Zdjęcie Volvo 780

Volvo 780

  • 156 KM
  • 245 Nm
  • 10.5 s
  • 190 km/h
Przybliżony czas czytania: 3 minuty i 50 sekund.

Na rok 1977 przypadło pięćdziesięciolecie działalności koncernu Volvo, który był o włos od połączenia się z konkurencją w postaci fabryki Saab-Scania. Szwedzka firma przypieczętowała swoje okrągłe urodziny specjalnym wydaniem limuzyny serii 240, a kilka miesięcy później pokazała ekskluzywne coupe 262C, dla którego karoserię przygotowały włoskie zakłady Carrozzeria Bertone, odpowiedzialne również za produkcję auta w Turynie. Do roku 1981 coupe powstało w ponad 6,6 tysiącach egzemplarzy, z których wiele powędrowało do Stanów Zjednoczonych Ameryki.

W międzyczasie Bertone wyszło z propozycją mniejszego coupe na bazie produkowanego w Holandii modelu 434, ale futurystyczny koncept Tundra z chowanymi reflektorami i cyfrowymi zegarami nie zainteresował zarządu Volvo. Uprzejma odmowa nie pogorszyła stosunków między firmami, a już w 1985 roku na salonie samochodowym w Genewie zadebiutowało najbardziej znane i udane dzieło szwedzko-włoskiego duetu. Było nim duże coupe serii 780, pełnoprawny następca 262C.

Punktem wyjścia dla kolejnego coupe od Bertone była limuzyna serii 760, która zadebiutowała w lutym 1982 roku i do roku 1990 sprzedała się w ilości ponad 221 tysięcy egzemplarzy. Kanciasty, ponadczasowy model otrzymał od Włochów dwudrzwiowe nadwozie z dużymi, przeszklonymi powierzchniami, idąc tym samym w zupełnie innym kierunku, niż jego poprzednik ze znacznie obniżoną linią dachu i szerokim słupkiem C. Boczne szyby podkreślono poprowadzoną górą i bokami, chromowaną listwą.

Dla 780 przygotowano również nowe, czteroosobowe wnętrze z dwoma, oddzielnymi, głęboko wyprofilowanymi fotelami z tyłu zamiast płaskiej kanapy, która obecna była w modelach czterodrzwiowych. Lista wyposażenia seryjnego i dodatkowego ciągnęła się w nieskończoność: detale z drewna, wspomaganie kierownicy, poduszki powietrzne, ABS, tempomat, klimatyzacja, elektrycznie regulowane i podgrzewane przednie fotele, ABS i tak dalej.

Coupe zachowało rozstaw osi identyczny z limuzyną, ale było o około 50 milimetrów krótsze. Zmniejszył się także rozstaw kół z przodu i z tyłu, które zawieszono niezależnie na wahaczach poprzecznych i wyposażono w hamulce tarczowe. W porównaniu do limuzyny skurczył się również bagażnik. Jego pojemność zmalała z 500 do 485 litrów.

Klienci Volvo mieli do wyboru kilka jednostek napędowych. Podstawą oferty były dwa silniki rzędowe o czterech cylindrach: motor o pojemności dwóch litrów z dwoma wałkami rozrządu oraz motor o pojemności 2,3 litrów z jednym wałkiem rozrządu. Alternatywą dla silników benzynowych była wysokoprężna, sześciocylindrowa jednostka z turbodoładowaniem o pojemności prawie 2,4 litrów i mocy blisko 130 koni mechanicznych, którą według specyfikacji Volvo produkował Volkswagen. Wysokoprężny motor serii D24 z momentem obrotowym 275 niutonometrów uczynił z czterodrzwiowego 760 najszybszy, drogowy samochód z silnikiem Diesla, a z 780 najszybsze tego typu coupe. Do wyboru był trzystopniowy automat lub ręczna, czterostopniowa skrzynia biegów z elektrycznym nadbiegiem.

Ofertę silnikową zamykała benzynowa, widlasta szóstka, która oryginalnie powstała w ramach wspólnego przedsięwzięcia Volvo z Renaultem i Peugeotem, podjętego w 1971 roku. W poprzednim wcieleniu V6 napędzało między innymi coupe 262C, a do czasu pojawienia się 780 silnik rozrósł się do 2,85 litrów i dostał dwa wałki rozrządu zamiast jednego. Jednostka z dwoma zaworami na cylinder dostarczała 156 koni mechanicznych i 245 niutonometrów (wersja z katalizatorem i zmniejszonym stopniem sprężania: 147 KM i 235 Nm). Auto z automatem rozpędzało się do 100 km/h w czasie około 10,5 sekund i rozwijało prędkość maksymalną 190 km/h.

W ciągu pięciu lat Włosi wyprodukowali 8518 egzemplarzy coupe 780. W fabrycznym muzeum Volvo spoczywa czerwony egzemplarzy, który zaledwie miesiąc po premierze modelu w Genewie sprezentowano na pięćdziesiąte urodziny Pehrowi Gyllenhammarowi, prezydentowi i CEO koncernu w latach 1971-1993. Na kolejne coupe od Volvo trzeba było czekać do roku 1996, w którym zadebiutował model C70 z karoserią zaprojektowaną przez Szwedów.

Tekst: Przemysław Rosołowski
Ostatnia aktualizacja: 15.04.2015

Skomentuj na forumUdostępnij
Galeria (zdjęć: 14)
  • Volvo 780 - Zdjęcie 1
  • Volvo 780 - Zdjęcie 2
  • Volvo 780 - Zdjęcie 3
  • Volvo 780 - Zdjęcie 4
  • Volvo 780 - Zdjęcie 5
  • Volvo 780 - Zdjęcie 6
  • Volvo 780 - Zdjęcie 7
  • Volvo 780 - Zdjęcie 8
  • Volvo 780 - Zdjęcie 9
  • Volvo 780 - Zdjęcie 10
  • Volvo 780 - Zdjęcie 11
  • Volvo 780 - Zdjęcie 12
  • Volvo 780 - Zdjęcie 13
  • Volvo 780 - Zdjęcie 14
Zdjęcia: Volvo Dane techniczne i osiągi
Rocznik1985
Typcoupe
UKŁAD NAPĘDOWY
Silnik spalinowyV6
  Położenieprzód
  Pojemność2849 cm³
  Moc156 KM
  Moment obrotowy245 Nm
Skrzynia biegówmanual 4 / auto 3
Napędtył
WYMIARY
Masa1470 kg
Długość4794 mm
Szerokość1750 mm
Wysokość1400 mm
Rozstaw osi2770 mm
Rozstaw kół przód/tył1470/1470 mm
Opony przód205/60 R 15
Opony tył205/60 R 15
Zbiornik paliwa60 l
OSIĄGI
0-100 km/h10.5 s
Prędkość maks.190 km/h
Średnie spalanie14.5 l/100km
Inne prezentacje