Citroen Traction Avant 22

1934
Citroen Traction Avant 22

Traction Avant należał do tych modeli, które wyprzedzały swoje czasy na tyle, aby nie zniknąć wkrótce po premierze, ale na zawsze zmienić oblicze samochodów produkowanych seryjnie i utrzymać się na rynku przez przeszło dwie dekady. Przedstawiony w 1934 roku model Citroena był pierwszym, produkowanym masowo samochodem z samonośnym nadwoziem, a przy okazji jedym z pierwszych, w którym z powodzeniem zastosowano napęd przenoszony na przednie koła. O sukcesie francuskiego auta świadczy fakt, że pozostawało w sprzedaży do 1957 roku i znalazło blisko 760 tysięcy nabywców.

Na promocję nowego, rewolucyjnego modelu, na który nikt z konkurencji nie miał bezpośredniej odpowiedzi, firma nie szczędziła środków. Majątek pochłaniał podświetlany napis "Citroen" na Wieży Eiffla, a jeden z egzemplarzy Traction Avanta wysłano w 400-dniową podróż, w trakcie której Francois Lecot, kierowca wyścigowy, pokonywał 1000 kilometrów dziennie! Te i inne wydatki zakończyły się katastrofą - Citroen zbankrutował w grudniu 1934 roku, a firmę przejął największy wierzyciel, Michelin. Niecałe siadem miesięcy później zmarł Andre Citroen.

Nowy model rozwinął skrzydła dopiero pod rządami Michelina, kiedy to pod jego maskę trafiły silniki o czterech i sześciu cylindrach w rzędzie (wersje 7, 11 oraz 15). Na prototypach - nieoficjalnie mówi się nawet o 20 egzemplarzach - zakończyły się plany budowy najbardziej imponującego, sportowego Traction Avanta 22, który miał swoją premierę na wystawie w Paryżu w 1934 roku. Do dzisiaj nie przetrwała prawdopodobnie żadna sztuka (zbudowano kilka replik), a większość po podjęciu decyzji o nie wejściu auta do produkcji, wyposażono w silniki z 11 i sprzedano.

W tym wydaniu, które wzorem pozostałych miało być oferowane w kilku wersjach nadwoziowych, zastosowano silnik V8 o pojemności 3,8 litrów i mocy 100 koni mechanicznych oraz bezstopniową skrzynię biegów. Auto wyróżniało się nie tylko świetnymi osiągami (prędkość maksymalna 140 km/h, średnie spalanie 16 litrów paliwa na 100 kilometrów), ale również nowoczesnym wyglądem. W odróżnieniu od innych modeli miało na przykład przednie światła wbudowane w nadwozie, a nie posadzone na nadkolach.

Tekst: Przemysław Rosołowski

Citroen Traction Avant 22 - zdjęcie 2 Citroen Traction Avant 22 - zdjęcie 3 Citroen Traction Avant 22 - zdjęcie 4 Citroen Traction Avant 22 - zdjęcie 5 Citroen Traction Avant 22 - zdjęcie 6 Citroen Traction Avant 22 - zdjęcie 7
Prezentacje