Aktualności
30.08.2009

Motive Switch W pozycji off

Kanadyjskie Motive Industries, zaangażowane w projektowanie detali takich modeli, jak Kia Soulster, Hyundai Coupe, Toyota A-Bat, Dodge Rampage czy Aptera Typ-1 przygotowywało od kilku lat pojazd własnej produkcji. Miał nim był interesujący, elektryczny shooting brake o nazwie Switch. Projekt niestety odłożono na półkę.

Muskularne połączenie coupe z kombi, grubo opasane pomysłami stylistów miało zapewniać miejsce dla czworga w układzie 2+2, co oznacza, iż z tyłu zmieściłyby się co najwyżej dzieci. Zewnętrzna, kompozytowa struktura stanowiąca wzmocnienie tylnej części nadwozia działaby jednocześnie jako klatka bezpieczeństwa.

Motive Switch

Źródłem siły napędowej Switcha miał być umieszczony z przodu motor elektryczny, wprawiający w ruch najbliższe mu osie. Energia elektryczna byłaby przechowywana w bateriach ulokowanych w podłodze, a jej część odzyskiwano by na drodze hamowania. Masa samochodu wraz z bateriami nie miała przekraczać 820 kilogramów.

Motive Switch

Projekt Motive Industries został zakwalifikowany do finału Proggressive Automotive X Prize, zmagań o nagrodę w wysokości 10 milionów dolarów ufundowaną przez X Prize Foundation dla producenta ekologicznego auta spełniającego szereg warunków, między innymi spalania nie większego niż 100 mpg (2,35 l/100km). Na liście znajdowało się łącznie 111 zespołów i 136 pojazdów. Niestety tydzień temu Kanadyjczycy wycofali się z zawodów i Switch prawdopodobnie nie zostanie nigdy zbudowany. Dotychczas przyznano jedną z trzech X Prize. Pięć lat temu wyróżnienie Ansari X Prize, której celem była budowa pozarządowego statku kosmicznego (zdolnego osiągnąć pułap 100 km) wielokrotnego użytku, zdobył prywatny SpaceShipOne korporacji Scaled Composites.

Skomentuj na forumUdostępnij