Aktualności
18.09.2010

Toyota 2000GT Targa Być jak James Bond

Klasyczna już dziś Toyota 2000GT to pierwszy sportowy pojazd z Japonii, który bez żadnych kompleksów mógł stawać w szranki z konkurencją z Europy. W swoim czasie maszyna nie odniosła jednak sukcesu, co czyni z niej łakomy kąsek dla kolekcjonerów. Jeszcze cenniejsza jest odmiana Targa, która powstała w... 1 egzemplarzu.

Narodziny 2000GT datuje się na premierę w 1965 roku podczas salonu w Tokio, ale jej historia sięga kilku lat wstecz. Czas ten Japończycy poświęcili na studiowanie konkurencji, co zaowocowało między innymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi podobnymi do Lotusa Elana. Coupe napędzane rzędową szóstką o pojemności 2 litrów i mocy 150 KM, podkręconą przez Yamahę, wyprodukowano od 1967 do 1970 roku w zaledwie 351 sztukach (inne źródła mówią o 337), z czego około 100 przeznaczono na eksport.

Toyota 2000GT Targa

2000GT miała swoje pięć minut na srebrnym ekranie w filmie "Żyje się tylko dwa razy", traktującym o przygodach Jamesa Bonda, w którego wcielił się Sean Connery. To właśnie z tym występem wiąże się powstanie dwóch unikatowych, otwartych egzemplarzy (Connery miał ponoć kłopoty ze zmieszczeniem się w coupe). Dlaczego oba auta pozbawiono dachu? To proste - w coupe było po prostu za mało miejsca dla Connery'ego.

Toyota 2000GT Targa

Toyota przygotowywała początkowo na potrzeby filmu wersję targa, ale ta nie została w porę ukończona i zdecydowano się na łatwiejsze do ukończenia dwa kabriolety. Model 2000GT Targa, który już wkrótce trafi pod młotek, został wykonany dopiero w 1984 roku na bazie oryginalnych projektów Toyoty przez kalifornijskie Weatherby Motor Car of Carson, które posłużyło się jednym z 62 egzemplarzy oryginalnie sprzedanych w USA (podwozie MF10-10125).

Toyota 2000GT Targa

Unikatowy pojazd, który już 27 października trafi na aukcje prowadzoną przez RM Auctions w ramach Automobiles Of London, przejechał do dnia dzisiejszego niespełna 48 tysięcy kilometrów. Auto wyposażono w oryginalne felgi ze stopu aluminium i magnezu, klimatyzację Nippondenso z lat sześćdziesiątych, wydech z nierdzewnej stali oraz radio z chowaną anteną. Ważący 1120 kilogramów pojazd jest w stanie rozpędzić się do 220 km/h.

Skomentuj na forumUdostępnij