Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS

  • 500 KM
  • 460 Nm
  • 3.3 s
  • 310 km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty i 40 sekund.

Pierwsze 911 GT3 w generacji 991, auto celujące w miłośników jazdy torowej, napędu przekazywanego tylko na tylną oś i silników wolnossących, miało wszystko, czego od niego oczekiwano. Przeprojektowany boxer o pojemności 3,8 litrów i mocy 475 KM, kręcący się aż do 9000 obrotów na minutę - jest. Przeprojektowana przekładnia PDK, adaptacyjne zawieszenie, regulowana blokada mechanizmu różnicowego, skrętne koła na tylnej osi i poszerzona karoseria z nieruchomym skrzydłem - są. A do tego stosunek mocy do masy wynoszący równe trzy kilogramy, przypadające na każdy na koń mechaniczny.

Czego chcieć więcej? Oczywiście samochodu drogowego jeszcze bardziej zbliżonego do maszyn wyścigowych, Dziewięćsetjedenastki GT3 RS, do której obecności Porsche zaczęło przyzwyczajać swoich klientów w 2003 roku. Ówczesne 911 GT3 RS generacji 996 zostało pomyślane jako limitowana do 200 sztuk bestia o mocy 381 koni mechanicznych, zgodna z regulacjami FIA N-GT oraz ACO, organizatorów 24-godzinnego wyścigu Le Mans. W marcu 2015 roku na wystawie w Genewie zadebiutował jej spadkobierca w rodzinie 991, przed którym pojawiły się dwie GT3 RS serii 997. Ostatnia z nich, limitowana do 600 sztuk, miała silnik powiększony do czterech litrów.

Czwarte w historii niemieckiej marki 911 GT3 RS zaczyna również od czterech litrów. Taką właśnie pojemnością legitymuje się sześciocylindrowy, chłodzony cieszą, 24-zaworowy boxer z systemem VarioCam, tytanowymi korbowodami, suchą miską olejową i kolektorem dolotowym o zmiennej geometrii. Z silnika wyciśnięto 500 koni mechanicznych oraz 460 niutonometrów, dokładnie tyle samo, co w starszym, limitowanym 911 GT3 RS 4.0. To najmocniejszy, wolnossący motor z bezpośrednim wtryskiem paliwa w całej gamie 911. Maksymalna moc osiągana jest przy 8250 obrotów na minutę, a jednostka kręci się do 8800.

Silnik współpracuje z 7-stopniową przekładnią PDK, dla której nie ma alternatywy i która rozpędza samochód do setki w czasie 3,3 sekund, do 160 km/h w 7,1 sekund, a do 200 km/h w jedynie 10,9 sekund. Nowością w modelu RS jest funkcja wysprzęglenia, podobna w skutkach do wciśnięcia sprzęgła w samochodzie z ręczną skrzynią biegów, a także automatyczne ograniczenie prędkości podczas zjazdu do alei serwisowej z przyciskiem Pit Speed, które zaprogramowano specjalnie dla stałych bywalców torów wyścigowych.

GT3 RS zapożycza karoserię z 911 Turbo z poszerzanymi nadkolami z tyłu, której nadano niepowtarzalny charakter. Obok obowiązkowego, dużego skrzydła na tyle, przedniego splittera i przeprojektowanego zderzaka znajdziemy tu szerokie na 30 centymetrów wgłębienie w przedniej masce i dachu, otwory w przednich nadkolach, które służą przede wszystkim zwiększeniu docisku aerodynamicznego oraz dodatkowe wloty powietrza do komory silnika w tylnych nadkolach. Dach samochodu wykonano po raz pierwszy z magnezu, a klapa bagażnika i pokrywa silnika powstały z włókien węglowych. W porównaniu do zwykłego 911 GT3 samochód schudł o około dziesięć kilogramów (1420 kilogramów na sucho według norm DIN, 1495 kilogramów według norm EU). Na każdy koń mechaniczny przypada teraz 2,84 kilograma.

W samochodzie powiększono rozstawy kół na obu osiach, o 100 milimetrów zwiększono rozstaw osi, zainstalowano felgi o średnicy 21 cali na tyle, zastosowano system Porsche Torque Vectoring Plus z adaptacyjną blokadą mechanizmu różnicowego na tylnej, napędzanej osi, tylne koła skrętne, adaptacyjne zawieszenie z trybami pracy Normal i Sport, adaptacyjne poduszki silnika oraz wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 380 milimetrów przy każdym z kół. Za dopłatą dostępny jest m.in. układ pozwalający na zwiększenie prześwitu z przodu o 30 milimetrów przy prędkościach do 50 km/h oraz tarcze hamulcowe ze spieków węglowo-ceramicznych o średnicy 410 milimetrów z przodu i 390 z tyłu.

Ze środka pozbyto się zbędnych luksusów. Dwuosobową kabinę obszyto Alcantarą, dla czterech liter kierowcy i pasażera przygotowano wzorowane na hybrydowym 918 Spyderze fotele z włókien węglowych, które można wymienić na kubełki właściwe samochodom wyścigowym, a za ich plecami rozpostarto klatkę bezpieczeństwa, wchodzącą w skład pakietu ClubSport razem z 6-punktową uprzężą, gaśnicą i innymi zabezpieczeniami. Wśród opcji znajdziemy aplikację Porsche Track Precision, pozwalającą na śledzenie naszych postępów na torze, 235-watowe nagłośnienie oraz nawigację w ramach Porsche Communication Management.

Nadal nie brzmi przekonywająco? Porsche jeszcze przed premierą zabrało nowe 911 GT3 RS na północną pętlę Nürburgringu. Maszyna pokonała jedno okrążenie w czasie zaledwie 7 minut i 20 sekund, pokonując tym samym o prawie dziewięć sekund 612-konną Carrerę GT, która dwanaście lat wcześniej stanowiła szczyt możliwości marki.

Tekst: Przemysław Rosołowski

[Ostatnia aktualizacja: 05.03.2015]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 24) Zdjęcia: Porsche, Newspress Dane techniczne i osiągi
Rocznik2015
Typsportowe
Cena181690 €
SILNIK i NAPĘD
SilnikB6
Położenietył
Pojemność3996 cm³
Moc500 KM
Moment obr.460 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówPDK 7
WYMIARY
Masa1420 kg
Długość4545 mm
Szerokość1880 mm
Wysokość1291 mm
Rozstaw osi2456 mm
Opony przód265/35 ZR 20
Opony tył325/30 ZR 21
Zbiornik paliwa64 l
OSIĄGI
0-100 km/h3.3 s
0-200 km/h10.9 s
Prędkość maksymalna310 km/h
Średnie spalanie12.7 l/100km
Inne prezentacje