej i wraca daleko za Raikkonenem. Okrążenie 41: opony po raz ostatni zmienia Alonso i wraca na tor tuż za Vettelem. Okrążenie 43: Alonso wyprzedza Vettela. Okrążenie 44: Raikkonen wyprzedza Buttona. Okrążenie 45: Buttona wyprzedza Hamilton. Okrążenie 50: ogumienie wymienia Button i okrążenie później wyprzedza Massę. Okrążenie 51: po raz ostatni u mechaników zatrzymuje się Vettel, odjeżdżając na miękkim, najszybciej zużywającym się ogumieniu. Niemiec jednak nie szuka żadnych oszczędności: jedynie na 54 okrążeniu w pogoni za Hamiltonem odrabia aż trzy sekundy!

Grand Prix Chin

Dziesiąte w historii Grand Prix Chin Formuły 1 wygrał Fernando Alonso w bolidzie Ferrari z dużą przewagą 10,1 sekund nad Raikkonenem w Lotusie. Dla Alonso było to 31 zwycięstwo w karierze i dziesiąta wygrana za kierownicą Ferrari. Podium zamknął Hamilton w Mercedesie, który o 0,2 sekundy wyprzedził Vettela. Za nimi Button, Massa, Ricciardo, di Resta, Gorsjean i na dziesiątym miejscu Hulkenberg.

Grand Prix Chin

Po trzech wyścigach w tabeli kierowców na pierwszym miejscu znajduje się Vettel, do którego trzy punkty traci Raikkonen, a dziewięć Alonso. Wśród zespołów prowadzenie utrzymuje Red Bull, za którym w odległości tylko pięciu punktów goni Ferrari. Kolejny wyścig, Grand Prix Bahrain, już w najbliższą niedzielę.

Skomentuj na forumUdostępnij