Aktualności
17.01.2013

Via X-Truck Mocny towar

Amerykanie uwielbiają wielkie pick-up'y, a w szczególności Forda F-150, który przoduje w wynikach sprzedaży od prawie czterech dekad. Na wystawie w Detroit debiutuje koncept będący zapowiedzią przyszłości modelu, ale nie tylko on. Swoje nieco odmienne podejście do tego samego tematu prezentuje Via Motors.

Via Motors to kolejny po limuzynie VL Destino projekt, w którym palce macza Bob Lutz, były wiceprezydent General Motors, który od 2010 roku działa pod szyldem własnego Lutz Communications. W przypadku Destino dokonano przemiany hybrydowego Fiskera Karmy na auto z silnikiem prosto z Corvette ZR-1. Produkty Via Motors wyrównują rachunek sumienia - to również hybrydy typu eREV (Extended-Range Electric Vehicles).

Via X-Truck

Na salonie w Detroit pokazano od razu trzy modele, a wśród nich imponującego pick-up'a X-Truck. Wielka machina bazuje na Chevrolecie Silverado, który wyposażono w dwa silniki elektryczne o mocy 408 KM każdy oraz 5,3-litrowe, benzynowe V8, które służy przede wszystkim jako generator do ładowania baterii. Energia elektryczna przechowywana jest w chłodzonej cieczą paczce litowo-jonowych baterii o pojemności 24 kilowatogodzin.

Via X-Truck

Polegając tylko na silnikach elektrycznych, napędzany na wszystkie koła X-Truck będzie mógł pokonać około 55 kilometrów. Gdy naładowanie baterii spadnie poniżej 20% uruchomione zostanie V8. Silnik benzynowy ma działać tylko do momentu naładowania baterii do 25%. Średnie zapotrzebowanie na energię miałoby sięgać 100 MPGe, czyli równowartość 2,35 litrów paliwa na 100 kilometrów. Pokazany w Detroit pojazd to tylko koncept. Mniej widowiskowe, prototypowe eREV'u od Via Motors jeżdżą po drogach USA od 2008 roku.

Skomentuj na forumUdostępnij