Aurora

1957
Aurora

Aurora to jeden z tych samochodów, które po zobaczeniu potrafią wstrząsnąć psychiką największych twardzieli, a nawet zainicjować w niej nieodwracalnie przemiany. A wszystko zaczęło się bardzo niewinnie i w bardzo szczytnym celu. Otóż niejaki Alfred Juliano, katolicki ksiądz z Branford w Stanach Zjednoczonych, po godzinach medytacji postanowił zbudować samochód który drastycznie poprawi poziom bezpieczeństwa, szczególnie pieszych, na co wcześniej nie zwracano większej uwagi.

Prace nad eksperymentalnym pojazdem, finansowanym częściowo z parafialnych pieniędzy, trwały blisko cztery lata. Maszynę pokazano po raz pierwszy w 1957 roku w Nowym Jorku. Czteroosobowa limuzyna chroniła w razie wypadku swoich pasażerów dzięki nowoczesnym pasom bezpieczeństwa, bocznym słupkom zderzeniowym, automatycznie składającej się kolumnie kierownicy, desce rozdzielczej bez ostrych krawędzi, przesuwanym fotelom i dodatkowym wzmocnieniom dachu. Na zewnątrz wszystkie ostre krawędzie i kanciaste elementy schowano w fałdach blachy i tworzyw sztucznych, co miało zminimalizować ewentualne obrażenia u pieszych. Niestety w efekcie Autora wyglądała jak nieziemskie stworzenie po ataku wściekłych pszczół.

Jedyny prototyp na podwoziu Buicka o długości około 5,5 metrów wyposażono w jednostkę V8 o pojemności prawie 5,7 litrów i mocy sięgającej 170 koni mechanicznych. Silnik znajdował się z przodu i napędzał tylną oś, a Juliano już w dniu premiery zapowiadał możliwość wyboru innych jednostek od Chryslera, Cadillaca lub Lincolna. Wygląd auta i jego cena, sięgająca prawie 12 tysięcy dolarów, nie przysporzyły mu jednak wielbicieli (najdroższy model w USA, jeden z Cadillaców kosztował w tym czasie 13 tysięcy dolarów). Nie zebrano ani jednego zamówienia na auto.

Juliano w końcu zbankrutował, a parafia oskarżyła go o sprzeniewierzenie jej pieniędzy. Zmarł w 1989 roku. Prototyp Aurory przetrwał do dnia dzisiejszego, a jego odrestaurowaniem zajął się Andy Saunders, który odkrył porzucone auto w opłakanym stanie w 1993 roku. Odbudowany pojazd pokazano publicznie w 2004 roku podczas Festiwalu Prędkości w Goodwood.

Tekst: Przemysław Rosołowski

Aurora - zdjęcie 2 Aurora - zdjęcie 3 Aurora - zdjęcie 4 Aurora - zdjęcie 5 Aurora - zdjęcie 6 Aurora - zdjęcie 7 Aurora - zdjęcie 8
Prezentacje