Aktualności
05.03.2012

Squire 1,5-Liter Drophead Coupe Moment chwały

Już na początku marca wszyscy miłośnicy brytyjskiej motoryzacji z nadmiarem środków finansowych będą mieli okazję dodać do kolekcji jeden z najbardziej unikatowych pojazdów w swojej kategorii. Mowa o liczącym sobie 75 lat roadsterze marki Squire, która za lat swojej świetności produkowała jedne z najlepszych, sportowych samochodów na świecie.

Adrian Squire jeszcze jako nastolatek załapał się na praktyki w Bentley Motors, a wkrótce potem pracował dla MG. W wieku 21 lat za odziedziczone pieniądze postanowił zrealizować młodzieńcze marzenia - zbudować własny samochód. Już w lutym 1934 roku było gotowe kompletne podwozie pierwszego auta Squire Car Manufacturing, a w maju 1935 roku firma znalazła pierwszego klienta. W ciągu kilku lat istnienia zakład zbudował jedynie dziesięć automobili (niektóre źródła mówią o 15), z których do dzisiaj przetrwało dziewięć.

Squire 1½-Liter Drophead Coupe

Samochody Squire, które jakością, klasą i zaawansowaniem technicznym co najmniej równały się ze światową czołówką, korzystały z 1,5-litrowych, rzędowych silników o czterech cylindrach, produkowanych przez Anzani dla Frazer Nasha. Dzięki sprężarce Rootsa jednostki osiągały nawet po 110 KM. Zalety zapasu mocy i pomysłowo zaprojektowanego podwozia z nisko położonym środkiem ciężkości i bębnowymi hamulcami o średnicy aż 15 cali stawiały auta w kategorii prowadzenia obok tak znakomitych konstrukcji, jak Bugatti Type 55 czy Alfa Romeo 8C 2300.

Squire 1½-Liter Drophead Coupe

Auta Squire doganiały konkurencję nie tylko pod względem technicznym, ale również ceną - nowe sztuki kosztowały tyle, co pojazdy Bugatti, odstraszając skutecznie klientów. W promocji nie pomogło nawet zbudowanie jednoosobowego samochodu wyścigowego. Założyciel opuścił firmę pod koniec 1935 roku, a do roku 1939 zakład prowadził Val Zethrin, który zbudował jeszcze trzy samochody. Adrian Squire zginął w 1940 roku podczas bombardowania Bristol Aeroplane Company. Po wojnie firma nie wróciła do żywych.

Squire 1½-Liter Drophead Coupe

Piękny roadster Squire, który już 10 marca trafi na aukcje na Amelia Island na Florydzie, został zbudowany na podwoziu numer 1063 jako pierwsza sztuka pod rządami Zethrina i jedyny pojazd marki z nadwoziem od angielskiego zakładu Corsica. Od nowości auto miało kilku właścicieli, a w latach '90 przeszło 3-letnią operację odnowienia, w ramach której dokonano również licznych poprawek karoserii i silnika. Kolejne zabiegi odmładzające przeprowadzono na modelu kilka lat temu.

Skomentuj na forum
Ostatnie wiadomości Prezentacje