Aktualności
22.02.2013

Volkswagen XL1 Gra o tron

Pomysł na nietypowego Volkswagena, który spalałby jeden litr paliwa na 100 kilometrów ma już ponad dziesięć lat. Tak długi okres badań i testów, podobnie jak w przypadku Bugatti Veyrona, poświęcono na doprowadzenie projektu do perfekcji i końca. Końca, który jest początkiem: XL1 wchodzi do produkcji!

Jeden z pierwszych prototypów, prowadzących do pojawienia się na rynku modelu XL1, promował swego czasu sam Ferdinand Piëch, głowa wielkiej rodziny Volkswagena. Niemiec pokonał w niewielkim aucie blisko 200-kilometrową trasę z Wolfsburga do Hamburga ze średnim spalaniem zaledwie 0,89 litrów paliwa na 100 kilometrów! Seryjny samochód według obowiązujących norm będzie spalał średnio 0,9 litrów.

Volkswagen XL1

Tajemnica modelu tkwi w jego konstrukcji i hybrydowym układzie napędowym. Auto mierzy 3888 milimetrów długości, 1665 milimetrów szerokości i tylko 1153 milimetrów wysokości, będąc niższym od na przykład Porsche Boxstera. Na pokład zabiera dwie osoby, siedzące obok z siebie z fotelem pasażera przesuniętym ku tyłowi. Auto m.in. dzięki karoserii i kadłubowi z włókien węglowych waży tylko 795 kilogramów. XL1 odznacza się nie tylko niskim środkiem ciężkości, ale także niezwykle niskim współczynnikiem oporu powietrza - zaledwie 0,189.

Volkswagen XL1

Do napędu wykorzystywany jest 2-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 800 centymetrów sześciennych, który rozwija moc 48 KM i moment 120 Nm oraz silnik elektryczny o mocy 27 KM i momencie 140 Nm. Jednostki współpracują z 2-sprzęgłową, 7-stopniową skrzynią biegów i paczką litowo-jonowych baterii o pojemności 5,5 kWh. Cały układ napędowy generuje maksymalnie 140 niutonometrów i 69 koni mechanicznych, które przekazywane są na tylne koła.

Volkswagen XL1

XL1 rozpędza się do 100 km/h w czasie 12,7 sekund i rozwija elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną 160 km/h. Wykorzystując tylko silnik elektryczny można pokonać około 50 kilometrów. Zasięg z wykorzystaniem całego układu napędowego i 10-litrowym zbiornikiem paliwa miałby dochodzić do 500 kilometrów! Co ciekawe przy stałej prędkości 100 km/h samochód wykorzystywałby zaledwie 8,4 KM i potrzebował jedynie 0,1 kWh na pokonanie przeszło kilometra.

Volkswagen XL1

Volkswagen XL1 produkowany będzie w fabryce Osnabrück w Niemczech z zachowaniem metod stosowanych przy produkcji ręcznej. W byłym zakładzie Karmanna pracuje blisko 1800 osób, dzięki którym powstaje między innymi Golf Cabriolet i Porsche Boxster. O cenie auta i wielkości produkcji VW na razie nie wspomina. Po prototypie 1L z 2002 roku i prototypie L1 z 2009 roku XL1 jest trzecim stadium projektu 1-litrowego Volkswagena.

Skomentuj na forumUdostępnij