Aktualności
26.08.2009

British Steam Car Rekordowa parówka

Ekipa The British Steam Car Challenge po blisko 10 latach intensywnych prac projektowych, badań i testów pojazdu własnej konstrukcji dopięła swego. W dniu wczorajszym Anglicy pobili liczący przeszło 100 lat rekord prędkości maksymalnej samochodu napędzanego parą wodną!

Stary rekord w 1906 roku na plaży Daytona ustanowił Amerykanin Fred Marriott. Jego Stanley Steamer (poniżej) na odcinku mierzonej mili osiągnął średnią prędkość 127,659 mph - 205,447 km/h (próba pobicia rekordu w 1907 roku zakończyła się groźnym wypadkiem, z którego Marriott ledwo uszedł z życiem).

Stanley Steamer

Nowy rekord ustanowiono w Edward's Air Force Base w Kalifornii, za sterami maszyny zasiadł Charles Burnett III, główny sponsor całego przedsięwzięcia. W pierwszym przejeździe rozwinięto 136,103 mph (219,037 km/h), a w drugim już 151,085 mph (243,148 km/h). Rekord, który czeka jeszcze tylko na zatwierdzenie przez oficjalne władze FIA, jako średnia z dwóch przejazdów wyniósł 139,843 mph - 225,055 km/h.

British Steam Car Record

Rekordowy pojazd British Steam Car karmi się w pierwszej kolejności propanem (60 litrów), który w procesie spalania doprowadza 140-litrów destylowanej wody do około 400 stopni Celsjusza. Zachodzące przemiany wyzwalają parę wodną poruszającą się z prędkością 40 litrów na minutę (całe orurowanie mierzy 3 km długości), która wprawia w ruch dwufazową turbinę osiągającą 13 tysięcy obrotów na minutę. Układ taki produkuje 365 KM mocy, pod których władanie oddano 3-tonowe cielsko mierzące 7,66 metra długości.

Skomentuj na forumUdostępnij