Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster

Mercedes-Benz CLK-GTR Roadster

  • 612 KM
  • 775 Nm
  • 3.8 s
  • 325 km/h
Przybliżony czas czytania: 4 minuty.

Na sezon 1997 FIA, łechtana coraz większym zainteresowaniem dużych koncernów samochodowych wyścigami szeroko rozumianych aut turystycznych, powołała do życia nową, długodystansową (wyścig przeważnie po 4 godziny i około 500 kilometrów) serię grand tourerów złożoną z kilkunastu imprez w Europie, USA i Japonii - FIA GT Championship. Serial rozgrywano w klasie GT2 oraz prestiżowej GT1, w której pojawiły się między innymi McLaren F1 GTR, Porsche 911 GT1, Lotus Elise GR1, Panoz Esperante GTR-1 oraz Mercedes-Benz CLK-GTR.

Machinę spod znaku trójramiennej gwiazdy zaprojektowano w ciągu zaledwie 128 dni w oddziale AMG. Już w pierwszym sezonie zespół AMG-Mercedes zdobył mistrzostwo konstruktorów i kierowców, a w roku 1998 wygrał wszystkie 11 wyścigów. Obie klasy wyścigów GT łączyła wspólna cecha - startujące tam samochody musiały występować również w wersjach cywilnych, przeznaczonych do poruszania się po zwykłych drogach. W przypadku GT1 FIA wymagała wyprodukowania co najmniej 25 sztuk, które w zakładach AMG i HWA składano pieczołowicie przez kolejne kilka lat (nawet już po wygaśnięciu obowiązującej formuły GT1).

Produkcję coupe, które powstało w 20 egzemplarzach (plus jeden nie numerowany dla Mercedes-Benza) prowadzono do 2002 roku w AMG, po czym przeniesiono ją do bliźniaczego HWA (nazwa firmy to inicjały Hansa-Wernera Aufrechta, współzałożyciela AMG) powołanego do życia trzy lata wcześniej (wraz z przejęciem AMG przez DaimlerChryslera), którego korzenie sięgają jeszcze lat sześćdziesiątych. To właśnie tam zaprojektowano jeszcze bardziej unikatową wersję roadster, która powstała w zaledwie pięciu egzemplarzach.

Odkryty CLK-GTR, poza brakiem zadaszenia (dzięki potężnym pałąkom rozwiązanie przypomina coś pomiędzy targą, a pełnoprawnym kabrio), wyróżniał się nowym pasem przedniego zderzaka wraz ze spoilerem, nowym grillem z firmową gwiazdą (w coupe postawiono ją na stopce na masce), pokrywą silnika, tylnym skrzydłem zbliżonym do wersji wyścigowej (nie zintegrowanym z nadkolami, ale postawionym na dwóch środkowych odnóżach) oraz pasem tylnego zderzaka. Całą resztę zaadoptowano właściwie na żywca z wariantu wyścigowego, a z seryjnego coupe CLK przeszczepiono jedynie lampy. Nadwozie pojazdu w całości wykonane jest z włókien węglowych, a klatkę pasażerską otacza stalowa rama oraz kontrolowane strefy zgniotu. Całość osadzono na karbonowym monocoque. Spartańskie wnętrze wykładano skórą bądź alcantarą, a na wyposażeniu pozwalającym na chwilę zapomnieć o korzeniach modelu znalazł się sprzęt audio, klimatyzacja oraz kontrola trakcji.

Wszystko powyższe kryje się jednak w cieniu jednostki napędowej, która sapie za plecami kierowcy i pasażera. Mowa oczywiście o 6,9-litrowym V12 z dwoma wałkami rozrządu połączonym z 6-biegową, sekwencyjną przekładnią sterowaną łopatkami przy kierownicy. Produkowane przez nią naturalne 612 KM ląduje na tylnych kołach. Przy każdym z kół znajdziemy w pełni niezależne zawieszenie oparte o podwójne wahacze, amortyzatory i sprężyny z popychaczami oraz wentylowane, karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe.

CLK-GTR Roadster, podobnie jak coupe, legitymował się znakomitymi osiągami: 100 km/h pojawiało się na "zegarze" w niespełna 4 sekundy, a prędkość maksymalna pojazdu sięgała 325 km/h. Ćwierć mili (402 metry) znikała w listerkach już po 9,4 sekundach.

Niemal wszystkie egzemplarze ulicznego CLK-GTR zostały wyprodukowane z kierownicą po lewej stronie. W kierownicę po stronie prawej zostały wyposażone tylko dwa egzemplarze: coupe 13/25 powstałe w styczniu 2005 roku oraz roadster o numerze seryjnym 2 zbudowany w sierpniu 2006 roku. Oba auta złożono na specjalne zamówienie Sułtana Brunei, a w 2009 roku wylądowały one (w stanie praktycznie nowym: nigdy nie rejestrowane, przejechane zaledwie kilkadziesiąt kilometrów) w katalogu RM Auctions z przeznaczeniem na brytyjską licytację Automobiles Of London wyznaczoną na 28 października. Spodziewana cena końcowa roadstera, który oryginalnie kosztował 1,3 miliona euro będąc w swoim czasie najdroższym samochodem świata, została oszacowana na 430-500 tysięcy funtów (w przeliczeniu 475-550 tysięcy euro).

Tekst: Przemysław Rosołowski.

[Zamieszczone: 20.09.2007]
[Ostatnia aktualizacja: 24.09.2009]
Skomentuj na forum
Galeria (zdjęć: 13) Zdjęcia: HWA, RM Auctions, Mercedes-Benz Dane techniczne i osiągi
Rocznik2002
Typsupercar
Cena1 300 000 €
SILNIK i NAPĘD
SilnikV12
Położeniecentralne
Pojemność6898 cm³
Moc612 KM
Moment obr.775 Nm
Napędtył
Skrzynia biegówsekw. 6
WYMIARY
Masa1410 kg
Długość4855 mm
Szerokość1950 mm
Wysokość1100 mm
Rozstaw osi2670 mm
Rozstaw kół przód/tył1665/1594 mm
Opony przód295/35 ZR 18
Opony tył345/35 ZR 18
Zbiornik paliwa90 l
OSIĄGI
0-100 km/h3.8 s
0-200 km/h9.9 s
Prędkość maksymalna325 km/h
Średnie spalanie21.6 l/100km
Inne prezentacje