Gold Cirrus

1990
Zdjęcie Gold Cirrus

Brytyjskie Gold Motor Company narodziło się w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych z inicjatywy Nicka Butlera, pomysłowego konstruktora nie tylko samochodów. Swoje pierwsze auto, hot roda na bazie Forda T z 1923 roku z 7-litrowym silnikiem V8 od Chryslera, zbudował już w 1977 roku. Cztery lata później w firmie Auto Imagination na zlecenie Wolferace Wheels zbudował 6-kołowy model Sonic, a niecałą dekadę później w ramach GMC przygotowywał się do wprowadzenia na rynek swojego pierwszego, seryjnego modelu Cirrus.

Niewielki Cirrus był sportowym coupe ze zdejmowanym dachem typu targa, który można było schować w bagażniku pod przednią maską. Dwuosobowe auto z kompozytową karoserią z chowanymi reflektorami, nieruchomym spoilerem z tyły i drzwiami bez ramek wokół szyb zbudowano na podwoziu w postaci przestrzennej, stalowej ramy z silnikiem umieszczonym centralnie i niezależnym zawieszeniem. Jednostka napędowa, widlasta ósemka o pojemności 3,5 litrów i mocy około 200 koni mechanicznych, pochodziła z katalogu angielskiego Rovera. W środku znalazły się między innymi skórzane fotele Recaro, oraz regulowana razem z instrumentami kierownica.

Silnik umieszczono wzdłużnie z chłodnicą na samym tyle samochodu i ręczną skrzynią biegów między silnikiem, a przedziałem pasażerskim. Największą przewagą Cirrusa nad konkurencją miał być układ przeniesienia napędu na wszystkie cztery koła firmy Ferguson, gwarantujący ponadprzeciętną trakcję. Właśnie ten element auta zrobił największe wrażenie podczas jazdy testowej w magazynie Top Gear, gdzie samochodem poruszał się Tiff Needell. Prezenter i zawodowy kierowca wyścigowy nie był jednak zadowolony z pracy skrzyni biegów i hamulców.

Auto rozwijało prędkość 60 mph w czasie około 8,8 sekund i mogło rozpędzić się maksymalnie do okolic 215 km/h. Butler wycenił swoje dzieło na 45 tysięcy funtów. Chętnych niestety nie było. Firma zakończyła żywot pod koniec 1992 roku po zbudowaniu prototypu, pierwszego egzemplarza seryjnego i zostawieniu częściowo ukończonej kolejnej sztuki oraz paczki części zapasowych. W sierpniu 2011 roku Cirrus z drugim, nieukończonym egzemplarzem pojawił się na eBay w cenie 20 tysięcy funtów. Licytujących nie było.

Tekst: Przemysław Rosołowski

Zdjęcie Gold Cirrus - zdjęcie 2 Zdjęcie Gold Cirrus - zdjęcie 3 Zdjęcie Gold Cirrus - zdjęcie 4 Zdjęcie Gold Cirrus - zdjęcie 5 Zdjęcie Gold Cirrus - zdjęcie 6 Zdjęcie Gold Cirrus - zdjęcie 7