Mazda MX-R01

1992
Zdjęcie Mazda MX-R01

Wiekopomna wygrana Mazdy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans z prototypem napędzanym silnikiem Wankla - pierwsza w historii wygrana japońskiego producenta i pierwsza wygrana auta bez konwencjonalnego silnika tłokowego - pozostawiła zaskoczoną konkurencję i skonsternowanych organizatorów, którzy w kolejnym sezonie zmienili przepisy na tyle, że silnik Wankla nie miał już prawa startu. Nowa, 3,5-litrowa formuła zbliżała do Formuły 1 i... zastała Mazdę kompletnie nieprzygotowaną. To sprawiło, że kolejny samochód firmy miał w sobie to, co najlepsze z... Jaguara, Tom Walkinshaw Racing, Engine Developments i firmy Oreca!

Brak własnego silnika na sezon 1992 sprawił, że Mazda zwróciła się ku Engine Developments i weszła w posiadanie widlastej dziesiątki serii Judd, którą na tę okazję przemianowano na Mazda MV-10. Jednocześnie oddział Mazdaspeed podjął współpracę z zakładem Tom Walkinshaw Racing z Oxfordu, gdzie na kupca czekał Jaguar XJR-14, krewny XJR-12, którym wygrano w Le Mans w 1990 roku. Takiej okazji nie można było zmarnować: brytyjska maszyna trafiła w ręce Japończyków, V8 od Forda wymieniono na nowe V10, a przy zaprojektowaniu nowego nadwozia dla prototypu pracowała francuska Oreca. Efektem końcowym była Mazda MX-R01 grupy C1.

Po zajęciu drugiego miejsca w 500-kilometrowym wyścigu na torze Silverstone załoga Mazdy pojawiła się w Le Mans bardzo zmotywowana. Dwie sztuki przeszło 600-konnej MX-R01 poprowadzili Volker Weidler, Johnny Herbert, Bertrand Gachot, Maurizio Sandro Sala, Takashi Yorino oraz Yojiro Terada. Przez pierwszą godzinę jeden z egzemplarzy utrzymywał się na prowadzeniu, ale w końcu spadł poza podium, wyprzedzony przez dwa samochody Peugeota i Toyotę. Maździe przypadło miejsce czwarte, druga sztuka nie dojechała do mety.

W zakładach TWR powstało dla Mazdy pięć podwozi. Jeden z egzemplarzy ścigał się wyłącznie na terenie Japonii, inny wziął udział w całym sezonie długodystansowych, wyścigowych mistrzostw świata (World Sportscar Championship). Mazdaspeed w klasyfikacji zespołowej zajęła trzecie miejsce (do dobrych wyników z Silvestrone i Le Mans dołączono szóste miejsce na Magny-Cours i piąte na Donington). Sezon 1992 był ostatnim sezonem Mazdy. W roku 1993 z japońskich producentów w Le Mans została tylko Toyota.

Tekst: Przemysław Rosołowski

Zdjęcie Mazda MX-R01 - zdjęcie 2 Zdjęcie Mazda MX-R01 - zdjęcie 3 Zdjęcie Mazda MX-R01 - zdjęcie 4 Zdjęcie Mazda MX-R01 - zdjęcie 5 Zdjęcie Mazda MX-R01 - zdjęcie 6 Zdjęcie Mazda MX-R01 - zdjęcie 7