Britannia GT

1957
Zdjęcie Britannia GT

W drugiej połowie lat pięćdziesiątych, kiedy to Aston Martin roztaczał czar kolejnych modeli spod znaku DB, a wizerunek Jaguara rozświetlał XK150, na samochodowej mapie Wielkiej Brytanii pojawiła się marka Britannia. Nazwa sama w sobie nie była nowa. Na przełomie wieków XIX i XX produkowano pod nią bryczki o napędzie elektrycznym, a tuż przed pierwszą wojną światową automobile z silnikami motocykli. Tym razem chodziło o coś zupełnie innego: zdetronizowanie liderów i zaoferowanie najbardziej luksusowego grand tourera na rynku.

Pierwszy i jedyny model marki, coupe GT, został zaprojektowany przez Johna Tojeiro, który zapisał się w historii pracami nad samochodami wyścigowymi w zespole Ecurie Ecosse oraz przygotowaniem modeli marki AC. Ambitny projekt pod tytułem Britannia oparto na podwoziu z niezależnym zawieszeniem, tarczowymi hamulcami przy każdym z kół oraz karoserią wykonaną z włókien szklanych (w prototypie wykonano ją ręcznie z aluminium). Do napędu zaprzęgnięto silnik serii Zephyr od Forda. Rzędowa jednostka o sześciu cylindrach legitymowała się pojemnością prawie 2,6 litrów i mocą zwiększoną między innymi dzięki nowej głowicy do okolic 150-160 koni mechanicznych.

Siłą auta miały być właściwości jezdne, przyspieszenie, zdolność hamowania, luksusowo wyposażone i wykończone wnętrze oraz wielki bagażnik. Coupe miało rozwijać prędkość 100 km/h w czasie około dziewięciu sekund i rozpędzać się do co najmniej 200 km/h. Niestety nie wszystko poszło zgodnie z planem...

Britannia życzyła sobie za auto aż 2,4 tysiąca funtów, czyli o 400 funtów więcej, niż Jaguar brał za bezkonkurencyjnego roadstera XK150. To definitywnie skreśliło projekt z listy kandydatów do przebojów sprzedaży. Poza prototypem zbudowano jeszcze tylko pięć egzemplarzy coupe GT. Firma, którą założył Accland Geddes, syn byłego prezesa Dunlopa, zakończyła działalność po roku 1961. Tojeiro przejął pozostałości po biznesie, na bazie części zapasowych zbudował bolid Formuły Junior i jeszcze przez jakiś czas oferował zmodyfikowane GT z silnikami Chevroleta Corvette.

Tekst: Przemysław Rosołowski

Zdjęcie Britannia GT - zdjęcie 2 Zdjęcie Britannia GT - zdjęcie 3 Zdjęcie Britannia GT - zdjęcie 4 Zdjęcie Britannia GT - zdjęcie 5 Zdjęcie Britannia GT - zdjęcie 6