Stout Scarab

1932
Stout Scarab

Urodzony w 1880 roku William Bushnell Stout należał do najpłodniejszych, amerykańskich wynalazców XX wieku, a większość ze swojej niezliczonej liczby patentów uzyskał w dziedzinie lotnictwa. W latach dwudziestych właśnie dzięki niemu w przestworza wzbiły się pierwsze samoloty wykonane w całości z metalu, sponsorowane przez Forda. Pierwsze próby zbudowania własnego auta podjął jeszcze przed pierwszą wojną światową, ale jego cyclecar nie wszedł do produkcji.

Stout wrócił do samochodów z zamiarem zrewolucjonizowania przemysłu motorowego i wykorzystaniem pomysłów z metalowych samolotów na początku lat trzydziestych, po sprzedaży własnej linii lotniczej i utworzeniu Stout Engineering Company w Dearborn. W roku 1932 gotowy był pierwszy prototyp innowacyjnego i nietypowego modelu Scarab, który dzisiaj można śmiało nazwać pradziadkiem minivanów, które opanowały świat dużo później, dopiero w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych.

Jednobryłową maszynę o owadziej "twarzy" wykonano prawie w całości z aluminium: aluminiowa była przestrzenna, rurowa rama oraz opływowa karoseria z kołami ukrytymi w każdym z jej rogów i zawieszonymi niezależnie na podwójnych sprężynach śrubowych. Silnik, fordowskie V8 o pojemności 3,6 litrów i mocy około 85 KM, oraz 3-stopniową skrzynię biegów umieszczono z tyłu. Jeszcze bardziej nietypowe było wnętrze, mieszczące cztery osoby. Fotel kierowcy nie zmieniał miejsca, ale pozostałe trzy siedzenia można było ustawiać w dowolny sposób, dołączając do nich m.in. stolik i kanapę na całą szerokość wozu.

Scarab był gotowy do produkcji przez nowo założone Stout Motor Car Company po trzech latach prac w 1935 roku, kiedy to wymieniono m.in. karoserię na stalową. Niestety wątpliwa uroda auta nie przyciągnęła klientów, a możliwości aranżacji wnętrza nie znalazły zrozumienia. Skończyło się na zbudowaniu tylko kilku egzemplarzy (w zależności od źródła od pięciu do dziewięciu). Stout interesował się samochodami i lotnictwem do końca życia, projektując m.in. całą serię latających samochodów. Zmarł w 1956 roku.

Tekst: Przemysław Rosołowski

Stout Scarab - zdjęcie 2 Stout Scarab - zdjęcie 3 Stout Scarab - zdjęcie 4 Stout Scarab - zdjęcie 5 Stout Scarab - zdjęcie 6 Stout Scarab - zdjęcie 7 Stout Scarab - zdjęcie 8 Stout Scarab - zdjęcie 9
Prezentacje