Aktualności
30.10.2010

Automobiles of London Klejnoty w koronie

W minioną środę londyńskie Battersea Evolution stało się areną cyklicznych licytacji pod szyldem Automobiles of London, prowadzonych przez kanadyjskie RM Auctions. Pod młotkiem znalazła się przeszło setka maszyn, wśród których nie zabrakło egzemplarzy jedynych w swoim rodzaju. Jedenaście pojazdów przekroczyło cenę pół miliona funtów.

Gwiazdą wieczoru był jeden z najsłynniejszych samochodów świata, Aston Martin DB5, który służył dzielnie przy kręceniu filmów "Goldfinger" (1964) oraz "Operacja Piorun" (1965), czyli czwartej i piątej części przygód agenta 007, w którego wcielił się Sean Connery. Klasyczne coupe nafaszerowane wynalazkami filmowego Q nie spełniło jednak pokładanych w nim nadziei i sprzedało się za "jedynie" 2,912 miliony funtów (obecnie prawie 13,4 mln PLN).

Aston Martin DB5

Na pozycji numer dwa znalazł się przepiękny Talbot-Lago T23 Teardrop Coupe z 1938 roku (poniżej). Maszyna z nadwoziem zaprojektowanym przez zakład Figoni et Falaschi na podwoziu z rozstawem osi 295 cm napędzana jest rzędową szóstką o pojemności 4 litrów i zmierzonej mocy 117 KM. W takim wydaniu T23 powstało tylko w jednym egzemplarzu. Auto sprzedano za 1,792 miliony funtów (8,25 mln PLN).

Talbot-Lago T23 Teardrop Coupe

Miejsce trzecie to... zupełnie nowe, blisko 750-konne Pagani Zonda R, któremu udało się pozamiatać Nordschleife w rekordowym czasie 6 minut i 47 sekund. Pojazd przeznaczony tylko i wyłącznie na tor rozpędza się do 60 mph (96,6 km/h) w zaledwie 2,7 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 375 km/h. Egzemplarz z numerem 5/15 sprzedano za 806,4 tysiące funtów (3,7 mln PLN).

Pagani Zonda R

Tuż za Zondą zmieścił się klasyczny Bentley 8-Litre Open Tourer z roku 1931. Potężna maszyna (rozstaw osi 396 cm) z nadwoziem Harrisona jest jednym ze 100 zbudowanych egzemplarzy modelu 8-Litre i jednym z 10 kabrioletów. Napędza ją 6-cylindrowy silnik o pojemności prawie 8 litrów i mocy około 225 KM. Pojazd sprzedano za 756 tysięcy funtów (3,5 mln PLN).

Lamborghini Miura SVJ

Pod młotek w Londynie trafiło również jedno z kilku unikatowych modeli Lamborghini Miura SVJ (według różnych źródeł powstało tylko 5-7 egzemplarzy), które zażyczyli sobie klienci marki po zobaczeniu oryginalnej Joty dzieła Bob Wallace'a. Coupe z podwoziem numer #4892 z 1971 roku (powyżej), napędzane 385-konnym V12 sprzedano za 728 tysięcy funtów (3,35 mln PLN).

Lamborghini Miura SV

Obok Miury SVJ z nowym właścicielem spotkała się również Miura SV z podwoziem #4818 z 1972 roku, która swego czasu należała do Roda Stewarta. Pojazd jest jednym z 7 egzemplarzy SV z kierownicą po prawej stronie i jedną z 96 sztuk SV z dzieloną miską olejową. Gruntownie odrestaurowane auto sprzedano za okrągłe 700 tysięcy funtów (3,2 mln PLN).

Lamborghini Countach LP400

W Londynie sprzedano również dwie inne sztuki Lambo: Countacha LP400 z 1975 roku (powyżej) oraz Islero GTS z roku 1969 (poniżej). Countach to pierwszy wyprodukowany egzemplarz z kierownicą po prawej stronie i 15 w ogóle. Supercoupe napędzane 375-konnym V12 przejechało od nowości tylko 28,5 tysiąca kilometrów. Auto sprzedano za 196 tysięcy funtów (900k PLN). Islero GTS to z kolei jeden z pięciu egzemplarzy z kierownicą po prawej i jeden ze stu w wersji GTS. Pojazd ma ponadto na koncie występ w filmie "The Man Who Haunted Himself" ("Człowiek, który prześladował samego siebie"). obok Rogera Moore'a. Cena końcowa: 106,4 tysiące funtów (490k PLN).

Lamborghini Islero GTS

Na aukcji oczywiście nie mogło również zabraknąć modeli Ferrari. I nie zabrakło. Model 365 California Spyder z 1966 roku sprzedano za 739 tysięcy funtów (4,3 mln PLN), Enzo z 2004 roku trafiło w nowe ręce za 575 tysięcy funtów (2,65 mln PLN), a coupe 500 Superfast z 1965 roku zmieniło właściciela za 450 tysiące funtów (2,05 mln PLN). W gronie tym znalazło się również 21-letnie F40, które sprzedano za 316 tysięcy funtów (1,45 mln PLN).

Maserati A6G/2000 Competition Berlinetta

Grono najdroższych samochodów w Londynie uzupełnia Maserati A6G/2000 Competition Berlinetta z 1956 roku (powyżej). Maszyna wystartowała w 1957 roku w Mille Miglia, Coppa Intereuropa oraz Targia Florio, a napędza ją 2-litrowe R6 o mocy około 120 KM. Model jest jednym z 20 egzemplarzy z nadwoziem od Zagato. Cena końcowa: 700 tysięcy funtów (3,2 mln PLN).

Skomentuj na forumUdostępnij